Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-139-2-1/05
z 23 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-139-2-1/05
Data
2005.09.23



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
stawka preferencyjna podatku
usługi rekreacyjne


Pytanie podatnika
-Czy Jednostka może zastosować różne stawki podatku VAT w przypadku świadczenia usług polegających na udostępnianiu obiektów sportowych na cele komercyjne i niekomercyjne, a w szczególności:a) wynajmu hali sportowej, pływalni, lodowiska, kortów, stadionu itp. na rzecz osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych na cele prowadzenia działalności rekreacyjno-sportowej, w konsekwencji czego najemca będzie uzyskiwał dochody z tytułu użytkowania obiektu sportowego m. in. w postaci opłat za udział w zajęciach, sprzedaży biletów wstępu, opłat z zamieszczonych na czas imprezy reklam - PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym"b) wynajmu w celach komercyjnych obiektów sportowych na prowadzenie działalności nie związanej z kulturą fizyczną i sportem, tj. na koncerty, targi, festyny, imprezy wewnętrzne organizowane przez wynajmującego - PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym"c) wynajmu obiektów sportowych dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą bądź podmiotów gospodarczych na cele związane z prowadzeniem działalności rekreacyjno-sportowej - PKWiU 92.61 "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych"d) działalności sportowo-rekreacyjnej Jednostki polegającej na odpłatnym (bilety, karnety) udostępnieniu swoich obiektów - PKWiU 92.61 "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych"e) działalności Jednostki polegającej na organizacji imprez sportowo rekreacyjnych - PKWiU 92.62.13 "Usługi związane z imprezami sportowymi pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1 w związku z art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Jednostki przedstawione w piśmie z dnia 27 lipca 2005r. znak FK/1416/2005 w sprawie opodatkowania usług związanych z rekreacją i sportem, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2005r. Jednostka złożyła w kancelarii tut. Urzędu pismo, w którym zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny:

Jednostka jest zakładem budżetowym Gminy x, utworzonym na mocy uchwały Rady Miasta x z dnia 25 czerwca 1992r. nr XXXI/196/92. Prowadzi działalność określoną w statucie, w obiektach sportowo-rekreacyjnych przekazanych w zarząd, będących własnością Gminy x. Zadania statutowe dotyczą głównie świadczenia usług w zakresie kultury fizycznej, sportu, rekreacji i rehabilitacji ruchowej oraz wynajmu i dzierżawy tych obiektów. Jednostka z uwagi na fakt, że jest zakładem budżetowym nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Koszty swej działalności Jednostka pokrywa częściowo z przychodów własnych, tj. sprzedaży biletów wstępu (na baseny, lodowisko, halę sportową, saunę, siłownię itp.), usług hotelowych, wynajmu lub wydzierżawienia pomieszczeń i obiektów sportowych (hala, stadiony, korty, tereny rekreacyjne) innym podmiotom, które na własne ryzyko i rachunek prowadzą działalność sportowo-rekreacyjną na tych obiektach. Uzyskane w ten sposób środki finansowe nie pokrywają pełnej kwoty niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania jednostki. Jednocześnie wszelkie dochody jednostka przeznacza na realizację celów statutowych.

Na tle tych okoliczności Jednostka sformułowała pytanie:

  • Czy Jednostka może zastosować różne stawki podatku VAT w przypadku świadczenia usług polegających na udostępnianiu obiektów sportowych na cele komercyjne i niekomercyjne, a w szczególności:
  1. wynajmu hali sportowej, pływalni, lodowiska, kortów, stadionu itp. na rzecz osób fizycznych lub podmiotów gospodarczych na cele prowadzenia działalności rekreacyjno-sportowej, w konsekwencji czego najemca będzie uzyskiwał dochody z tytułu użytkowania obiektu sportowego m. in. w postaci opłat za udział w zajęciach, sprzedaży biletów wstępu, opłat z zamieszczonych na czas imprezy reklam - PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym"
  2. wynajmu w celach komercyjnych obiektów sportowych na prowadzenie działalności nie związanej z kulturą fizyczną i sportem, tj. na koncerty, targi, festyny, imprezy wewnętrzne organizowane przez wynajmującego - PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym"
  3. wynajmu obiektów sportowych dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą bądź podmiotów gospodarczych na cele związane z prowadzeniem działalności rekreacyjno-sportowej - PKWiU 92.61 "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych"
  4. działalności sportowo-rekreacyjnej Jednostki polegającej na odpłatnym (bilety, karnety) udostępnieniu swoich obiektów - PKWiU 92.61 "Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych"
  5. działalności Jednostki polegającej na organizacji imprez sportowo rekreacyjnych - PKWiU 92.62.13 "Usługi związane z imprezami sportowymi pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane"

Stanowisko Jednostki

Jednostka stoi na stanowisku, iż nie powinna uzależniać stawek podatku VAT w przypadku świadczenia usług polegających na udostępnianiu obiektów sportowych z przeznaczeniem na działalność komercyjną bądź niekomercyjną. Jednocześnie zdaniem Jednostki w odniesieniu do:

  • usług opisanych w punkcie a) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 22%
  • usług opisanych w punkcie b) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 22%
  • usług opisanych w punkcie c) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 7%
  • usług opisanych w punkcie d) zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 7%
  • usług opisanych w punkcie e) zastosowanie będzie miało zwolnienie od podatku VAT

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje co następuje:

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, iż świadczy ona usługi zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.20.12 "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym". Zastrzeżenia o których mowa w art. 41 ust. 1 ustawy o VAT nie mają zastosowania w przypadku świadczenia przedmiotowych usług. W związku z powyższym świadczone przez Jednostkę usługi wymienione w punkcie a i b będą podlegały opodatkowaniu według podstawowej stawki podatku VAT w wysokości 22%.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 ustawy VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W pozycji nr 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT wymieniono usługi o symbolu PKWiU 92, wyłącznie usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,
  8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Tak więc ze zwolnienia z podatku VAT korzystają, wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 do ustawy o VAT, usługi związane z rekreacją i sportem (PKWiU ex 92) z wyłączeniem usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61) oraz wstępu na imprezy sportowe. Jednocześnie zgodnie z objaśnieniami do załącznika nr 4 do ustawy wymienione powyżej usługi związane z rekreacją i sportem zwolnione są z podatku VAT, ale wyłącznie w przypadku gdy świadczone są przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.

Z przedstawionego przez Jednostkę stanu faktycznego wynika, iż prowadzona działalność ma na celu administrowanie obiektami i urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi stanowiącymi własność komunalną oraz organizowanie i upowszechnianie rekreacji ruchowej wśród mieszkańców miasta. Jednocześnie cały uzyskany dochód Jednostka przeznacza na realizację celów statutowych, co skutkuje spełnieniem warunku o którym mowa powyżej.

W związku z powyższym świadczone przez Jednostkę usługi wymienione w punkcie e), należące do grupowania PKWiU 92.62.13 "Usługi związane z imprezami sportowymi pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" będą zwolnione od podatku VAT.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji nr 158 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione usługi o symbolu PKWiU 92.61 " Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych". W związku z powyższym usługi wymienione przez Jednostkę w punkcie c) i d) będą podlegały opodatkowaniu według stawki podatku VAT w wysokości 7%.

Tut. organ podatkowy podkreśla, iż przedmiotowa interpretacja przepisów prawa podatkowego ma zastosowanie jedynie w przypadku właściwego zaklasyfikowania przez Jednostkę świadczonych usług pod odpowiedni symbol PKWiU, gdyż organ podatkowy nie posiada kompetencji w tym zakresie. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust 3 ustawy o VAT towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W przypadku wystąpienia wątpliwości co do prawidłowego zaklasyfikowania przez Jednostkę usług o których mowa w zapytaniu, należy zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29 - Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych 93-176 Łódź, celem ustalenia prawidłowego symbolu PKWiU na wykonywane usługi.

Jednocześnie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje również, iż interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zmianami) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj