Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UPO-415/147/05/MP/1
z 8 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UPO-415/147/05/MP/1
Data
2005.11.08



Autor
Urząd Skarbowy w Płocku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych


Słowa kluczowe
amortyzacja
koszty uzyskania przychodów
samochód osobowy
środek trwały
ubezpieczenia


Pytanie podatnika
Czy wydatki poniesione na opłatę ubezpieczenia OC, AC, NW i tzw. zielonej karty oraz rejestracji nowego samochodu osobowego w dniu zakupu stanowią koszty uzyskania przychodu oraz czy zwiększają wartość środka trwałego?


P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Podatnikowi , oceniając jego stanowisko odnośnie wydatków poniesionych na opłatę ubezpieczeń oraz rejestracji samochodu osobowego, przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2005 r. (wpł. do Urzędu dnia 20.09.2005 r.) o udzielenie interpretacji jako prawidłowe.


U Z A S A D N I E N I E


Stan faktyczny przedstawiony przez WnioskodawcęWe wrześniu 2005 r. Podatnik dokonał zakupu nowego samochodu osobowego, który będzie wykorzystywał wyłącznie w prowadzonej działalności gospodarczej. Samochód ten został wprowadzony do środków trwałych według wartości zakupu powiększonej o prowizję z tytułu udzielonego kredytu przed oddaniem do użytku i podatek VAT nie podlegający odliczeniu. W dniu zakupu Podatnik podpisał protokół odbioru samochodu kompletnego i zdatnego do używania według wartości zakupu oraz dokonał rejestracji samochodu i poniósł opłaty rejestracyjne oraz opłaty ubezpieczenia OC, AC, NW i tzw. zielonej karty. Poniesione wydatki zakwalifikował do kosztów uzyskania przychodów.

Przedmiot interpretacjiPodatnik we wspomnianym piśmie z dnia 15.09.2005 r. zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa w zakresie:- czy wydatki poniesione na opłatę ubezpieczenia OC, AC, NW i tzw. zielonej karty oraz rejestracji nowego samochodu osobowego w dniu zakupu stanowią koszty uzyskania przychodu oraz czy zwiększają wartość środka trwałego?

Stanowisko WnioskodawcyZakupiony samochód przedstawia wartość poniżej 20 000 EURO. W dniu zakupu samochód według protokołu przekazania był kompletny i zdatny do użytku, w związku z powyższym cała wartość ubezpieczenia samochodu od wartości zakupu i opłata rejestracyjna będzie stanowiła koszty uzyskania przychodu.

Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyZgodnie z art. 22a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), amortyzacji podlegają z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania środki transportu o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi. W myśl art. 22g ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, uważa się w razie nabycia w drodze kupna – cenę ich nabycia. Zgodnie z art. 22g ust. 3 cena nabycia to kwota należna zbywcy, powiększona o koszty związane z zakupem, naliczone do dnia przekazania środka trwałego do używania, a w szczególności o koszty: - transportu, załadunku i wyładunku, - ubezpieczenia w drodze, - montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, - opłat notarialnych, skarbowych i innych, - odsetek i prowizji oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Dany składnik majątkowy może być zaliczony do środków trwałych dopiero wówczas, gdy jest kompletny i zdatny do użytku dla potrzeb firmy. Przepisy cyt. wyżej ustawy nie określają pojęcia „kompletne i zdatne do użytku”.Z przepisów kodeksu drogowego, które regulują m.in. zasady rejestracji pojazdów oraz dopuszczenia ich do ruchu, wynika, że dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego jest dowód rejestracyjny. Pojazd jest dopuszczony do ruchu, jeżeli spełnia warunki techniczne oraz jest zarejestrowany i zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne i w nalepkę kontrolną.

Należy przy tym zwrócić uwagę na art. 23 ust. 1 pkt 47 wymienionej ustawy zawierający ograniczenia co do możliwości uznania za koszt uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 EURO, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. W świetle ww. przepisów należy uznać, iż składka na ubezpieczenie samochodu osobowego nie powiększa wartości początkowej środka trwałego, tylko stanowi bezpośrednio koszt uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, w wysokości nie przekraczającej ich części ustalonej w proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 EURO w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Stąd postanowiono, jak w sentencji.

Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj