Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto
PP-1/443-61/31815/05/217321/115/124/CzW
z 1 sierpnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1/443-61/31815/05/217321/115/124/CzW
Data
2005.08.01
Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku
Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
faktura VAT
obrót
organizacje pożytku publicznego
rozliczanie podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy faktury VAT związane z działalnością pożytku publicznego powinny być uwzględnione w rozliczeniu deklaracji podatkowej VAT-7?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 17.06.2005 r., uzupełnionego w dniu 13.07.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko Podatnika w części dotyczącej nie uwzględniania w rozliczeniu deklaracji podatkowej VAT-7 faktur VAT (w zakresie sprzedaży), związanych z działalnością pożytku publicznego - nie jest prawidłowe. UZASADNIENIE Stan faktyczny: Salezjański Wolontariat Misyjny (...), forma prawa: stowarzyszenie, jest organizacją pożytku publicznego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem (...). Celem działania stowarzyszenia jest organizowanie i niesienie pomocy osobom potrzebującym w kraju i za granicą, a w szczególności: działanie na rzecz społeczeństwa obywatelskiego poprzez zrzeszanie ludzi dobrej woli, działalność charytatywna, niesienie pomocy materialnej i personalnej placówkom misyjnym poza granicami RP, edukacja i wychowanie, upowszechnianie praw człowieka oraz swobód obywatelskich oraz promocja i organizacja wolontariatu. Powyższe cele realizowane są poprzez konkretną działalność pożytku publicznego, w tym: działalność wydawniczą, kształcenie i dokształcanie w różnych formach szkolnych i pozaszkolnych, organizację imprez kulturalnych i wystaw, organizowanie i niesienie pomocy personalnej i materialnej placówkom misyjnym oraz przeprowadzanie akcji humanitarnych. Dochód z akcji "1%" (wpłaty przekazywane przez osoby fizyczne do wysokości 1% podatku należnego wynikającego z zeznań PIT-36 lub PIT-37) przeznaczony został na budowę przychodni medycznej w Tanzanii oraz na opłacenie ubezpieczeń polskich wolontariuszy pracujących na misjach w Afryce. W ramach działalności statutowej SWM (...) organizuje także publiczne zbiórki na cele humanitarne. Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii, czy faktury VAT związane z działalnością pożytku publicznego powinny być uwzględnione w rozliczeniu deklaracji podatkowej VAT-7. Zdaniem Podatnika ww. faktury VAT nie powinny być uwzględniane w deklaracjach podatkowych VAT-7. Ocena prawna stanowiska Podatnika: Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Salezjański Wolontariat Misyjny (...) - stowarzyszenie, posiada status organizacji pożytku publicznego i wykonując czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnione w podatku - jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług tutejszego organu. Zatem do obrotu ogółem, oprócz sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, należy uwzględnić również sprzedaż zwolnioną. Tym samym, zarówno sprzedaż opodatkowaną, jak i zwolnioną od podatku, należy ewidencjonować i przyjmować do rozliczenia w deklaracjach podatkowych VAT-7. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniono od podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, gdzie w poz. 10 załącznika, jako zwolnione od podatku, wskazano usługi oznaczone symbolem PKWiU - 91 usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej nie sklasyfikowane (wyłącznie statutowe). Z kolei, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), zwalnia się od podatku dostawę towarów, z wyłączeniem towarów wymienionych w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257), dokonywaną przez organizacje pożytku publicznego, o których mowa w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 ze zm.), jeżeli towary te zostały nabyte przez te organizacje: Przepis § 8 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, obowiązuje w odniesieniu do towarów: Natomiast w myśl § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się: Z uwagi na fakt dokonywania zarówno sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, jak i zwolnionej - rozliczenie podatku naliczonego powinno być dokonane z uwzględnieniem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącego, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Oznacza to, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w stosunku do czynności opodatkowanych. W świetle art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Art. 90 ust. 2 i 3 cytowanej ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (ust. 3). W myśl art. 90 ust. 4 ustawy proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Jednocześnie, stosownie do art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od 1 czerwca 2005 r.), po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia, określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych. Natomiast, zgodnie z przepisem przejściowym zawartym w art. 163 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za 2004 r. dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie. Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, zgodnie z art. 90 ustawy, w trakcie 2005 r. Jednocześnie tutejszy organ podkreśla, że stosowanie proporcjonalnego rozliczania podatku naliczonego przy zastosowaniu wskaźnika z ubiegłego roku podatkowego dotyczy tylko zakupów, w stosunku do których nie można określić wprost związku z czynnościami dającymi prawo do odliczenia (odliczenie pełne), lub też z czynnościami nie dającymi takiego prawa (całkowity brak odliczenia). Z kolei, zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego z tytułu zakupów zaliczanych przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, zostały odrębnie uregulowane w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższa interpretacja: Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.