Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-686/12-7/BH
z 10 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-686/12-7/BH
Data
2012.10.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
nieruchomości
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
rozbiórka budynków


Istota interpretacji
Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej usługę rozbiórki budynków na Działce będącej przedmiotem sprzedaży.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2012 r. (data wpływu 23.07.2012 r.) uzupełnionym w dniu 2.10.2012 r. (data wpływu 4.10.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13.09.2012 r. doręczone Stronie w dniu 25.09.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT (pyt. nr 1 wniosku) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jako jednostka samorządu terytorialnego jest obecnie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina zamierza w przyszłości dokonać sprzedaży stanowiącej jej własność zabudowanej działki zlokalizowanej w , (dz. ew. nr dalej: „Działka”). W dniu 14 czerwca 2012 r. Rada Miejska uchwaliła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (Uchwała, dalej: „Studium”), zgodnie z którym Działka została oznaczona symbolem UM tj. do zabudowy usługowo-mieszkaniowej. Zgodnie z tym zapisem ustalony został na niej priorytet dla lokalizacji usług małych i średnich obiektów produkcyjnych, nie wymagających sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko, zabudowy mieszkaniowej i niezbędnych inwestycji celu publicznego w zakresie infrastruktury społecznej i technicznej.

Ponadto na mocy uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 czerwca 2012 roku, Działka zostanie objęta projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy, który zostanie sporządzony na podstawie wytycznych określonych w ww. Studium.

W przypadku sprzedaży Działki w przyszłości, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT. Wartość netto z tytułu dostawy Działki wraz z podatkiem należnym Gmina zadeklaruje w składanej przez siebie deklaracji VAT-7 i odprowadzi podatek do urzędu skarbowego.

Przed dokonaniem sprzedaży Gmina zamierza dokonać rozbiórki i wyburzenia budynków znajdujących się na przedmiotowej Działce. W tym celu Gmina zawarła w dniu 15 czerwca 2012r. umowę z YYY, na mocy której YYY zobowiązał się do wykonania na rzecz Gminy robót polegających na rozbiórce budynków produkcyjno-handlowych, budynku kotłowni oraz stacji paliw, zlokalizowanych na Działce. Strony ustaliły, iż YYY jako wynagrodzenie otrzyma od Gminy w zamian za wykonanie przedmiotowej usługi, odpady budowlane powstałe w wyniku rozbiórki budynków.

Zgodnie z zapisami zawartej umowy (§ 5 pkt 2) całkowite wynagrodzenie za roboty stanowiące przedmiot umowy wyniesie brutto 1.017.000,00 zł (w tym stawka VAT w wysokości 23% tj. w kwocie 190.170,73 zł). Wartość odpadów budowlanych (rozbiórkowych), które zostaną przeniesione na własność YYY w zamian za wykonanie całości robót objętych umową wyniesie brutto kwotę 1.017.000,00 zł (w tym stawka VAT w wysokości 23% tj. w kwocie 190.170,73 zł).

W konsekwencji między stronami nie wystąpi jakiekolwiek pieniężne rozliczenie.

W uzupełnieniu do Wniosku Gmina wskazała, że zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym, Gmina zleca dokonanie rozbiórki/wyburzenia budynków znajdujących się na zabudowanej działce przeznaczonej do sprzedaży, stanowiącej jej własność, zlokalizowanej w O., gmina (dz. ew. nr 620/1, dalej: „Działka”). W dniu 14 czerwca 2012 r. Rada Miejska w uchwaliła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (Uchwała /, dalej: „Studium”), zgodnie z którym Działka została oznaczona symbolem UM tj. do zabudowy usługowo- mieszkaniowej. Zgodnie z tym zapisem ustalony został na niej priorytet dla lokalizacji usług, małych i średnich obiektów produkcyjnych, niewymagających sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko, zabudowy mieszkaniowej i niezbędnych inwestycji celu publicznego w zakresie infrastruktury społecznej i technicznej. Ponadto na mocy uchwały Rady Miejskiej z dnia 26 czerwca 2012 roku, Działka zostanie objęta projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy , który zostanie sporządzony na podstawie wytycznych określonych w ww. Studium.

Wnioskodawca informuje, iż:

  1. ww. plan zagospodarowania przestrzennego Gminy nie został jeszcze sporządzony na podstawie wytycznych określonych w ww. Studium
  2. Działka nie ma wydanej decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu.

Ponadto, w celu uzupełnienia przedmiotowego Wniosku, Gmina informuje, iż zgodnie z aktualnym skróconym wypisem ze skorowidza działek wydanym dnia 1 października 2012 r. przez Starostwo Powiatowe w O, dla województwa mazowieckiego, powiatu otwockiego, jednostki ewidencyjnej - obszar wiejski, obrębu 10 (GK.I.6621.KG.1.732.2012), przedmiotowa Działka, oznaczona numerem 620/1, posiada oznaczenie użytku Ba.

Zgodnie natomiast z art. § 68 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r., w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. 2001 nr 38 poz. 454), Grunty zabudowane i zurbanizowane dzielą się na: 1) tereny mieszkaniowe, oznaczone symbolem - B, 2) tereny przemysłowe, oznaczone symbolem - Ba.

W związku z powyższym, Gmina wskazuje iż opisywana Działka, będąca przedmiotem przyszłej sprzedaży, na dzień dzisiejszy ma charakter zabudowany i zurbanizowany, w szczególności o przeznaczeniu teren przemysłowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na rozbiórkę budynków znajdujących się na gruncie przeznaczonym do sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Gmina jako podatnik VAT

Zdaniem Gminy, będzie miała ona prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku w wykonaniem usługi rozbiórki budynków na działce stanowiącej własność Gminy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostkę samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gminy, podmiot ten występuje w charakterze podatnika VAT.

Prezentowany pogląd odnośnie statusu gmin jako podatników VAT w zakresie dokonywanych czynności cywilnoprawnych znajduje również potwierdzenie w wyrokach Naczelnego Sądu Administracyjnego (dalej: NSA), m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „Z tytułu realizacji tych czynności - jeżeli są one wykonywane na podstawie zawartych tanów cywilnoprawnych - podatnikiem podatku ort towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 6 u.p.t.u. jest gmina”.

  1. Odpłatna dostawa towarów

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 przywołanej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, co do zasady, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Biorąc pod uwagę, iż Gmina zamierza w przyszłości sprzedać działkę niezabudowaną przeznaczoną pod zabudowę, na której wykonywane mają być prace związane z rozbiórką budynków, uznać należy iż sprzedaż tego gruntu podlegać będzie opodatkowaniu VAT.

  1. Prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi m. in. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest pod stawowym i fundamentalnym prawem podatnika wynikającym z samej konstrukcji VAT. Z przytoczonej powyżej regulacji wynika jednakże, iż odliczenie to przysługuje wyłącznie w zakresie, w jakim nabywane towary i usługi są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Przenosząc powyższe na grunt przedstawionego stanu faktycznego, Gmina stoi na stanowisku, iż w przypadku odpłatnej dostawy nieruchomości, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z nakładami powiązanymi ze sprzedażą nieruchomości. Przedmiotowe wydatki są/będą bowiem związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego uznać należy, iż w związku z faktem, że usługi w postaci rozbiórki budynków znajdujących się na Działce świadczone przez YYY na rzecz Gminy mają bezpośredni związek z planowanym wykonaniem czynności opodatkowanych VAT przez Gminę, przysługuje/przysługiwać będzie jej prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na rozbiórkę budynków i przystosowania Działki do sprzedaży.

Gmina podkreśla, że przedmiotowa rozbiórka budynków produkcyjno-handlowych, budynku kotłowni oraz stacji paliw, będąca przedmiotem umowy z YYY, ma na celu przygotowanie nieruchomości do sprzedaży oraz uatrakcyjnienie nieruchomości dla potencjalnych nabywców. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż podmioty gospodarcze przy wyborze swoich inwestycji zwykle kierują się poziomem przystosowania terenu do prowadzenia działalności gospodarczej.

Tym samym, w przypadku gdy na gruncie znajdują się budynki (w tym tak wyspecjalizowane jak np. stacja paliw) może to negatywnie wpłynąć na wybór danej nieruchomości przez potencjalnego nabywcę. W takiej sytuacji, niezbędne wydaje się odpowiednie przystosowanie danego gruntu do sprzedaży. Należy zatem uznać, że wynikające z tego wydatki będą związane z wykonywaniem przez sprzedającego czynności opodatkowanych (tj. z planowaną dostawą gruntu).

Należy także podkreślić, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Gmina pragnie wskazać, jak przedstawiła w zaprezentowanym stanie faktycznym, na mocy podjętej uchwały Działka zostanie objęta projektem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy, który zgodnie z założeniami Studium, powinien w tym miejscu uwzględniać priorytet dla lokalizacji usług, małych i średnich obiektów produkcyjnych, niewymagających sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko, zabudowy mieszkaniowej i niezbędnych inwestycji celu publicznego w zakresie infrastruktury społecznej i technicznej - a więc obiektów budowlanych. Tym samym cytowany art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania i a contrario w przypadku sprzedaży Działki przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, skoro dostawa Działki będzie podlegać opodatkowaniu VAT, a Gmina z tytułu dokonania tej czynności zadeklaruje i odprowadzi VAT należny, w opinii Gminy nie ulega wątpliwości, że będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na wykonanie usługi rozbiórki budynków przez YYY.

Bez znaczenia pozostaje w tym przypadku fakt, iż wynagrodzenie YYY za wykonanie przedmiotowej usługi nie będzie miało formy pieniężnej i zostało ono ustalone między stronami w innej postaci (w postaci odpadów budowlanych powstałych w wyniku rozbiórki budynków).

Takie stanowisko odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zgodne z podejściem prezentowanym przez organy skarbowe. Dla przykładu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2012 r. (sygn. ILPP2/443-1555/11-2/AK) zgodził się z wnioskodawcą (Gminą), iż ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na przebudowę linii energetycznej, bez której sprzedaż działek byłaby zasadniczo niemożliwa.

Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2011 r., (sygn. IPTPP1/443-763/11-4/MW) dotyczącej wydatków związanych ze sprzedażą działek, stwierdził, iż „Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów u usług poniesione wydatki na wycenę działek, ogłoszenia w prasie, usługi projektowe związane z podziałem, scaleniem działek, ustalaniem i okazaniem granic działek, ze zmianą miejscowego planu zagospodarowania, usługi sporządzania opinii dotyczących faktycznego wykorzystania działek, będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wnioskodawca ma zatem możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z poniesionymi ww. wydatkami związanymi wyłącznie z konkretnymi działkami przeznaczonymi pod zabudowę”. Identyczne stanowisko zajął także Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 lutego 2012 r. (sygn. ILPP2/443-1537/l1-3/EN) oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-920/11-7/MS).

Gmina pragnie podkreślić, że stanowisko odmienne od przestawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE” lub „Trybunał”) oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego łub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celi; i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny”.

Zdaniem Gminy, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od poniesionego wydatku wystarczy, aby związek wydatku z czynnościami opodatkowanymi VAT był zamierzony (zadeklarowany). Takie rozumienie prawa do odliczenia podatku VAT prezentuje m.in. TSUE w wyroku z 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 (D.A. Rompelman and E.A. Rompelman-Van Deelen vs Minister van Financien) TSUE przyznał prawo do odliczenia podatku podatnikom, którzy nabyli prawo własności budowanego budynku, mając zamiar późniejszego wykorzystania go do działalności gospodarczej. Zdaniem TSUE, zamiar wykorzystania zakupów do działalności opodatkowanej stanowi wystarczającą przesłankę do uznania prawa do odliczenia podatku naliczonego przy wydatkach poniesionych w celu prowadzenia sprzedaży opodatkowanej. Możliwość odliczenia przysługuje podatnikowi już od momentu nabycia towaru (usługi) i nie może być odkładane w czasie do chwili rozpoczęcia działalności opodatkowanej.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 15 kwietnia 2011 r.(sygn. ILPP1/443-83/11-4/KŁ), uznając, że „Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar łub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. (...) W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji ‚„zamiaru” wynika, że jest to projekt, pian czy intencja zrealizowania czegoś. istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.”

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy, w kontekście transakcji sprzedaży działki nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty, dokonujące sprzedaży nieruchomości. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż tego typu podmioty mają prawo do odliczania podatku od wydatków związanych ze sprzedażą nieruchomości (w przypadku, gdy ich sprzedaż podlega opodatkowaniu VAT). Jeżeli zatem w analizowanym przypadku Gmina będzie podatnikiem VAT na gruncie art. 15 ust. 1 i ust. 6 ustawy o VAT i jednocześnie będzie zobowiązana do odprowadzenia VAT należnego w przypadku sprzedaży Działki (podobnie jak inni przedsiębiorcy), w świetle art. 86 ustawy o VAT, powinna mieć ona prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z wydatkami Gminy poniesionymi w celu przystosowania nieruchomości do sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (…).

Z cytowanych przepisów wynika, iż podstawowym warunkiem dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem aby podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku od towarów i usług oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z uwagi na powyższe uregulowania, sprzedaż gruntu jest dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W art. 43 ustawy, zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 pkt 9 powołanego artykułu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego przepisu wynika, iż opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług

W tym miejscu należy wyjaśnić, że ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera bowiem definicji pojęć zawartych we wskazanym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 ze zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 193, poz. 1287) podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiary podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami, oraz ewidencji gospodarstw rolnych stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków.

Podkreślić należy, iż z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W powyższym przepisie ustawodawca określił więc kryterium według jakiego należy dokonywać podziału gruntów na te, które mogą korzystać ze zwolnienia oraz na takie, którym to zwolnienie nie przysługuje. Zatem przy dostawie gruntów każdorazowo konieczne jest określenie przeznaczenia sprzedawanych gruntów. Jeżeli takiego przeznaczenia nie można określić na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego, należy posługiwać się innymi dostępnymi dokumentami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż o przeznaczeniu danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w sytuacji, gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, wiążące są zapisy ewidencji gruntów i budynków.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jako czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług będzie dokonywać sprzedaży Działki, na której w chwili obecnej znajdują się budynki produkcyjno-handlowe, budynek kotłowni oraz stacja paliw. Ponieważ Gmina przed dostawą Działki dokona rozbiórki znajdujących się na Działce budynków, przedmiotem sprzedaży będzie teren niezabudowany. W dniu 14 czerwca 2012 r. Rada Miejska w uchwaliła Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy , zgodnie z którym, Działka została oznaczona symbolem UM tj. do zabudowy usługowo-mieszkaniowej. Zgodnie z tym zapisem ustalony został na niej priorytet dla lokalizacji usług, małych i średnich obiektów produkcyjnych, nie wymagających sporządzania raportu o oddziaływaniu na środowisko, zabudowy mieszkaniowej i niezbędnych inwestycji celu publicznego w zakresie infrastruktury społecznej i technicznej. Obecnie nie został jeszcze sporządzony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy , na podstawie wytycznych Studium.

Brak jest również decyzji o warunkach zabudowy terenu. Natomiast z ewidencji gruntów i budynków wynika, że Działka stanowi teren zabudowany i zurbanizowany o przeznaczeniu - teren przemysłowy. Powyższe powoduje, że sprzedaż Działki nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy i winna być opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%.

Odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy zawarte we wniosku stwierdzić należy, że Gmina, w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej usługę rozbiórki budynków na Działce będącej przedmiotem sprzedaży. Nabycie usługi będzie bowiem miało związek z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Gminę jako podatnika podatku VAT.

Zatem stanowisko Gminy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj