Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu
PP/443-107/05
z 6 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-107/05
Data
2005.07.06



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Sączu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
inwestycje
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
oświata
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
remonty


Pytanie podatnika
Czy jednostka samorządu terytorialnego może odliczyć naliczony podatek od towarów i usług zawarty w fakturach związanych z realizacją prac remontowych w placówkach oświatowych w ramach likwidacji barier architektonicznych, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 13.06.2005 r. nr (...) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług

stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 16.06.2005 r. w tut. organie podatkowym został złożony wniosek w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku zawarto pytanie: „czy Urząd Miasta (...) może odliczyć podatek naliczony zawarty w fakturach związanych z realizacją prac remontowych w placówkach oświatowych w ramach likwidacji barier architektonicznych, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług”.
Z treści pismu wynika, że Urząd Miasta (...) będzie wykonywał remonty w placówkach oświatowych w ramach likwidacji barier architektonicznych dla osób niepełnosprawnych. Faktury za usługi remontowe będą wystawiane na Urząd Miasta (...). Część środków na te działania, na podstawie zawartej umowy, będą pochodzić z PFRON. Urząd Miasta prowadzi działalność edukacyjną poprzez placówki oświatowe funkcjonujące jako jednostki budżetowe. Zdaniem Urzędu Miasta, nie ma On prawa do odliczenia podatku od towarów i usług od prac remontowych związanych z likwidacją barier architektonicznych w placówkach oświatowych, ponieważ obiekty te służą do prowadzenia usług edukacyjnych, podlegających zwolnieniu z podatku od towarów i usług, na podstawie załącznika Nr 4 poz. 7 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W tym przypadku istotna jest regulacja art. 15 ust. 6 ww. ustawy, która stwierdza, że za podatników nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), dokonywany remont w placówkach oświatowych przez Urząd Miasta wynika z realizacji zadań publicznych nałożonych na Urząd tą ustawą.

Biorąc pod uwagę fakt, iż Urząd Miasta w tym przypadku nie będzie traktowany jako podatnik podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim wykonuje zadania publiczne, nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług.
Na dzień wydania niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w tej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj