Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-48/05/Z/08
z 24 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-48/05/Z/08
Data
2005.10.24



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące --> Informacje podsumowujące


Słowa kluczowe
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
towar


Pytanie podatnika
Podatnik zapytuje o obowiązek wykazywania w informacji podsumowującej VAT-UE dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.


Decyzja

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku działając na podstawie:

  • art. 14 b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U nr 8, poz. 60 z 2005r.),

po rozpatrzeniu zażalenia wniesionego pismem z dnia 20 czerwca 2005r. na postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku znak PV/443-125/IV/2005/JD z dnia 10 czerwca 2005r. zawierające pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ustalenia obowiązku w zakresie wykazywania w informacji podsumowującej VAT-UE dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów

odmawia zmiany postanowienia będącego przedmiotem zażalenia

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 7 lutego 2005r., uzupełnionym pismami z dnia 11 lutego i 31 marca 2005r. Podatnik zwrócił się do Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie ustalenia obowiązku w zakresie wykazywania w informacji podsumowującej VAT-UE dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów.

W złożonym zapytaniu Podatnik wskazał następujący stan faktyczny:

Pracownicy Spółki podczas wyjazdów służbowych dokonują w państwach UE zakupu pojedynczych sztuk towaru, służących po przywiezieniu do kraju czynnościom wykonywanym przez Podatnika na terytorium Polski, tj. do porównywania ofert i asortymentu konkurencji. Przedmiotowe zakupy dokumentowane są paragonami z kas fiskalnych lub fakturami zawierającymi NIP UE Spółki (bez numeru podatkowego unijnego dostawcy towaru), kwotę netto, podatek od wartości dodanej i kwotę brutto, co pozwala na stwierdzenie, iż dostawcy są podatnikami podatku od wartości dodanej. Pracownicy Spółki dokonują zapłaty kwoty brutto za nabyte towary, a Spółka rozporządza nimi jak właściciel.

Jednocześnie Podatnik przedstawił własne stanowisko zgodnie z którym w przypadku gdy zakupy dokonywane przez jej pracowników stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a dostawca nie podaje numeru identyfikacyjnego nadanego mu przez państwo członkowskie, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, Podatnik wykazując transakcje w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach / nabyciach pole „numer identyfikacyjny VAT kontrahenta” pozostawia niewypełnione.

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowieniem znak PV/443-125/IV/2005/JD z dnia 10 czerwca 2005r. uznał, iż w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego stanowisko zawarte w przedmiotowym wniosku dotyczące obowiązku wykazania dokonanego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w informacji podsumowującej, jest prawidłowe, natomiast stanowisko Spółki zgodnie z którym w przypadku gdy dostawca nie podaje numeru identyfikacyjnego nadanego mu przez państwo członkowskie, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, Spółka wykazując transakcje w informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostawach / nabyciach pozostawia niewypełnione pole „numer identyfikacyjny VAT kontrahenta”, jest nieprawidłowe.

W uzasadnieniu Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał, iż zakup towarów w krajach UE przez pracowników Spółki, w związku ze spełnieniem przesłanek art. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, podlegające wykazaniu w informacji podsumowującej zgodnie z art. 100 w/w ustawy. W związku natomiast z tym, iż w informacji tej wskazać należy m.in. właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, Spółka jest obowiązana niezwłocznie dokonać korekt złożonych informacji podsumowujących poprzez uzupełnienie brakujących w nich danych. Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku wskazał również, iż w myśl art. 97 ust. 17 ustawy o VAT na wniosek zainteresowanego biuro wymiany informacji o podatku VAT lub naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zidentyfikowanie lub nie potwierdza zidentyfikowania określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Na powyższe postanowienie Naczelnika Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku Podatnik pismem z dnia 20 czerwca 2005r. złożył zażalenie podtrzymując stanowisko zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego

W uzasadnieniu zażalenia Podatnik wskazał, iż pracownicy Spółki w celu udokumentowania dostaw towarów żądają od dostawców faktur z podaniem ich właściwego numeru identyfikacyjnego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, jednakże mimo zachowania należytej staranności nie są w stanie uzyskać ich numerów NIP UE. Wnioskujący zauważa, iż dostawcy ci, mimo, iż są podatnikami od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, mogą nie być zidentyfikowani na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Jednocześnie Spółka zwraca uwagę, iż biuro wymiany informacji o podatku VAT jedynie potwierdza zidentyfikowanie określonego podmiotu na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku, biorąc pod uwagę przedstawiony w sprawie stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 9 ust. 1 cyt. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W świetle natomiast art. 9 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:

  2. a) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
    b) (...)
  3. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Podatnik wskazał, iż pracownicy Spółki podczas wyjazdów służbowych dokonują w państwach UE zakupu pojedynczych sztuk towaru przywożonych następnie na terytorium kraju. Przedmiotowe zakupy dokumentowane są paragonami z kas fiskalnych lub fakturami nie zawierającymi numeru podatkowego unijnego dostawcy towaru natomiast wskazującymi jednoznacznie, iż jest on podatnikiem podatku od wartości dodanej.

Zgodnie zatem z powyższym, przedmiotowa transakcja stanowić będzie dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Jednocześnie w świetle art. 100 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane dalej „informacjami podsumowującymi”, za okresy kwartalne do 25 miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

  1. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspolnotowych nabyć towarów;
  2. wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

W myśl art. 100 ust. 3 ustawy informacja podsumowująca powinna zawierać w szczególności następujące dane:

  1. nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust. 1 lub 2, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9;
  2. właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
  3. kod kraju, z którego jest dokonywane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów;
  4. łączna wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31 oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Mając powyższe na uwadze, podatnik dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zobowiązany jest do wykazania wszystkich dokonanych w danym kwartale transakcji w informacji podsumowującej VAT UE podając właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany w państwie członkowskim, poprzedzony dwuliterowym kodem tego państwa, a w przypadku jego braku numer podatkowy świadczący o zidentyfikowaniu kontrahenta dla podatku od wartości dodanej nadanym w państwie członkowskim.

Powyższe potwierdza stanowisko Ministerstwa Finansów, Departament Podatków Pośrednich zawarte w piśmie znak PP-810-592-a/05/TZ/1350 z dnia 1 sierpnia 2005r.

Dyrektor Izby Skarbowy w Gdańsku wskazuje zatem, iż w sytuacji gdy pracownicy Spółki, mimo zachowania należytej staranności nie są w stanie uzyskać numeru NIP UE dostawcy, w informacji podsumowującej w miejscu, gdzie powinien zostać podany właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, Podatnik powinien umieścić numer podatkowy dostawcy świadczący o jego zidentyfikowaniu dla podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim. Złożone informacje podsumowujące powinny natomiast zostać uzupełnione o brakujące dane.

W świetle powyższego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku dokonał co do zasady prawidłowej oceny stanowiska Wnioskującego w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego uznając je za nieprawidłowe w zakresie szczegółowości danych wymaganych do prawidłowego uzupełnienia informacji podsumowującej. Jednakże Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku zauważa, iż w udzielonej interpretacji nie wskazano, iż w przypadku nie uzyskania numeru identyfikacyjnego kontrahenta nadanego mu w państwie członkowskim, z którego dokonywane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, Podatnik powinien umieścić numer podatkowy dostawcy świadczący o jego zidentyfikowaniu dla podatku od wartości dodanej w danym państwie członkowskim. Stąd zgodnie z przepisem art. 14 b § 5 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku uznając, iż zażalenie Podatnika nie zasługuje na uwzględnienie orzekł jak w sentencji decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj