Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40-DM/241/05/PI/IN
z 12 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40-DM/241/05/PI/IN
Data
2005.09.12



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Obowiązek podatkowy --> Powstanie obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
spadek


Pytanie podatnika
Od jakiej daty biegnie termin do złożenia zeznania podatkowego o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem spadku?


POSTANOWIENIE


Działając na podstawie art. 14 a §1, 3, 4 ustawy z dn. 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa /Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ w związku z art. 1 ust. 1 pkt 1, art. 5, art. 6 ust. 4, art. 8 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn /Dz.U. z 2004 r. Nr 142, poz. 1514 z późn. zm./ oraz §1 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 3, ust. 3, § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 04.05.2001 r. w sprawie obowiązku składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od spadków i darowizn /Dz.U. z 2001 r. Nr 40, poz. 462 z późn. zm./, w odpowiedzi na wniosek X z dn. 12.07.2005 r., (wpłynął do tutejszego Urzędu w dn. 18.07.2005 r.), uzupełniony dwukrotnie: w dniu 18.08.2005r. oraz pismem z 24.08.2005 r. (wpłynęło w dniu 29.08.2005 r.) w sprawie wydania interpretacji z zakresu przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola


p o s t a n o w i ł


- nie uznać stanowiska wnioskodawcy w zakresie określenia terminu do złożenia zeznania podatkowego o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem spadku.


U z a s a d n i e n i e


Pytanie:
Od jakiej daty biegnie termin do złożenia zeznania podatkowego o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem spadku...Stan faktyczny:
Nabycie w drodze spadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego położonego w W przy ul. V.Stanowisko wnioskodawcy:
Miesięczny termin na złożenie zeznania podatkowego nie wiąże strony w sytuacji, gdy strona z przyczyn od siebie niezależnych nie może uzyskać i dostarczyć dokumentów mających wpływ na określenie podstawy opodatkowania, ustalających wartość rynkową i potwierdzających nabycie spadku.

Obowiązek podatkowy przy nabyciu w drodze dziedziczenia powstaje, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, z chwilą przyjęcia spadku. Jeżeli nabycie niezgłoszone do opodatkowania stwierdzono następnie pismem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma; jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia /art. 6 ust. 4 zdanie pierwsze cytowanej ustawy/.
Art. 8 ust. 1 w/w ustawy stanowi, iż wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych przyjmuje się w wysokości określonej przez nabywcę, jeżeli odpowiada ona wartości rynkowej tych rzeczy i praw, a wartość praw do wkładów oszczędnościowych - w wysokości tych wkładów. Dalsze przepisy art. 8 wskazują sposób określenia wartości rynkowej nabytych rzeczy i praw majątkowych oraz wskazują tok postępowania organu podatkowego, w sytuacji, gdy nabywca nie podał wartość nabytych rzeczy lub praw bądź podana wartość, według oceny organu podatkowego, nie odpowiada ich wartości rynkowej.
W myśl art. 8 ust. 3 w/w ustawy wartość rynkową rzeczy i praw majątkowych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w danej miejscowości w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku z uwzględnieniem ich stanu i stopnia zużycia oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju z dnia powstania obowiązku podatkowego. Z kolei w myśl ust. 4 art. 8 jeżeli nabywca nie podał wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych lub wartość podana przez nabywcę według oceny naczelnika urzędu skarbowego nie odpowiada ich wartości rynkowej, organ ten wezwie nabywcę do określenia wartości rzeczy i praw lub podwyższenia tej wartości w terminie nie krótszym niż 14 dni. W razie nie udzielenia odpowiedzi lub podania wartości nieodpowiadającej wartości rynkowej, naczelnik urzędu skarbowego ustali wartość z uwzględnieniem opinii biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób przekroczy o 33 % wartość podaną przez nabywcę, koszty opinii biegłych ponosi nabywca.

W myśl § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązku składania zeznań podatkowych przez podatników podatku od spadków i darowizn podatnicy podatku od spadków i darowizn są zobowiązani do składania zeznań podatkowych o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych tytułem spadku. Zgodnie z § 2 ust. 1 w/w rozporządzenia zeznanie podatkowe o którym mowa w § 1 ust. 1, należy składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Z przepisu ust. 3 § 1 rozporządzenia wynika, że dokumentami, które bezsprzecznie należy dołączyć są m.in. postanowienie sądu o nabyciu spadku i zaświadczenie spółdzielni mieszkaniowej o tytule spadkodawcy do lokalu, nie zaś sporządzona przez spółdzielnię wycena prawa do lokalu. Uzyskana od spółdzielni mieszkaniowej wycena prawa do lokalu może jedynie posłużyć nabywcy do prawidłowego określenia wartości rynkowej, dając większą pewność odnośnie wskazania wartości odpowiadającej wartości rynkowej, jednak nie istnieje obowiązek ani konieczność występowania do spółdzielni mieszkaniowej o wycenę prawa do lokalu.
Przepis § 1 ust. 2 pkt 3 w/w rozporządzenia stanowi, że w zeznaniu o którym mowa w ust. 1, należy wymienić nabyte rzeczy znajdujące się w kraju i prawa majątkowe podlegające wykonaniu w kraju, miejsce położenia tych rzeczy lub wykonywania praw majątkowych oraz ich wartość rynkową, określoną według stanu na dzień nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Z treści tych przepisów, a w szczególności art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn wynika wprost, że wartość nabytych przedmiotów majątkowych nabytych tytułem spadku określa nabywca i to na nim ciąży obowiązek złożenia zeznania podatkowego, bowiem jak stanowi rozporządzenie w § 1 ust. 1 to „podatnicy ... są zobowiązani do składnia zeznań podatkowych...” To nabywca jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego w terminie i to nabywca powinien określić i podać wartość nabytych przedmiotów, a w toku postępowania może ewentualnie uzupełnić materiał dowodowy sprawy. Oprócz tego istnieje - przytoczona wyżej - procedura z art. 8 ust. 4 ustawy o podatku od spadków i darowizn odnośnie podwyższenia wartości nabytych przedmiotów majątkowych.

Z przytoczonych przepisów wynika, że zeznanie podatkowe o nabyciu przedmiotów majątkowych tytułem spadku należy składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego.
W sytuacji jednak, gdyby w terminie miesiąca od uprawomocnienia się orzeczenia, odpis tego orzeczenia nie został wydany, wówczas podatnik ma możliwość wystąpienia do organu podatkowego z wnioskiem o odroczenie terminu na podstawie art. 48 §1 pkt 3 Ordynacji podatkowej. Odroczenie terminu ma zastosowanie do terminów materialnoprawnych, takich jak termin do złożenia zeznania podatkowego czy deklaracji, nie zaś proceduralnych, dla których istnieje odrębny tryb przywrócenia na podstawie art. 162 Ordynacji podatkowej, zwykle związanych z określonymi przez przepisy prawa podatkowego skutkami prawnymi zdarzeń bądź sytuacji.
Mając na uwadze powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola stwierdził, iż brak dokumentów określających wartość rynkową nie stanowi przeszkody do złożenia zeznania podatkowego ani też przesłanki uzasadniającej nie zachowanie przez podatnika terminu do złożenia zeznania podatkowego.

Pouczenie
W myśl art. 14 a §4 oraz art. 236 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu.
Powyższych informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionego stanu faktycznego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art. 14 b §1 ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z przepisem art. 14 b §1 w/w ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj