Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1472RPP1/443-328/05/TM
z 20 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1472RPP1/443-328/05/TM
Data
2005.06.20



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
monety
stawki podatku
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaż monet.


POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Strony oraz decyzją Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr 1401/HT II/4407/17-12/05/MZ z dnia 31.05.2005r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie po ponownym rozpatrzeniu sprawy, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. nr 8, poz. 60)postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Podatnik zwrócił się w dniu 26 stycznia 2005r. (uzupełnienie wniosku z dnia 09 lutego 2005r.) z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku od towarów i usług. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Podatnik produkuje na zlecenie Narodowego Banku Polskiego monety obiegowe i kolekcjonerskie, w tym monety ze złota. Po wprowadzeniu monet do obiegu Strona nabywa te monety od NBP i prowadzi ich sprzedaż w sklepie firmowym. NBP wprowadza do obiegu m.in. złote i srebrne monety, które są sprzedawane powyżej ich wartości nominalnej. Od 1996r. NBP wprowadza do obiegu monety o nominale 2 zł, bite stemplem zwykłym ze stopu CUA15Zn5Sn1, ze stopu Nordic Gold (Monety Nordic Gold). Monety te są sprzedawane przez NBP według ich wartości nominalnej. Strona traktowała opisane wyżej monety jak monety kolekcjonerskie opodatkowane na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) stawką podatku 22 %. Zgodnie z otrzymanym przez Stronę pismem z NBP, monety o których mowa we wniosku uważane są za monety powszechnego obiegu, a więc zwolnione od podatku. Strona stanęła na stanowisku, że przepis art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług wyłącza ze zwolnienia od tego podatku przedmiot kolekcjonerski jakimi są monet ze ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Strona stanęła na stanowisku opierając się na piśmie emitenta t.j. NBP, że Monety Nordic Gold są monetami powszechnego obiegu, a w związku z tym nie są przedmiotami kolekcjonerskimi. Strona podnosi, że stanowisko emitenta monet powinno rozstrzygać ich kwalifikację jako monet będących prawnym środkiem płatniczym. Spółka podnosi także, że stop, z którego bita jest moneta nie jest niestandardowym stopem używanym do bicia monet, gdyż obecnie z tego stopu wytwarzane są eurocenty.

Naczelnik tut. Urzędu postanowieniem nr 1472/RPP1/443-128/05/TK z dnia 24.02.2005r. uznał stanowisko Strony za nieprawidłowe powołując się na art. 43 ust.1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie, z którym zwalnia się od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączaniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra, lub innego metalu oraz banknoty, które nie są używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Naczelnik tut. Urzędu podnosił, że zwolnieniu podlega dostawa, łącznie z pośrednictwem, walut, monet oraz banknotów, które są prawnym środkiem płatniczym, zaś wyłączenie z tego zwolnienia obejmuje przedmiot kolekcjonerskie. Zgodnie ze stanowiskiem Naczelnika o uznaniu za przedmioty kolekcjonerskie nie decyduje ani rodzaj kruszcu, ani szczególny wizerunek na awersie lub rewersie. Zasadnicze znaczenie zgodnie z definicją legalną zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy, ma fakt czy dana waluta moneta lub banknot jest zwykle używany jako prawny środek płatniczy. W postanowieniu Naczelnik tut. Urzędu podnosił ponadto, że uznanie przez emitenta – NBP danego rodzaju monet za monety powszechnego obiegu nie przesądza i nie jest równoznaczne z wyłączeniem ich charakteru kolekcjonerskiego, gdyż na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 zasadnicze znaczenie ma określenie czy dana moneta jest zwykle używana jako prawny środek płatniczy, co można uczynić wyłącznie w oparciu o kryteria obiektywne, a w każdym przypadku będzie decydować powszechność oraz częstotliwość jej użycia. Ponadto Naczelnik tut. Urzędu uznał, że w związku z faktem, że Narodowy Bank Polski emituje niektóre monety (a do takich należą Monety Nordic Gold) w niskich nakładach, z przeznaczeniem głównie dla numizmatyków, to wykluczona jest możliwość uznania, że monety te mogą być zwykle używane jako prawny środek płatniczy.

Na postanowienie nr 1472/RPP1/443-128/05/TK z dnia 24.02.2005r. Strona złożyła zażalenie. W zażaleniu Strona potrzymała swoje stanowisko w sprawie. Podatnik uznał, że decydyjące znaczenie dla określenia kolekcjonerskiego charakteru monet (lub jego braku) powinno mieć stanowisko emitenta określające Monety Nordic Gold jako monety powszechnego obiegu, a nie czynniki obiektywne jak to zostało określone w postanowieniu Naczelnika Urzędu.

Decyzją nr 1401/HT II/4407/14-12/05/MZ z dnia 31.05.2005r Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uchylił postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego nr 1472/RPP1/443-128/05/TK z dnia 24.02.2005r. i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Dyrektor Izby Skarbowej podniósł w decyzji, że zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w tym przepisie zostały wyłączone przedmioty kolekcjonerskie. W decyzji zostało ponadto określone, że najistotniejszą kwestią przesądzającą o możliwości zwolnienia od podatku dostawy monet, łącznie z pośrednictem, jest charakter w jakim w przedmiotowej dostawie dana moneta występuje. Monety o wartości numizmatycznej, stanowiące nawet prawny środek płatniczy ze zwolnienia będą wyłączone jako przedmioty kolekcjonerskie. Dyrektor Izby Skarbowej określił w decyzji, że zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 może mieć zastosowanie do monet będących prawnym środkiem płatniczym (nie mających wartości numizmatycznej) sprzedawanych po nominale, zaś w przypadku dostawy tych monet po cenie wyższej niż nominalna, dostawę tę należy traktować jak dostawę przedmiotów kolekcjonerskich podlegającą opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22 %. Na podstawie art. 233 § 2 w zw. z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa Dyrektor Izby Skarbowej uchylił w całości postanowienie organu pierwszej instancji oraz przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia. Przekazując sprawę, organ odwoławczy wskazuje okoliczności faktyczne, które należy zbadać przy ponownym jej rozpatrzeniu. W opinii organu odwoławczego niedostatecznie zostało ustalone po jakiej cenie Strona dokonuje dostawy Monet Nordic Gold w swoim sklepie firmowym i tę okliczność należy zbadać przy ponownym rozpatrzeniu sprawy.

Naczelnik tut Urzędu wezwał Podatnika pismem nr 1472/RPP1/448-315/05/TM z dnia 06.06.2005r do złożenia wyjaśnień po jakiej cenie Podatnik dokonuje sprzedaży Monet Nordic Gold w swoim sklepie firmowym. Strona w piśmie z dnia 14.06.2005r. wyjaśniła, że na cenę sprzedaży Monet Nordic Gold składa się: cena zakupu, marża, podatek VAT. Suma tych trzech składników stanowi cenę za jaka klient nabywa monetę i jest to cena wyższa od wartości nominalnej monety.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik tut. Urzędu stwierdza, co następuje.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę, łącznie z pośrednictwem, dotyczącą walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem przedmiotów kolekcjonerskich, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną. Skutkiem tego unormowania jest zwolnienie od podatku dostawy, łącznie z pośrednictwem, walut, monet oraz banknotów używanych jako prawny środek płatniczy. Jednakże zwolnieniu od podatku nie podlega każda dostawa monet lub banknotów. Przepis art. 43 ust. 1 pkt 7 wyłącza ze zwolnienia przedmioty kolekcjonerskie. Zgodnie z definicją legalną tego pojęcia zawartą w tym przepisie za przedmioty kolekcjonerskie należy uznać monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które:1/ nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które2/ mają wartość numizmatyczną.

Zatem dla określanie danego banknotu lub monety jako przedmiotu kolekcjonerskiego zasadnicze znaczenie będzie miało czy jest zwykle używany jako prawny środek płatniczy lub czy posiada wartość numizmatyczną. W związku z faktem, że w ustawie brak jest definicji słowa “zwykle” oraz “numizmatyczny” należy posłużyć się definicjami tych określeń zawartymi w Słowniku języka polskiego. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego (PWN, Warszawa 1981, t. 3) “zwykle” oznacza: ”w przeważającej liczbie wypadków, prawie zawsze, najczęściej, przeważnie, zazwyczaj”, zaś “numizmat” (za: Słownikiem języka polskiego PWN, Warszawa 1979, t. 2) “dawna moneta mająca wartość zabytkową”, odpowiednio “numizmatyczny” - “dotyczący numizmatyki, numizmatów”.

W związku z powyższym należy stwierdzić, ze Monety Nordic Gold nie są numizmatykami , gdyż nie spełniają warunków definicji. Jednakże monety są przedmiotami kolekcjonerskimi gdyż nie są one zwykle używane jako prawny środek płatniczy. Monety te są emitowane w niskich nakładach, z przeznaczeniem dla kolekcjonerów i numizmatyków. Fakt, że mogą stanowić prawny środek płatniczy nie oznacza, że są zwykle używane jak prawny środek płatniczy. Należy przyjąć, że dla określenia częstotliwości występowania danej monety w obiegu znaczenie ma nie tylko stanowisko emitenta (zgodnie z którym moneta może w ogóle występować jako środek płatniczy), ale także obiektywny fakt jakim jest częstotliwość użycia danej monety w obiegu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług charakter kolekcjonerski nie jest wyłączony przez fakt, że moneta występuje jako prawny środek płatniczy. Aby określić, że dana moneta nie ma charakteru kolekcjonerskiego konieczne jest, żeby występowała jako prawny środek płatniczy w przeważającej ilości dokonywanych za jej pomocą transakcji. Monety Nordic Gold są emitowane w ograniczonej ilości (niskie nakłady), a w związku z tym nie mogą być uznane za monety stosowane jako prawny środek płatniczy w przeważającej ilości transakcji.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że zgodnie z wyjaśnieniami Strony monety Nordic Gold sprzedawane są w sklepie firmowym po cenie wyższej niż nominał, a w cenę sprzedaży wkalkulowana jest marża. W związku z powyższym należy zauważyć, że monety te nie występują w przedmiotowej transakcji jako środek płatniczy, którego dostawa, łącznie z pośrednictwem, podlega zwolnieniu, lecz jako przedmiot kolekcjonerski, który zgodnie z brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 41 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22 %.

Wskazać należy, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana została dla konkretnego stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz w oparciu o przepisy prawa obowiązujące w dniu jej udzielenia. Zmiana poszczególnych elementów stanu faktycznego może mieć wpływ na zmianę zakresu praw i obowiązków Podatnika. Zgodnie z art. 14b §1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy jedynie do czasu zmiany przepisów na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie jest zobowiązany przepisami prawa do informowania o zmianach przepisów, na podstawie których została udzielona niniejsza interpretacja. Na niniejsze postanowienie - na podstawie art. 236 §2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa - Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego. Do zażalenia należy załączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł oraz po 0,50 zł od każdego załącznika (ustawa z dnia 09.09.2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późń. zm.)).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj