Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Wola
US40/VAT/I/1824/2005/ADB
z 23 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40/VAT/I/1824/2005/ADB
Data
2005.09.23



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
gry
pośrednictwo
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy usługa pośrednictwa sprzedaży usług Totalizatora Sportowego jest zwolniona od podatku od towarów i usług po dniu 1 czerwca 2005r, w związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a § 1, 3, 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005r Nr 8 poz.60 z późn.zm.), art.6 ust.3, art.41 ust.1, art.43 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54 poz.535 z późn.zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03.08.2005r /data wpływu 08.08.2005r/ w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego /podatku od towarów i usług/, uzupełnionego pismem z dnia 08.09.2005r /data wpływu 13.09.2005r/, Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Wola postanowiłuznać stanowisko wnioskodawcy dotyczące zwolnienia od podatku od towarów i usług - usług pośrednictwa świadczonych na rzecz Totalizatora Sportowego (kolektura) za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 08.08.2005r Strona złożyła wniosek z dnia 03.08.2005r w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 08.09.2005r /data wpływu 13.09.2005r/.
Z przedmiotowego wniosku wynika:
Stan faktyczny
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnik uzyskuje przychody z tytułu usług świadczonych na rzecz Totalizatora Sportowego (kolektura) - wynagrodzeniem jest prowizja z tytułu sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych PKWiU 92.71.
Zapytanie
Czy usługa pośrednictwa sprzedaży usług Totalizatora Sportowego jest zwolniona od podatku od towarów i usług po dniu 1 czerwca 2005r, w związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług.
Stanowisko wnioskodawcy
Wg podatnika - usługi te są nadal zwolnione od podatku.

Działając na podstawie przepisu art. 14a § 1, 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa - Wola rozpatrzył przedmiotowy wniosek i postanowił uznać stanowisko podatnika w nim zawarte za nieprawidłowe.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy
Zgodnie z art.6 ust.3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie stosuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegającej opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.
Działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych prowadzona może być wyłącznie na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 1992r. o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.). Prowadzenie działalności w tym zakresie to przede wszystkim ich organizowanie, urządzanie i prowadzenie. Zgodnie z art.2 ust.1 pkt 1 i 2 tej ustawy gry liczbowe i loterie pieniężne są grami losowymi. Prowadzenie działalności w zakresie gier liczbowych i loterii pieniężnych stanowi monopol Państwa. W tym celu tworzone są jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (art.4 ust.1 i 2 cyt. ustawy).
Wyłączenie z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług, o którym mowa w art.6 ust.3, dotyczy wyłącznie działalności podatnika w zakresie gier losowych i zakładów wzajemnych tylko w zakresie podlegającym opodatkowaniu podatkiem od gier. Brak jest natomiast podstaw do stosowania tego wyłączenia do czynności nawet bezpośrednio związanych z prowadzeniem gry, lecz nie mieszczących się w zakresie gry i nie objętych podatkiem od gry.
Pośredniczenie w czynnościach związanych ze sprzedażą gier liczbowych i loterii pieniężnych nie jest działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier. Zatem nie podlega ono wyłączeniu, o którym mowa powyżej.
W związku z powyższym wynagrodzenie prowizyjne z tytułu sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych podlega regulacjom ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem także opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art.41 ust.1 cyt. ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art.83, art.119 ust.7, art.120 ust.2 i 3, art.122 i art.129 ust.1. Ponieważ przedmiotowe usługi nie zostały wymienione w ww. przepisach nie mogą korzystać z obniżonych stawek podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art.43 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku świadczenie usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 11 załącznika nr 4 w brzmieniu od 1 czerwca 2005r., tj. po nowelizacji ustawy o VAT z dnia 21 kwietnia 2005r., zwolniono od podatku usługi oznaczone symbolem "ex 92". Wyróżnik "ex" oznacza, iż zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania. Od podatku VAT zwolniono zatem:
- Usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:
1) usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
2) usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
3) usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
4) wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
5) wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,
5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),
6) działalności agencji informacyjnych,
7) usług wydawniczych,
8) usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12 załącznika (tj. usług publicznych radia i telewizji).
W objaśnieniach do tej pozycji wskazano, iż zwolnienie usług związanych ze sportem i rekreacją dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.
Po przeanalizowaniu powyższego należy uznać, iż przedmiotowe usługi pośrednictwa przy sprzedaży gier liczbowych i loterii pieniężnych na rzecz Totalizatora Sportowego, opisane grupowaniem PKWiU 92.71, tj. należące do grupy 92.7 "usługi rekreacyjne, pozostałe", nie mogą z powoływanego przedmiotowego zwolnienia skorzystać, ponieważ nie są świadczone przez podmiot, który nie ma jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków. Podlegają więc opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na ogólnych zasadach.
Należy tutaj zaznaczyć, że do dnia 31 maja 2005r. przedmiotowe czynności korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie poz.11 załącznika nr 4 do ustawy. Objaśnienia do załącznika nr 4, w brzmieniu przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o VAT z dnia 21 kwietnia 2005r., wskazywały, iż zwolnienie usług związanych ze sportem dotyczy wyłącznie usług świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Wówczas zastrzeżenie to nie dotyczyło usług związanych z rekreacją. Ponieważ podatnik świadczy "usługi rekreacyjne pozostałe" do 31 maja 2005r. mógł korzystać ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług.

P O U C Z E N I E

Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące w dniu złożenia zapytania przepisy prawa podatkowego. Obowiązuje ona do zmiany stanu prawnego odnoszącego się do przedstawionej sytuacji faktycznej.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, zgodnie z art.14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla podatnika, do czasu jej zmiany lub uchylenia, zgodnie z art.14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zgodnie z art.14a § 4 na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem tutejszego urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia, zgodnie z art.236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj