Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rybniku
PD1/415-1/05
z 12 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD1/415-1/05
Data
2005.09.12



Autor
Urząd Skarbowy w Rybniku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Odliczenia od podatku


Słowa kluczowe
tytuł prawny
ulga mieszkaniowa
ulga remontowa
umowa użyczenia
wydatki mieszkaniowe


Pytanie podatnika
Czy można skorzystać w ramach jednej ulgi remontowej z możliwości odliczenia poniesionych wydatków na remont i modernizację użyczonej części domu jednorodzinnego oraz na remont zakupionego mieszkania własnościowego?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zmianami), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że stanowisko Pana XXX przedstawione we wniosku z dnia 29.07.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: skorzystania w ramach jednej ulgi remontowej z możliwości odliczenia poniesionych wydatków na remont i modernizację użyczonej części domku jednorodzinnego (dwa pokoje) oraz na remont zakupionego w 2005 roku mieszkania własnościowego, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29.07.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rybniku wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 04.08.2005r. Nr PD1/410-114/05 organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku.

Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w piśmie z dnia 18.08.2005r.

Jak stanowi art. 14 a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego we wniosku z dnia 29.07.2005 r. wynika, iż:

Razem z żoną zawarł Pan w dniu 24 listopada 2001 roku umowę użyczenia części domku jednorodzinnego (dwa pokoje). W rozliczeniu rocznym za 2003 r. wspólnie z małżonką dokonał Pan odliczenia wydatków na remont i modernizację użytkowanych pomieszczeń.

W czerwcu 2005 roku nabył Pan wraz z żoną spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego należące do zasobów Rybnickiej Spółdzielni Mieszkaniowej i planuje Pan dokonanie remontu nowo zakupionego mieszkania.

Wobec przedstawionego stanu faktycznego uważa Pan, że:

Przysługuje Panu wraz z żoną prawo odliczenia w ramach obowiązującego trzyletniego limitu odliczeń, wydatków poniesionych w bieżącym roku podatkowym na remont nowo zakupionego mieszkania, pomimo że w roku 2003 dokonał Pan już odliczeń w ramach ulgi remontowej wydatków poniesionych na remont użyczonych pomieszczeń domu jednorodzinnego.

Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku dokonał oceny prawnej Pana stanowiska w w/w sprawie podatkowej w sposób następujący:

Do końca 2005 roku, zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003r., podatek dochodowy od osób podlegających w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, obliczony zgodnie z art. 27 i obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ustawie, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację – zajmowanego na podstawie tytułu prawnego – budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów. Skorzystanie z przedmiotowej ulgi jest możliwe, jeżeli poniesione wydatki:

#61623; mieszczą się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r., opublikowanym w Dzienniku Ustaw nr 156, poz. 788 (art. 27a ust. 17 ustawy),

#61623; zostały udokumentowane fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodem odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej – dowodem tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt. 1 ustawy),

#61623; nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu (art. 27a ust. 7 pkt. 1 ustawy),

#61623; dotyczą budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej (art. 27a ust. 7 pkt. 2 ustawy).

Podkreśla się, iż ustawodawca nie uzależnił prawa do omawianej ulgi od innych, niż wyżej wymienionych warunków. A to oznacza, iż poniesione przez podatnika wydatki mogą być odliczone w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej, jeżeli tylko spełnione zostaną wyżej omówione warunki.

Podstawą prawną do odliczenia w roku 2005 wydatków poniesionych na własne potrzeby mieszkaniowe jest art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 ze zm.).

Na mocy tego przepisu wydatki na remont i modernizacje lokalu mieszkalnego, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku, w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt.1 ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 r.

Podstawowym warunkiem uprawniającym do korzystania z odliczeń od podatku z tytułu wydatków na remont i modernizację jest posiadanie tytułu prawnego do budynku lub lokalu mieszkalnego. Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego uważa się między innymi:

#61623; akt własności budynku lub lokalu mieszkalnego,

#61623; umowę użyczenia,

#61623; umowę najmu lub dzierżawy,

#61623; inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Wobec powyższego, posiadanie przez Pana tytułu prawnego jakim jest umowa użyczenia lokalu mieszkalnego dało Panu podstawę do dokonania odliczeń z tytułu remontu tego lokalu, natomiast posiadanie aktu własności spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego daje Panu podstawę również do dokonania odliczeń mieszkaniowych z tytułu remontu mieszkania.

Jednakże wydatki ponoszone na remont obydwu nieruchomości muszą mieścić się w ramach jednego obowiązującego limitu odliczeń.

Przy czym zaznacza się, iż limit trzyletni na lata 2003-2005 z tytułu remontu i modernizacji wynosi 19% poniesionych wydatków, jednak nie więcej niż:

- 5.670 zł. – remont i modernizacja budynku mieszkalnego, oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni mieszkaniowej

- 4.725 zł. – remont lokalu mieszkalnego.

Przy remoncie i modernizacji instalacji i urządzeń gazowych limit może być większy o 945 zł.

W podsumowaniu, uwzględniając powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że stanowisko Pana zawarte w piśmie z dnia 18.08.2005 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku z dnia 29.07.2005r., jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku tj. dnia 29.07.2005r.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj