Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni
XII-1/443-218/TZ-186/05/DK
z 19 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
XII-1/443-218/TZ-186/05/DK
Data
2005.10.19



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdyni


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
grunt zabudowany
mur oporowy
stawki podatku
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Jaką stawkę należy zastosować w przypadku zbycia w trybie bezprzetargowym nieruchomości gruntowej z posadowionym murem oporowym, w celu uzupełnienia sąsiedniej nieruchomości?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz.U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie wysokości stawki podatkowej podatku od towarów i usług dla dostawy nieruchomości gruntowej zabudowanej murem oporowym,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

W celu poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości gruntowej stanowiącej własność osób fizycznych, Gmina ma zamiar zbyć w trybie bezprzetargowym na rzecz tych osób sąsiedni grunt zabudowany nie stanowiący odrębnej nieruchomości, zapisany w księdze wieczystej jako własność Gminy. Proponowana do dołączenia działka zabudowana jest dwoma murami posadowionymi względem siebie równolegle i przylegającymi do budynków znajdujących się na działkach sąsiednich, wykonanymi z pustaków, otynkowanymi i zadaszonymi blachą falistą. Opisane ogrodzenie wybudowano na gruncie gminnym ze względów bezpieczeństwa celem oddzielenia przestrzeni pomiędzy budynkami a drogą publiczną. Nakłady poczynione na wybudowanie murów oporowych poniosły osoby fizyczne wnioskujące o dołączenie nieruchomości gruntowej. Zgodnie z oświadczeniem stron przedmiotowy mur oporowy został wybudowany w 1991r., a jego koszt wyniósł 500,- zł.

Korzystanie przez osoby fizyczne z sąsiedniej działki, gdzie znajdują się mury oporowe nie było regulowane przez Gminę w formie opłaty za bezumowne korzystanie, czy też w formie zawarcia umowy dzierżawy. Zgodnie z przedstawionym przez wnioskodawcę stanem faktycznym działka przeznaczona do dołączenia oznaczona jest w ewidencji gruntów symbolem Bp. Z uwagi na wielkość i kształt nie może stanowić samodzielnej działki budowlanej, natomiast ze względu na położenie działki i funkcjonujący sposób zagospodarowania terenu możliwe jest jej dołączenie do sąsiedniej nieruchomości celem uregulowania stanu prawnego nieruchomości. Ustalono wartość zabudowanego gruntu, którego własność wraz ze znajdującymi się na niej składnikami budowlanymi zostanie przeniesiona na osoby fizyczne.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż nabywca jest zwolniony od uiszczenia podatku od towarów i usług od wartości gruntu, jak również na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwolnione są od podatku nakłady związane z wybudowaniem muru oporowego.

Zgodnie z art.5 ust.1pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art.7 ust.1 w/w ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Pojęcie towaru zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 6 w/w ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, natomiast kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.(...)

Zgodnie z art.29 ust.5 w/w ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych, albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Oznacza to, że w przypadku dostawy gruntu związanego z budynkiem obowiązuje stawka właściwa dla tego budynku. Zgodnie bowiem z art. 48 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz.U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) budynek stanowi część składową gruntu. Zaś częścią składową jest wszystko, co nie może być od niego odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 ustawy Kodeks cywilny).

Jednocześnie ustawodawca w art.43 ust.1 pkt 2 w/cyt. ustawy, zwolnił od podatku dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków i budowli lub ich części będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Zgodnie z definicją zawartą w art.43 ust.2 pkt 1 w/w ustawy, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2 rozumie się budynki i budowle lub ich części – jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat.

Zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30.12.199r.– Polska Klasyfikacja Obiektów Budowlanych (Dz.U. z 1999r. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) przez obiekty budowlane rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych.

Natomiast przez budowlę w myśl art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 07 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz.U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.) rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak między innymi konstrukcje oporowe, (...)

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż posadowione na przeznaczonej do dołączenia nieruchomości gruntowej konstrukcje oporowe stanowią budowlę. Wobec upływu 5 lat od końca roku, w którym zakończono ich budowę stwierdzić należy, iż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zbycie przez Gminę nieruchomości gruntowej wraz z budowlą stanowiącą towar używany w rozumieniu art.43 ust.2 pkt 1 w/w ustawy, w stosunku do których Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zwolnione jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ze zwolnienia przedmiotowego od podatku korzystać będzie zarówno dostawa nieruchomości gruntowej jak i jej części składowej w postaci konstrukcji oporowej trwale z gruntem związanej. Zgodnie bowiem z w/cyt. art. 29 ust. 5 ustawy z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zauważyć, iż nie będą podlegały odrębnemu opodatkowaniu nakłady poniesione na wybudowanie murów oporowych. Kwestia nakładów poniesionych przez dotychczasowego użytkownika gruntu pozostaje w sferze wzajemnych rozliczeń pomiędzy stronami transakcji i pozostaje bez wpływu na wysokość opodatkowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj