Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-546/12-5/AK
z 31 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-546/12-5/AK
Data
2012.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
działki rolne
przychód
warunek
wydatki mieszkaniowe
zabudowa
zbycie nieruchomości


Istota interpretacji
Czy zakup gruntu w ciągu nie później niż 2 lat od końca roku podatkowego, w którym Wnioskodawca uzyskał przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, będzie potraktowany jako wydatek na własne cele mieszkaniowe, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 636 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2012 r. (data wpływu 24 lipca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 października 2012 r. (data wpływu 25 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.). Pismem z dnia 16 października 2012 r., znak IPTPB2/415-546/12-3/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h Ordynacji podatkowej wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wezwanie wysłano w dniu 16 października 2012 r., (skutecznie doręczono dnia 18 października 2012 r.), natomiast w dniu 25 października 2012 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie (data nadania 23 października 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2011 r. Wnioskodawca sprzedał nieruchomość. Ponieważ transakcja miała miejsce przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie tej nieruchomości, przychód z tytułu jej sprzedaży stanowi źródło Jego przychodu podlegające opodatkowaniu (art. 10 ust. 1 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości jeśli w ciągu nie później niż 2 lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie, przychód z tej transakcji zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Art. 21 ust. 25 pkt 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi, że celem mieszkaniowym jest m.in.: „nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego(…) lub innego gruntu, który w okresie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego”.

Obecnie Wnioskodawca zamierza zakupić grunt – niezabudowaną działkę – którą w przyszłości zamierza przeznaczyć pod budowę budynku mieszkalnego. Działka zlokalizowana jest na obszarze wiejskim. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów działka jest gruntem rolnym klasy IVb i V. Powierzchnia działki to 0,0965 ha. Dla działki wydana została decyzja o warunkach zabudowy, zgodnie z którą działka przeznaczona może być pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Wynika to z faktu, iż sąsiednie działki zabudowane są w sposób umożliwiający określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy, działka ma dostęp do drogi publicznej, uzbrojenie terenu jest wystarczające dla budynku mieszkalnego, teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze.

Zgodnie z informacjami zawartymi w decyzji o warunkach zabudowy (stosownie do zapisów ustawy z 3 lutego 1995 r. ze zm. o ochronie gruntów rolnych i leśnych):

  • teren działki nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze – dla tych klas gruntów zmiana przeznaczenia gruntów może nastąpić na podstawie decyzji o warunkach zabudowy,
  • przed uzyskaniem pozwolenia na budowę konieczne będzie uzyskanie od Starosty właściwego dla powiatu, w którym zlokalizowana jest działka decyzji o wyłączeniu jej z produkcji rolnej, jednak zgodnie z przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych „wniosek o wyłączenie z produkcji użytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI (…) jest wiążący, a decyzja ma charakter deklaratoryjny”.

Podsumowując więc, działka formalnie jest gruntem rolnym, dla którego zmiana przeznaczenia na cele nierolnicze (czyli interesujące Wnioskodawcę cele budowlane) może nastąpić na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, a decyzja o wyłączeniu działki z produkcji rolnej wydawana jest na podstawie wniosku, który jest dla organu decyzyjnego wiążący, a decyzja ma charakter deklaratoryjny. Tak więc przedmiotowa działka, która nie ma formalnie statusu działki budowlanej, w świetle obowiązującego prawa, może być przeznaczona pod budowę budynku mieszkalnego.

W związku z powyższym pytanie Wnioskodawcy dotyczy kwestii tego, czy zakup wyżej wymienionego gruntu spełnia warunki ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego z dnia 26 stycznia 2000 r. w sprawie nabycia spadku po zmarłej 27 stycznia 1999 r. matce nabył prawo do 1/6 nieruchomości (niezabudowanej działki gruntu). Pozostałe 5/6 praw do tejże nieruchomości Wnioskodawca nabył na podstawie umowy o nieodpłatne zniesienie współwłasności i dział spadku sporządzonej notarialnie dnia 16 lipca 2010 r. Tym samym stał się wyłącznym właścicielem całości praw do tej nieruchomości. Dnia 12 lipca 2011 r. przedmiotową nieruchomość sprzedał na podstawie notarialnej umowy sprzedaży. Ponieważ transakcja (w części dotyczącej 5/6 praw do nieruchomości) miała miejsce przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie tej nieruchomości, 5/6 przychodu z tytułu jej sprzedaży stanowi źródło przychodu Wnioskodawcy podlegające opodatkowaniu (art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Potwierdzeniem tego faktu jest interpretacja indywidualna nr IPTPB2/415-21/12-2/AK z dnia 29 lutego 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy przedmiotowa działka stanowi grunt pod budowę budynku mieszkalnego w rozumieniu zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 25 pkt 1c)...
  2. Czy zakup przedmiotowego gruntu w ciągu nie później niż 2 lat od końca roku podatkowego, w którym Wnioskodawca uzyskał przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, będzie potraktowany jako wydatek na własne cele mieszkaniowe zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  3. Czy dla udowodnienia (np. organom skarbowym), że grunt stanowi grunt pod budowę budynku mieszkalnego w rozumieniu zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 25 pkt 1c), wystarczy wydana decyzja o warunkach zabudowy, zgodnie z którą działka przeznaczona może być pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną, czy też konieczna będzie dodatkowa dokumentacja (jeśli tak – to jaka)...

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca sprecyzował i zadał jedno pytanie:

Czy zakup przedmiotowego gruntu w ciągu nie później niż 2 lat od końca roku podatkowego, w którym uzyskał przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, będzie potraktowany jako wydatek na własne cele mieszkaniowe, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowa działka stanowi grunt pod budowę budynku mieszkalnego w rozumieniu zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 25 pkt 1c).

Przedmiotowa działka, która nie ma formalnie statusu działki budowlanej, w świetle obowiązującego prawa (m.in. zapisów ustawy z 3 lutego 1995 r. ze zmianami o ochronie gruntów rolnych i leśnych), może być przeznaczona pod budowę budynku mieszkalnego ponieważ:

  • jest gruntem rolnym, dla którego zmiana przeznaczenia na cele nierolnicze (czyli interesujące Wnioskodawcę cele budowlane) może nastąpić na podstawie decyzji o warunkach zabudowy,
  • decyzja o wyłączeniu działki z produkcji rolnej wydawana jest na podstawie wniosku, który jest dla organu decyzyjnego wiążący, a decyzja ma charakter deklaratoryjny,
  • wydana dla tej działki decyzja o warunkach zabudowy, zgodnie z którą działka przeznaczona może być pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną potwierdza dodatkowo przeznaczenie działki.

W przekonaniu Wnioskodawcy zakup przedmiotowego gruntu w ciągu nie później niż 2 lat od końca roku podatkowego, w którym uzyskał przychód z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości, należy potraktować jako wydatek na własne cele mieszkaniowe, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, że grunt spełnia warunki określone w art. 21 ust. 25 pkt 1c – to znaczy, stanowi grunt pod budowę budynku mieszkalnego – a więc wydatki poniesione na jego zakup należy potraktować jako wydatki na własne cele mieszkaniowe, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy dla udowodnienia (np. organom skarbowym), że grunt stanowi grunt pod budowę budynku mieszkalnego w rozumieniu zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 25 pkt 1c), wystarczy wydana decyzja o warunkach zabudowy, zgodnie z którą działka przeznaczona może być pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i nie jest konieczna żadna dodatkowa dokumentacja. Wynika to z faktu, iż zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych grunt musi stanowić grunt pod budowę budynku mieszkalnego, a decyzja o warunkach zabudowy, zgodnie z którą działka przeznaczona może być pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wskazuje jednoznacznie na przeznaczenie gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości oraz ww. praw majątkowych przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w podatku dochodowym. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu lub prawa wieczystego użytkowania gruntów następuje po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment ich nabycia, aby ustalić czy powstało źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy oraz jakie brzmienie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie miało zastosowanie przy określeniu właściwej podstawy prawnej normującej zasady opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości (udziału w nieruchomości). Ocena prawna skutków podatkowych w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości jest skonkretyzowana, odrębnie dla nieruchomości nabytych do 31 grudnia 2006 r., odrębnie dla nieruchomości nabytych od 1 stycznia 2007 r. do 31 grudnia 2008 r. i odrębnie dla nieruchomości nabytych po 31 grudnia 2008 r.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odpłatne zbycie w 2011 r. 1/6 części nieruchomości nabytej w 1999 r., nie stanowi źródła przychodów z którego przychód/dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, ze względu na upływ 5 letniego okresu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie.

Natomiast dokonując oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia przez Wnioskodawcę 5/6 części przedmiotowej nieruchomości nabytej w 2010 r., w drodze nieodpłatnego zniesienia współwłasności i działu spadku, należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonych zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Zgodnie z art. 30e ust. 4 pkt 2 po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać dochody o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

W myśl powołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie dochodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy za wydatki na cele o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

  1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego
  4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego
  5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Z powołanego przepisu wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wydatkowanie otrzymanego przychodu wyłącznie na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Jednakże podkreślić należy, że za wydatki o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków o których mówi art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Należy również wskazać, iż przepis ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym (art. 21 ust. 30).

Wyliczenie zawartych w przepisie art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatków mieszkaniowych ma charakter wyczerpujący, w związku z czym tylko realizacja jednego z nich, przy jednoczesnym niespełnieniu wymienionych w ust. 28 i ust. 30 przesłanek negatywnych, pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości. Jednym z podstawowych warunków, uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego. Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących przepisach prawa.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi, określonej w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabywając działkę z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego. Działka, którą Wnioskodawca zamierza nabyć, jest sklasyfikowana jako grunty orne. Działka zlokalizowana jest na obszarze wiejskim. Zgodnie w wypisem z rejestru gruntów działka jest gruntem rolnym klasy IVb i V. Powierzchnia działki to 0,0965 ha. Dla działki wydana została decyzja o warunkach zabudowy zgodnie z którą działka przeznaczona może być pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną Wynika to z faktu, iż sąsiednie działki zabudowane są w sposób umożliwiający określenie wymagań dotyczących nowej zabudowy, działka ma dostęp do drogi publicznej, uzbrojenie terenu jest wystarczające dla budynku mieszkalnego, teren nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze.

Zgodnie z informacjami zawartymi w decyzji o warunkach zabudowy (stosownie do zapisów ustawy z 3 lutego 1995 r. ze zm. o ochronie gruntów rolnych i leśnych):

  • teren działki nie wymaga uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze – dla tych klas gruntów zmiana przeznaczenia gruntów może nastąpić na podstawie decyzji o warunkach zabudowy,
  • przed uzyskaniem pozwolenia na budowę konieczne będzie uzyskanie od Starosty właściwego dla powiatu, w którym zlokalizowana jest działka decyzji o wyłączeniu jej z produkcji rolnej, jednak zgodnie z przepisami ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych „wniosek o wyłączenie z produkcji użytków rolnych klas IV, IVa, IVb, V i VI (…) jest wiążący, a decyzja ma charakter deklaratoryjny”.

Wnioskodawca podsumowuje, że działka formalnie jest gruntem rolnym, dla którego zmiana przeznaczenia na cele nierolnicze może nastąpić na podstawie decyzji o warunkach zabudowy, a decyzja o wyłączeniu działki z produkcji rolnej wydawana jest na podstawie wniosku, który jest dla organu decyzyjnego wiążący, a decyzja ma charakter deklaratoryjny. Tak więc przedmiotowa działka, która nie ma formalnie statusu działki budowlanej, w świetle obowiązującego prawa, może być przeznaczona pod budowę budynku mieszkalnego.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości, wydatkowanego na nabycie działki, nawet w przypadku, gdy w momencie zakupu działka nie jest objęta planem zagospodarowania przestrzennego, jeżeli w okresie dwóch lat od odpłatnego zbycia udziału w zabudowanej nieruchomości Wnioskodawca uzyska decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem na budowę budynku mieszkalnego (grunt ten zmieni przeznaczenie na działkę pod budowę budynku mieszkalnego).

Reasumując, uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości może być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli środki finansowe uzyskane z odpłatnego zbycia przeznaczy na zakup działki budowlanej w ciągu 2 lat licząc od końca roku, w którym doszło do odpłatnego zbycia.

Końcowo zauważyć należy, iż w przedmiotowej sprawie, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749), tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy przeznaczenie środków ze sprzedaży nieruchomości przeznaczonej na zakup nieruchomości, co do której zostanie wydana decyzja o warunkach zabudowy, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj