Interpretacja Urzędu Skarbowego w Cieszynie
PP/443-175/05
z 27 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-175/05
Data
2005.10.27
Autor
Urząd Skarbowy w Cieszynie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne
Słowa kluczowe
gmina
opodatkowanie
podatek
podatek od nieruchomości
podatek rolny
Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przychód Gminy z tytułu podatku rolnego, leśbego, od nieruchomości, za posiadanie psa, od środków transportu ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2005r. (data wpływu do Urzędu - 28 lipca 2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymywanych przez Gminę kwot podatków rolnego, leśnego, od nieruchomości, za posiadanie psa, od środków transportowych - jest prawidłowa. UZASADNIENIE W dniu 28 lipca 2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie wpłynął wniosek z dnia 27 lipca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z treścią przepisu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika i inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym. W myśl art. 14 § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Opis stanu faktycznego oraz własne stanowisko podatnika w sprawie : Na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ustawy o podatku rolnym oraz ustawy o podatku leśnym Gmina pobiera od osób fizycznych i od osób prawnych podatki (rolny, leśny, od nieruchomości, za posiadanie psa, od środków transportowych), których stawki ustala w drodze uchwały rada Gminy. Osoby fizyczne (prowadzące i nieprowadzące działalności gospodarczej) otrzymują imienne decyzje wymiarowe sporządzone na podstawie wypisu z ewidencji gruntów i złożonych informacji, określające wysokość i terminy płatności podatków. Osoby prawne i inne jednostki nieposiadające osobowości prawnej składają deklaracje samodzielnie ustalając wysokość zobowiązania i uiszczając co miesiąc podatek bez wezwania. Brak deklaracji powoduje wszczęcie postępowania z urzędu, które kończy się wydaniem decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego. W opinii podatnika z uzyskiwany z ww. tytułu dochód nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług. Ocena stanowiska pytającego z powołaniem przepisów prawa podatkowego : Zgodnie z treścią przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; Jak stanowi przepis art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również :
Na podstawie przepisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również :
Stosownie do uregulowań przepisu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencję i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Zatem, aby dochody stanowiły podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, muszą stanowić kwotę należną z tytułu sprzedaży w rozumieniu przepisu art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, tj. odpłatnej dostawy towarów, odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, eksportu towarów bądź wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Z przedstawionego w zapytaniu z dnia 27 lipca 2005r. stanu faktycznego wynika, że opisane tam dochody Gminy w postaci podatków, nie stanowią kwoty należnej z tytułu sprzedaży dokonywanej przez Gminę, stanowią jedynie formę daniny publicznej, zatem świadczenia przymusowego i bezzwrotnego. W przedmiotowej sytuacji nie można więc mówić o opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przedmiotowych dochodów. Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Cieszynie stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione w tej sprawie we wniosku z dnia 27 lipca 2005r. jest prawidłowe. Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.