Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-288/2/05
z 24 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-288/2/05
Data
2005.10.24



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Prawa i obowiązki następców prawnych oraz podmiotów przekształconych --> Wstąpienie w prawa i obowiązki


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
następstwo prawne
właściwość urzędu skarbowego


Pytanie podatnika
Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem w jaki sposób powinny być składane korekty deklaracji VAT-7 dot. podmiotów przejętych przez Spółkę za okresy poprzedzające moment połączenia?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, w części dotyczącej, danych identyfikacyjnych, jakie powinny zawierać składane korekty do deklaracji złożonych uprzednio przez przejmowane podmioty, za nieprawidłowy.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż 30 września miało nastąpić połączenie Spółki z dwoma podmiotami będącymi osobami prawnymi. Połączenie dokonane będzie na podstawie art. 492 § 1 kodeksu spółek handlowych tzn. przez inkorporację. Spółką przejmującą będzie Wnioskująca. Wszystkie podmioty łączone mają siedziby w różnych miejscowościach i każdy z tych podmiotów objęty jest właściwością innego naczelnika urzędu skarbowego.

Po inkorporacji, Wnioskująca jako podmiot przejmujący zachowuje byt prawny. Podmioty przejmowane zostaną wykreślone z Krajowego Rejestru Sądowego (30 września 2005r.). Podatnik podnosi, iż ze względu na dużą skalę działalności, przygotowanie deklaracji VAT-7 w łączonych podmiotach wymaga dużo czasu, tak że deklaracje składane są zwykle w ostatnich dniach ustawowego terminu tzn. ok. 22-25 dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym. Ponadto, z dotychczasowej praktyki wynika, że zarówno Podatnik jak i podmioty przejmowane często składają korekty deklaracji VAT-7.

W związku z powyższym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem w jaki sposób powinny być składane korekty deklaracji VAT-7 podmiotów przejmowanych za okresy poprzedzające moment połączenia?

Zdaniem Spółki, korekty deklaracji podmiotów przejmowanych za okresy przed dniem połączenia, powinny zawierać dane podmiotów przejmowanych (nazwy, adresy, numery identyfikacji podatkowej). Podatnik twierdzi, iż skoro korekty nie wykazują nowych stanów faktycznych i powstających w związku z nimi zobowiązań podatkowych, lecz odnoszą się do deklaracji, które zostały złożone, gdy istniały podmioty przejmowane, to nie jest możliwe skorygowanie deklaracji bez podania danych identyfikujących korygowaną deklarację tj. danych podmiotów przejmowanych.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:

Zgodnie z regulacją art. 93 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.), osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

1) osób prawnych,

2) osobowych spółek handlowych,

3) osobowych i kapitałowych spółek handlowych

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Stosownie natomiast do regulacji art. 93 § 2 przywoływanej ustawy podatkowej, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

1) innej osoby prawnej (osób prawnych);

2) osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Stosownie do powyższego należy stwierdzić, iż Wnioskująca w wyniku planowanej na 30 września 2005r. inkorporacji wskazanych podmiotów, wstąpi w całość ich praw i obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 81 § 1 i 2 przywoływanej ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację, przy czym skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W opinii Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, w przedmiotowym stanie faktycznym, z uwagi na wyżej przywołaną regulację art. 93 § 1 ustawy podatkowej, Wnioskująca pomimo, iż będzie dokonywać korekty deklaracji złożonych przez podmiot przejmowany, faktycznie wykonywać będzie własne uprawnienie na podstawie art. 81 ustawy Ordynacja podatkowa.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem tutejszego organu podatkowego, w przedmiotowych korektach deklaracji podatkowej VAT-7 powinny znaleźć się dane podmiotu przejmującego.

W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj