Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krasnymstawie
PP/4430-24/05
z 10 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/4430-24/05
Data
2005.11.10



Autor
Urząd Skarbowy w Krasnymstawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej
wysokość obrotów
zwolnienia podmiotowe


Pytanie podatnika
Czy Dom Pomocy Społecznej może korzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług w przypadku, gdy obok usług z zakresu opieki społecznej świadczy usługi opodatkowane? Obrót opodatkowany nie przekroczył do października 2005r. kwoty 43.800 zł.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z dnia 14 stycznia 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm. ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.10.2005r. Domu Pomocy Spłecznej o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług

postanawiam

uznać stanowisko wnioskodawcy przedstawione w złożonym wniosku za prawidłowe

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 07.10.2005r. (wpływ do Urzędu w dniu 11.10.2005r.) Dom Pomocy Społecznej w (...) zwrócił się z prośbą o interpretację przepisów dotyczących zwolnienia od podatku VAT. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Dom Pomocy Społecznej jest jednostką budżetową. Ze względu na rodzaj prowadzonej działalności tj. pomoc społeczna, jednostka jest zwolniona od podatku od towarów i usług. W 2005r. Dom Pomocy Społecznej świadczy usługi również na rzecz innych podmiotów, w tym: Ognisko Wychowawcze, które jest jednostką budżetową, - odpłatność za posiłki, Ośrodek Rehabilitacyjno- Terapeutyczny - odpłatność za posiłki, Strowarzyszenie Integracyjne (...) - odpłatność za posiłki, pracownicy własni - odpłatność za posiłki, inne osoby skierowane przez Miejski Ośodek Pomocy Społecznej - odpłatność za posiłki, Szkoła Podstawowa i Gimnazjalna - usługi transportowe, Urząd Miasta - usługi transportowe, Starostwo Powiatowe - usługi transportowe, Ośrodek Rehabilitacyjno- Terapeutyczny - usługi transportowe, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji - usługi transportowe.

Zakres świadczonych usług dla wymienionych podmiotów dotyczy przygotowywania posiłków dla podopiecznych korzystających z pomocy, wsparcia i rehabilitacji wymienionych placówek oraz pracowników własnych. Placówki, o których mowa, nie posiadają zaplecza niezbędnego do przygotowywania posiłków, jak też środków transportu przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Posiłki dowożone są do odbiorców wyłącznie w termosach, identycznie jak do poszczególnych własnych filii. W przypadku usług świadczonych na rzecz osób prywatnych objętych wsparciem i pomocą społeczną - posiłki dowożone są do miejsca ich zamieszkania. Dom Pomocy Społecznej świadczy w/w usługi wyłącznie po kosztach własnych nie osiągając żadnych dochodów.

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że w miesiącu październiku 2005r. - kwota osiągnietego obrotu może przekroczyć równowartość 10.000 euro i wówczas Dom Pomocy stałby się podatnikiem VAT. Na dzień 29 września 2005r. Dom Pomocy Społecznej z tytułu wymienionych wyżej usług usyskał obrót w kwocie 42.121,56 zł, z tego obrót zwolniony (świadczenie na rzecz innych jednostek budżetowych) wynosi 8.909,50 zł. Zatem wartość sprzedaży na dzień 29.09.2005r. po odjęciu usług zwolnionych wynosi 33.212,06 zł.

Zdaniem podatnika usługi polegające na przygotowywaniu i sprzedaży posiłków oraz usługi transportowe świadczone na rzecz jednostek budżetowych podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług. W związku z tym, że do wartości sprzedaży, o której mowa w art.113 ust.1 ustawy o VAT odpowiadającej 10.000 euro nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, podatnik uważa, że przekroczenie obrotu 10.000 euro powodujące obwiązek rozliczania podatku od towarów i usług nastąpi dopiero po osiagnięciu obrotu w tej wysokości z wyłączeniem usług zwolnionych. Odejmując od swojego obrotu świadczenie usług zwolnionych podatnik nie przekroczy obrotu 10.000 euro, zatem nie stanie się podatnikiem podatku VAT.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego stanowisko Domu Pomocy Społecznej jest słuszne. Podatnik świadczy głównie usługi z zakresu opieki społecznej, które zgodnie z załącznikiem nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) są zwolnione od VAT. Ze zwolnienia od podatku VAT korzystają także usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi na podstawie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Należy jednak zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się wyłącznie do usług, natomiast nie przewidziano takiego zwolnienia dla towarów, dlatego sprzedaż towarów pomiędzy jednostkami budżetowymi podlega opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych.

W myśl art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 10 000 euro. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Na podstawie art. 113 ust. 2 tej ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Od 1 stycznia 2005 r. kwota, o której mowa w art. 113 ust. 1, wynosi 43.800 zł i została ona określona na podstawie § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 listopada 2004 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 253, poz. 2528).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wartość sprzedaży po odjęciu wartości usług, które podlegają zwolnieniu, na dzień 29.09.2005r. wyniosła 33.212,06 zł. Tutejszy organ podatkowy podziela więc stanowisko podatnika i stwierdza, że w 2005 r. może on korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art.113 ust.1 ustawy, do czasu przekroczenia obrotu w wysokości 43.800 zł, wyliczonego zgodnie z art.113 ust.2 ustawy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

W związku z powyższym postanowiłem jak w sentencji.

Na postanowienie niniejsze, zgodnie z art. 169 § 4 Ordynacji podatkowej służy Stronie wniesienie zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie, Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu, za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie ( art.222 w związku z art.239 Ordynacji podatkowej ).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj