Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
III-2/4430-366/VAT/05/MG
z 10 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/4430-366/VAT/05/MG
Data
2005.10.10
Autor
Izba Skarbowa w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
podatek
umowa agencyjna
Pytanie podatnika
dot. umowa agencyjna z Totalizatorem Sportowym
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi zmienia postanowienie wydane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim z dnia 11.08.2005r. Nr US-III-443/65/I/2005, w którym udzielono interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Wnioskiem z dnia 07.07.2005r. Podatniczka zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim o wydanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że prowadzi Ona na podstawie umowy agencyjnej zawartej z Totalizatorem Sportowym Sp. z o.o. działalność, która polega na zawieraniu w jego imieniu umów sprzedaży zakładów na gry losowe. Usługi te Strona klasyfikuje pod symbolem PKWiU 92.71., tj. usługi związane z grami hazardowymi i organizowaniem zakładów. Za świadczenie tych usług Podatnik otrzymuje wynagrodzenie prowizyjne. Dotychczas przedmiotową prowizję Strona traktowała jako zwolnioną od podatku od towarów i usług. Zdaniem Strony pomimo zmiany ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - obowiązującej od dnia 1 czerwca 2005r. - prowizje te są nadal zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponadto zdaniem Strony nowelizacja nie wprowadza zmian w pozycji 11 załącznika nr 4 do tej ustawy, tak więc nie wprowadza też zmian w sposobie opodatkowania wymienionych usług. Działając na podstawie art. 14a § 1 i 4, art. 14b § 1 i 2 oraz art. 216 Ordynacji podatkowej Naczelnik Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim, udzielając interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego uznał stanowisko przedstawione przez Stronę we wniosku za nieprawidłowe. Zgodnie z art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi dokonuje zmiany postanowienia wydanego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim. Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W pozycji 11 tego załącznika wymienione zostały usługi o symbolu ex 92, które są związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem z wyłączeniem:
Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Przepis § 9 ust. 2 cytowanego rozporządzenia stanowi, że zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczy tych podatników, którzy w danym roku podatkowym mogli korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy i dotyczy wartości sprzedaży w danym roku z tytułu wykonywania czynności wymienionych w ust. 1 nie przekraczającej kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro, obliczonej w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 113 ust. 14 ustawy. Zwolnienie o którym mowa w ustępie 2, stosuje się pod warunkiem, że wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10.000 euro; do wartości sprzedaży nie wlicza się podatku.Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2, nie stosuje się jednak do podatników:
Niemniej należy wskazać, że błędne jest stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Tomaszowie Mazowieckim, iż w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 maja 2005r. warunki dotyczące korzystania ze zwolnienia zawarte w objaśnieniu do załącznika nr 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. odnosiły się jedynie do usług związanych ze sportem. Konkludując tut. Organ nie podziela poglądu, że brak zastrzeżenia odnośnie usług związanych z rekreacją powodował, że przedmiotowe usługi korzystały ze zwolnienia. W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, w stanie prawnym obowiązującym do 31 maja 2005r., zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz poz. 11 załącznika nr 4 do w/w ustawy z dnia 11 marca 2004r. zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczyło m.in. usług związanych z rekreacją i sportem (symbol PKWiU ex 92) przy uwzględnieniu objaśnienia zamieszczonego pod tym załącznikiem. Brzmienie zawarte w tej pozycji i użyty spójnik ˝i˝ wskazują, że objaśnienie zamieszczone pod tym załącznikiem dotyczy obu kategorii usług (rekreacji i sportu) objętych tą częścią zdania. Mając na uwadze powyższe, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi stwierdza, jak w sentencji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.