Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PD/415-43/05
z 4 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-43/05
Data
2005.11.04



Autor
Urząd Skarbowy w Nysie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundusz unijny
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek od wynagrodzeń
pomoc bezzwrotna
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wykonywanie pracy
wynagrodzenia
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie koordynatora projektu, realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego wypłaconego ze środków własnych z możliwością częściowej refundacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Czy wynagrodzenie z umów zlecenia wypłaconych dla osób bezpośrednio zaangażowanych do realizacji programu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, sfinansowanych w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego a w 25 % z budżetu państwa jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 216 oraz art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie stwierdza, że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 05.10.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczacej zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń wypłacanych osobom zaangażowanym przy realizacji projektu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego:

  1. jest nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
  2. jest prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania wynagrodzeń osób fizycznych wykonujących prace merytoryczne na rzecz bezpośredniej realizacji programu, sfinasowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

U Z A S A D N I E N I E


W dniu 07.10.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nysie wpłynął wniosek Jednostki z dnia 05.10.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wynagrodzeń osób związanych z realizacją projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jak stanowi art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz /prezydent miasta/, starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta maja obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco :
Z przedłożonych materiałów wynika, że Jednostka realizuje projekty w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 oraz Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jednostka jest beneficjentem tych projektów na podstawie umów zawartych z Instytucją Wdrażającą. W budżecie projektu występuje m.in. pozycja - koordynator projektu, którym jest pracownik urzędu zatrudniony na umowę o pracę. Wynagrodzenie dla koordynatora projektu jest finansowane ze środków własnych z możliwością częściowej refundacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ponadto Jednostka realizuje inne projekty w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dla działań dotyczących Wzmocnienia Rozwoju Zasobów Ludzkich w Regionach. W budżetach powyższych projektów występuje m.in. obsługa projektu - są to pracownicy urzędu zatrudnieni na umowę zlecenia, zaangażowani do realizacji projektu. Wynagrodzenie z umów zlecenia jest finansowane bezpośrednio z budżetu projektu w proporcji 75 % - z Europejskiego Funduszu Społecznego, 25 % - z krajowego wkładu publicznego.

    Pytanie wnioskodawcy :
  • Czy wynagrodzenie koordynatora projektu, realizowanego w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego wypłaconego ze środków własnych z możliwością częściowej refundacji w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ?
  • Czy wynagrodzenie z umów zlecenia wypłaconych dla osób bezpośrednio zaangażowanych do realizacji programu w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego , sfinansowanych w 75 % z Europejskiego Funduszu Społecznego a w 25 % z budżetu państwa jest wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 a i b?

Stanowisko wnioskodawcy :
Zdaniem Jednostki na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46a i b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych bez potrącania podatku /zaliczki na podatek/ otrzymywać będą wynagrodzenia pracownicy, a także zleceniobiorcy - osoby zaangażowane do realizacji projektu przez pracodawcę, ze środków Unii Europejskiej.

Dokonując oceny stanu faktycznego w świetle obowiązujących przepisów, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm/. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego przepisu wynika, że wolne od podatku są otrzymane dochody, o ile spełniają łącznie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a i b, tj. środki finansowe muszą pochodzić od rządów obcych państw, instytucji finansowych i.t.p. a podatnik otrzymujący te dochody musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Dochody osób fizycznych realizujących w praktyce konkretne prace na podstawie umowy zawartej z beneficjentem pomocy/osobą prawną/ korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie w/w przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile osoby te wykonują prace na rzecz bezpośredniej realizacji programu i otrzymują wynagrodzenie finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Jeżeli osoby te wykonują inne czynności niż bezpośrednia realizacja celu programu lub ich wynagrodzenie finansowane jest ze środków innych niż środki z bezzwrotnej pomocy, w/w zwolnienie nie znajduje zastosowania.

Stwierdzenie, czy wynagrodzenia zaangażowanego do realizacji projektu personelu mogą być wyłączone z opodatkowania w związku z ich sfinansowaniem ze środków pomocowych, wymaga dodatkowo ustosunkowania się do warunku określonego pod lit.b art.21 ust.1 pkt 46 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W szczególności należałoby ustalić, biorąc pod uwagę cele wynikające z realizowanego programu, w tym kolejno jego etapów - czy podatnik /osoba fizyczna/ poprzez wykonywane czynności bezpośrednio realizuje cel programu sfinansowanego z bezzwrotnej pomocy. Należy odróżnić czynności i prace o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związanym bezpośrednio z realizacją programu mogą być traktowane jako zwolnione z podatku, jeśli zostały sfinansowane ze środków pomocowych Europejskiego Funduszu Społecznego, natomiast zwolnieniu z podatku nie podlegają wynagrodzenia osób wykonujących prace o charakterze pomocniczym /np. obsługa księgowości/ czy organizacyjnym /funkcje kierownicze, koordynacyjne i nadzorcze/, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, to same w sobie nie stanowią celu programu.

Środki pomocowe przekazywane na wyodrębniony rachunek bankowy beneficjenta w formie transz mogą uniemożliwić w danym momencie wypłacenie wynagrodzenia osobie fizycznej z tychże środków pomocowych, a to z kolei skutkowałoby opodatkowaniem takiego wynagrodzenia, nawet jeśli spełniony byłby warunek zawarty pod lit.b cytowanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych/np. wypłata wynagrodzeń realizowana jest ze środków własnych, a następnie refinansowana ze środków pomocowych/. A zatem nie ma możliwości zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia. które zostało wypłacone ze środków budżetu państwa, a następnie refundowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Reasumując, tut. organ podatkowy :

  1. Nie podziela stanowiska Jednostki o zwolnieniu z opodatkowania wynagrodzenia koordynatora projektu, gdyż dochód ten nie spełnia warunków zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 46, ponieważ czynności koordynatora projektu nie mieszczą się w zakresie bezpośredniego realizowania celu projektu - są to funkcje niezbędne w procesie realizacji projektu jednak same w sobie nie stanowią celu programu a ponadto wynagrodzenie dla koordynatora nie jest finansowane ze środków pomocowych.
  2. Podziela stanowisko Jednostki w części dotyczącej zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 wynagrodzeń osób fizycznych w tym wynagrodzeń z tytułu umowy zlecenia - wykonujących pracę merytoryczną na rzecz bezpośredniej realizacji celu programu i płatnych bezpośrednio ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje na podstawie art.236 § 2 pkt.1 Ordynacji podatkowej prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie 7 dni od daty doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie w znakach skarbowych zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej /Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj