Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-443-130/05/RS/2
z 25 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-443-130/05/RS/2
Data
2005.10.25



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dokumenty celne
dokumenty przewozowe
miejsce świadczenia usług
stawki podatku
transport drogowy
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Spółka otrzymała zlecenie od polskiej firmy spedycyjnej (podała ona polski numer NIP) na wykonanie usługi transportu kontenera na trasie Hamburg-Poznań (gdzie została dokonana odbiorcza odprawa celna). Spółka posiada dokument przewozowy CMR oraz kserokopię dokumentu T1, z których wynika, iż nadawcą towaru jest firma z Japonii, a odbiorcą - firma z Poznania. Spółka nie posiada dokumentu celnego SAD i, co za tym idzie, nie ma wiedzy, czy wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować wspomnianą usługę transportową świadczoną jako podwykonawca dla polskiej firmy spedycyjnej?


P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku, działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego spółce cywilnej X, oceniając jej stanowisko odnośnie zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 22% przy opodatkowaniu usługi transportowej na trasie Hamburg-Poznań (świadczonej polskiej firmie spedycyjnej), przedstawione w piśmie z dnia 12.10.2005 r. (data wpływu 12.10.2005 r.), jako prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę. Spółka otrzymała zlecenie od polskiej firmy spedycyjnej (podała ona polski numer NIP) na wykonanie usługi transportu kontenera na trasie Hamburg-Poznań (gdzie została dokonana odbiorcza odprawa celna). Spółka posiada dokument przewozowy CMR oraz kserokopię dokumentu T1, z których wynika, iż nadawcą towaru jest firma z Japonii, a odbiorcą - firma z Poznania. Spółka nie posiada dokumentu celnego SAD i, co za tym idzie, nie ma wiedzy, czy wartość usługi transportowej została wliczona do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Przedmiot interpretacji. Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować wspomnianą usługę transportową świadczoną jako podwykonawca dla polskiej firmy spedycyjnej?

Stanowisko Wnioskodawcy. Spółka przedstawiła pogląd, iż cała usługa winna być opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 22%.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., zwanej dalej "ustawą") opodatkowaniu tym podatkiem podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Według art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego (zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się zaś m.in. przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty Europejskiej do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju). Jak wynika jednak z art. 83 ust. 5 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku:1) transportu przez przewoźnika lub spedytora - m.in. list przewozowy lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim,2) towarów importowanych - także dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów. Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż nie posiada ona wszystkich dokumentów, o których mowa w art. 83 ust. 5 ustawy, dlatego też świadczona przez nią usługa nie może być uznana za część usługi transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, jednak z zastrzeżeniem art. 28. W myśl art. 28 ust. 1 i 3 ustawy w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich Wspólnoty - miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport się rozpoczyna. Jednak w przypadku gdy nabywca takiej usługi podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa, które wydało nabywcy ten numer. Zatem w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym usługa transportu towarów na trasie Niemcy-Polska (która nie może być uznana za część usługi transportu międzynarodowego), dla której nabywca podał świadczącemu usługę polski NIP, ma miejsce w świetle powyższych przepisów w całości na terytorium Polski. Dlatego też na mocy cytowanego art. 41 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 22%. Stanowisko Spółki wyrażone w zapytaniu jest więc prawidłowe. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacji niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj