Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1425/033/415/20/2005/MB
z 21 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1425/033/415/20/2005/MB
Data
2005.10.21



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
księgowanie
próbka towaru


Pytanie podatnika
1. CZY NALEŻY I W JAKI SPOSÓB, UJĄĆ W PODATKOWEJ KSIĘDZE PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW BEZPŁATNIE OTRZYMANE TOWARY ORAZ MATERIAŁY REKLAMOWE OD KONTRAHENTA Z CZECH, KTÓRE SĄ NASTĘPNIE PRZEKAZYWANE W CHARAKTERZE PRÓBEK?2. JAK POSTĄPIĆ W SYTUACJI, GDY NA PRÓBKI PRZEZNACZANE SĄ TOWARY NABYTE ZA WYNAGRODZENIEM?


Pismem z dnia 22.07.2005r podatniczka zwróciła się do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z wnioskiem o pisemną interpretację w zakresie kwalifikowania do przychodów i kosztów uzyskania przychodów bezpłatnie otrzymanych towarów i materiałów reklamowych od kontrahenta z Czech, które są następnie przekazywane w charakterze próbek. Podatniczka pyta:

  1. Czy należy i w jaki sposób ująć w podatkowej księdze przychodów i rozchodów otrzymane towary oraz materiały ?
  2. Jak postąpić w sytuacji, gdy na próbki przeznaczane są towary nabyte za wynagrodzeniem?

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

Firma jest czynnym podatnikiem VAT współpracującym z kontrahentem czeskim, od którego otrzymuje nieodpłatnie karmę dla kotów i materiały reklamowe w postaci koszulek, zgodnie z załączonym zestawieniem. Otrzymana karma rozdzielana jest w woreczki o gramaturze 10 dag i dodawana, nieodpłatnie w charakterze próbek do zakupowanej przez klientów innego rodzaju karmy, celem zachęcenia do zakupu nowego towaru. Koszulki jako materiały reklamowe przeznaczane są na potrzeby firmy oraz prezenty dla kontrahentów (bez wynagrodzenia). Na próbki przeznaczane są również towary zakupione od tego samego kontrahenta.

Stanowisko podatniczki:

Otrzymane nieodpłatnie koszulki jako materiały reklamowe oraz towary przeznaczone na próbki nie obciążają kosztów zakupu towarów handlowych i nie podlegają ujęciu w księdze przychodów i rozchodów, również nieodpłatnie przekazanie ich nie stanowi przychodu firmy.

Towary zakupione wcześniej, przeznaczone na próbki, należy przeksięgować z kolumny 10 do kolumny 14 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Natomiast przekazywane koszulki należy zaewidencjonować w ewidencji osób obdarowanych ze względu na wartość przekazywanych koszulek mniejszą niż 100zł.

Podatniczka informuje także, że wobec jej firmy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Rozpatrując powyższy wniosek Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza:

Zgodnie z art. 14 ust.2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. Nr 14 z 2000r. poz. 176 ze zm.) przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b.

Nieodpłatnie otrzymane próbki towarów od dostawców stanowią w firmie przychód w naturze podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym przyjmując od kontrahenta bezpłatne towary i materiały reklamowe winna Pani ich wartość doliczyć do swoich przychodów z działalności gospodarczej.

Ponadto nie może być w tym wypadku mowy o zaliczeniu jakiejkolwiek kwoty z tego tytułu do kosztów uzyskania przychodów, ponieważ otrzymała je Pani bezpłatnie, a więc nie poniosła żadnych kosztów związanych z ich zakupem. Zgodnie bowiem z art. 22 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Z powyższego wynika również, że otrzymane nieodpłatnie próbki oraz koszulki nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów z tytułu reklamy. Kosztem reklamy prowadzonej publicznie będzie natomiast koszt zakupionych własnych towarów przeznaczonych na próbki, dołączone do innego rodzaju karmy. Aby prawidłowo zaksięgować koszt próbek towaru zakupionych od kontrahenta z Czech służących do reklamy w świetle rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz .1475 z późn. zm.) należy w kol. 10 zmniejszyć koszt zakupu towarów i zapisać w kol. 14 pozostałe wydatki - koszt próbek towaru przekazanych jako reklama prowadzona publicznie w inny sposób.

Informuje się, że nie poddano ocenie załączonych dokumentów, a interpretacja przepisów w zakresie podatku VAT załatwiona została odrębnym postanowieniem.Mając na uwadze powyższe postanowiono jak na wstępie. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez podatniczkę w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego we wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj