Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
1401/HTI/4407/14-25/05/EN
z 24 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1401/HTI/4407/14-25/05/EN
Data
2005.10.24



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
paliwo silnikowe
zawieszenie poboru


Pytanie podatnika
Pytanie Podatnika dotyczy określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług zarówno przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu, jak i dostawie krajowej paliw silnikowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.


DECYZJA


Na podstawie art. 233 § 1 pkt 2 lit. a) w związku z art. 239, art. 14a § 4, art. 14b § 5 pkt 1ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), art. 29 ust.1 i ust.20, art.31 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Podatnika z dnia 21.04.2005r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 11.04.2005r., nr 1471/NUR1/443-22/05/MO dotyczące określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług zarówno przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu, jak i dostawie krajowej paliw silnikowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

postanawia


-zmienić zaskarżone postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie.


UZASADNIENIE


Pismem z dnia 11.01.2005r. Strona wystąpiła o udzielenie pisemnej informacji, dotyczącej określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług zarówno przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu, jak i dostawie krajowej paliw silnikowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W przedmiotowym wniosku Strona poinformowała, że dokonuje następujących transakcji:

  • wewnątrzwspólnotowe nabycie paliw od podmiotu litewskiego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (w tym przypadku paliwa wysyłane ze składu podatkowego na Litwie są wprowadzane do składu podatkowego na terytorium kraju);
  • dostawa krajowa paliw w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (w tym przypadku paliwa są magazynowane w składzie podatkowym lub przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju).

Strona we wniosku podnosi, iż zgodnie z zasadami funkcjonowania procedury zawieszenia poboru akcyzy podmioty, stosujące tą procedurę nie są zobowiązane do zapłaty akcyzy aż do momentu wyprowadzenia danych wyrobów poza procedurę zawieszenia akcyzy, tj. do momentu wyprowadzenia wyrobów poza teren składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Strona, powołując się na art.26 ust.1 i ust.2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz.257 z późn. zm.) stwierdziła, że w przypadku dokonywanych przez nią transakcji, wprawdzie wewnatrzwspólnotowe nabycie oraz dostawa krajowa podlega co do zasady akcyzie, jednakże w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, odnośnie w/w transakcji nie powstanie obowiązek zapłaty przez nią tego podatku. Obowiązek ten zostanie przeniesiony na nabywców paliw, którzy wyprowadzą paliwa poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto Strona, cytując art.37k ustawy z dnia 27 października 2004r. o autostradach płatnych (Dz. U. Nr 110, poz.1192 z późn. zm.) podkreśliła, iż moment powstania obowiązku zapłaty opłaty paliwowej uzależniony jest od momentu powstania obowiązku zapłaty podatku akcyzowego. W związku z tym, że obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w w/w transakcjach nie przekształci się w obowiązek zapłaty akcyzy, Strona stała na stanowisku, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie będzie zobowiązana do uiszczenia opłaty paliwowej.

Reasumując Strona, uwzględniając art.29 ust.1 i ust. 20 oraz art.31 ustawy o podatku od towarów i usług uznała, że podstawa opodatkowania podatkiem od towarów i usług w przypadku dostawy krajowej oraz wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw nie powinna być zwiększona zarówno o kwotę podatku akcyzowego, jak i kwotę opłaty paliwowej, albowiem w związku z dokonywaniem przedmiotowych transakcji w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie będzie ona zobowiązana do zapłaty podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej.

Postanowieniem z dnia 11.04.2005r., nr 1471/NUR1/443-22/05/MO Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe.

Na powyższe postanowienie Strona złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

W zażaleniu Strona podnosi, że zaskarżone postanowienie jest niezgodne z art.29 ust.1, ust.18 i ust.20 ustawy o VAT.

Strona podkreśla, iż w przypadku dokonywanej przez nią dostawy krajowej paliw w procedurze zawieszenia poboru akcyzy ani Ona, ani nabywca paliw nie są zobowiązani do zapłaty akcyzy oraz opłaty paliwowej. Obowiązek zapłaty akcyzy nie wynika z przedmiotowych transakcji, ale transakcji lub czynności kolejnych dokonywanych przez nabywców paliw, które odbywają się już bez jej udziału. A zatem obowiązek podatkowy w zakresie akcyzy nie dotyczy Strony, a nabywcy lub innego podmiotu.

Strona w zażaleniu zauważa, że Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w zaskarżonym postanowieniu pominął skutki podatkowe, wynikające ze stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w przypadku dokonywanych przez nią dostaw. Zdaniem Strony, w celu dokonania właściwej interpretacji art.29 ustawy o VAT, konieczna jest analiza przepisów w zakresie podatku akcyzowego, w tym w szczególności odnoszących się do procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz analiza ich wpływu na określenie podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Strona podnosi, iż zgodnie z zasadami funkcjonowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, wyrażonymi w art.26-29 ustawy o podatku akcyzowym, podmioty stosujące w/w procedurę nie są zobowiązane do zapłaty akcyzy aż do momentu wyprowadzenia danych wyrobów poza procedurę zawieszenia akcyzy (tj. do momentu wyprowadzenia wyrobów poza teren składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru).Strona ponownie wspomina o art.37k ustawy o autostradach płatnych, regulującym kwestię obowiązku zapłaty opłaty paliwowej.

Strona nadal stoi na stanowisku, że dostawa krajowa paliwa magazynowanego w usługowym składzie podatkowym, z którego usług ona korzysta lub przemieszczanego do składu podatkowego nabywcy, nie pociąga za sobą obowiązku zapłaty przez nią podatku akcyzowego w związku z tym, że w wyniku dokonanej dostawy paliwo nie jest wyprowadzane poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy (co znalazło potwierdzenie w postanowieniu Naczelnika Urzędu Celnego I w Warszawie nr 441000-PA-91001I-17/05/1094/ID z dnia 04.03.2005r.).

Jednocześnie Strona wyraża pogląd, iż w przypadku krajowej dostawy paliw objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy kwotę należną (o której mowa w art.29 ust.1 ustawy o VAT) dla niej stanowić będzie uzgodniona przez strony cena netto. Do kwoty należnej nie jest wliczana kwota podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej, ponieważ Strona dokonując w/w transakcji w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie jest zobowiązana do zapłaty akcyzy ani opłaty paliwowej.

Dodatkowo w zażaleniu Strona zauważa, że w przedstawionej sytuacji nie można mówić o jakiejkolwiek kwocie podatku akcyzowego, o której stanowi art.29 ust.20 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ nie dochodzi do powstania obowiązku podatkowego w akcyzie.

W zażaleniu Strona stwierdza, iż art.29 ust.18 ustawy o VAT, na który powołuje się organ pierwszej instancji w zaskarżonym postanowieniu nie ma w sprawie zastosowania.

Zdaniem Strony nieprawidłowa jest interpretacja art.29 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którą do podstawy opodatkowania należy wliczać nie tylko rzeczywiste, ale także hipotetyczne, przyszłe kwoty akcyzy.Biorąc powyższe pod uwagę Strona stoi na stanowisku, że kwoty zawieszonej akcyzy oraz opłaty paliwowej nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu dostawy krajowej.Jednocześnie Strona, uwzględniając art.31 ust.2 pkt 1 ustawy o VAT uważa, iż w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych dokonywanych przez nią w procedurze zawieszenia poboru akcyzy do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług nie powinien zostać wliczony zarówno podatek akcyzowy, jak i opłata paliwowa, które nie są należne z tytułu dokonanej transakcji.

Reasumując Strona w zażaleniu wnosi o:

  • zmianę zaskarżonego postanowienia wydanego z naruszeniem prawa oraz o potwierdzenie prawidłowości jej stanowiska;
  • wyjaśnienie na podstawie art.215 § 2 w związku z art.219 i art.14a § 4 Ordynacji podatkowej wątpliwości co do treści przedmiotowego postanowienia w zakresie określenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie po zapoznaniu się z całością zgromadzonego w sprawie materiału oraz rozpatrzeniu zażalenia zważył, co następuje:

Zgodnie z art.29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust.2-22, art.30-32, art. 119 oraz art.120 ust.4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W myśl art.29 ust.20 ustawy o VAT, w przypadku dostawy przez podatnika towaru podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podstawą opodatkowania objęta jest również kwota tego podatku.

W tym miejscu Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazuje, że z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, iż dokonuje ona między innymi dostawy krajowej paliw w procedurze zawieszenia poboru akcyzy , znajdujących się w składzie podatkowym do nabywcy, korzystającego z usługowego składu podatkowego. Ponadto w przypadku tej transakcji paliwa nie są przemieszczane poza teren składu podatkowego.

Jednocześnie organ odwoławczy zauważa, iż Naczelnik Urzędu Celnego I w Warszawie w postanowieniu nr 441000-PA-9100I-17/05/1094/ID z dnia 04.03.2005r., wydanym w trybie art.14a § 4 Ordynacji podatkowej w związku z wnioskiem Strony z dnia 11.01.2005r., uwzględniając art.26 ust.1 pkt 1 oraz art.28 ustawy o podatku akcyzowym stwierdził, że dokonanie przez Stronę sprzedaży paliwa silnikowego w magazynowym składzie podatkowym (z usług którego Strona korzysta) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, podmiotowi który jest uprawniony do przechowywania tych paliw w procedurze zawieszenia, nie pociąga za sobą obowiązku zapłaty przez Stronę podatku akcyzowego. Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego powstanie w momencie wyprowadzenia przedmiotowych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Biorąc powyższe pod uwagę organ drugiej instancji stoi na stanowisku, że skoro obowiązek zapłaty akcyzy nie wynika z przeprowadzanych przez Stronę w/w transakcji, ale z czynności kolejnych, dokonywanych przez nabywców paliw, które odbywają się już bez jej udziału, to zgodnie z art.29 ust.1 i ust.20 ustawy o VAT w przypadku dostawy krajowej paliw silnikowych kwoty zawieszonej akcyzy nie są wliczane do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie podkreśla, iż w myśl art.31 ust.1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Stosownie zaś do art.31 ust.2 w/w ustawy, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust.1, obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności płacone w związku z nabyciem towarów;
  2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W tym miejscu należy przypomnieć, że Strona w przedstawionym stanie faktycznym wskazała, iż w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy nie jest zobowiązana do zapłaty kwoty podatku akcyzowego ani kwoty opłaty paliwowej.

Na potwierdzenie takiego stanowiska, w części dotyczącej braku obowiązku zapłaty akcyzy, Strona w zażaleniu przytoczyła interpretację dokonaną przez Naczelnika I Urzędu Celnego w Warszawie z dnia 04.03.2005r. Sygn. 441000-PA-9100J-17/05/1094/ID (winno być nr 44100-PA-9100J-5/05/197/ID-uwaga Dyrektora Izby Skarbowej).

Natomiast w zakresie opłaty paliwowej Strona powołała się na art. 37k ustawy o autostradach płatnych. Z przepisu tego wynika akcesoryjny charakter obowiązku zapłaty opłaty paliwowej względem obowiązku podatkowego w zakresie podatku akcyzowego od paliw silnikowych

W konsekwencji powyższego, zdaniem organu odwoławczego, w/w kwot nie wlicza się do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług z tytułu transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie postanawia jak w sentencji decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj