Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sopocie
PP/443-17/05
z 17 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-17/05
Data
2005.05.17



Autor
Urząd Skarbowy w Sopocie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
dotacja
obrót
podatek od towarów i usług
podstawa opodatkowania
zakład komunalny


Pytanie podatnika
Czy otrzymane dotacje przedmiotowe będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, czy będą zwolnione z podatku VAT, czy nie będą podlegały podatkowi VAT?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 03 marca 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie:

czy otrzymane przez wnioskodawcę dotacje przedmiotowe będą podlegały opodatkowaniu VAT, czy będą zwolnione z podatku VAT lub czy nie będą podlegały podatkowi VAT.

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

W złożonym w tut. organie podatkowym piśmie z dnia 05.01.2005r. podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 3 Ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1591) w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne (ust. 1). Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania zadań przez gminę o charakterze użyteczności publicznej określa odrębna ustawa (ust. 3) – Ustawa o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) Zgodnie z art. 1 i 2 ustawy o gospodarce komunalnej „gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych”. Z art. 1 wynika, że gospodarka komunalna może być prowadzona w formie zakładu budżetowego.

Ustawa o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148) określa formy organizacyjno prawne jednostek sektora finansów publicznych.

Zakład budżetowy (art. 19 ust. 1) jest jednostką sektora finansów publicznych, który odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania, pokrywa koszty swojej działalności z przychodów własnych z zastrzeżeniem ust. 7 i 8 – zakład budżetowy może otrzymywać z budżetu dotacje przedmiotową (ust. 7) podmiotową lub celową na dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji (ust. 8).

Wnioskodawca jest zakładem budżetowym, powołanym uchwałą Rady Miasta. Przedmiotowy zakres działalności określa statut, stanowiący załącznik do uchwały. Zgodnie z treścią par. 5 przedmiotem działania jest: zarządzanie i realizacja zadań związanych z utrzymaniem, remontami oraz przygotowaniem i prowadzeniem inwestycji – dróg publicznych, lasów komunalnych, zieleni ulicznej i drzewostanu, parków i zieleńców, cmentarzy, oświetlenia ulic, kompostowni miejskiej.

Źródłem finansowania wnioskodawcy są:

  1. przychody własne, podstawą jest zawarte porozumienie z Urzędem Miasta określające przedmiot wykonywania zadań i zasady rozliczania tj. rozliczanie prac następuje wystawianymi fakturami przez wnioskodawcę. Korzysta tu ze zwolnienia przewidzianego w § 8 ust. 1, pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z 23.06.2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541)
  2. otrzymane z budżetu dotacje:

  3. art. 19 ust. 1 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 15, poz. 148)
    a) przedmiotowe – zdefiniowane w ustawie o finansach publicznych w art. 69 ust. 4 pkt 3 – jako „dopłaty do określonych rodzajów wyrobów i usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych”,
    b) dotacji celowe na dofinansowanie kosztów inwestycji z tym że łącznie dotacje nie mogą przekroczyć 50% jego wydatków, nie dotyczy to dotacji inwestycyjnych.

Kwoty i zakres dotacji przedmiotowych określa uchwała budżetowa a zasady przekazywania i termin złożenia rozliczenia z dotacji określają we własnym zakresie władze samorządowe.

W przypadku wnioskodawcy dotacje przekazuje Urząd Miasta na podstawie uchwały Rady Miasta w sprawie uchwalenia budżetu na dany rok. W uchwale budżetowej wymieniona jest dotacja przedmiotowa wraz z podaniem kwoty. Załącznikiem jest sporządzony przez wnioskodawcę plan rzeczowo finansowy, którego bieżące wydatki są każdego roku podwyższane o procentowy wskaźnik na podstawie zarządzenia Prezydenta Miasta.

Ponadto zakres i zasady przyznawania dotacji realizację zadań prowadzonych w formie gospodarki pozabudżetowej określone są przez Radę Miasta.

Zgodnie z par. 1 w/w uchwały „z budżetu gminy Miasta na warunkach określonych w niniejszej uchwale, może być dotowana działalność:

  • gminnych jednostek organizacyjnych prowadzona w formie zakładów budżetowych, środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych”

Zgodnie z par. 2 „Dotacje z budżetu gminy przeznacza się na sfinansowanie części kosztów bieżącej działalności jednostek:

  1. Wnioskodawca na:

  2. - eksploatację (oczyszczanie miasta obejmujące oczyszczanie pasa drogowego, ulic i parków, akcja „Zima”, zieleń w miastach, oświetlenie ulic, utrzymanie Cmentarza Wojennego i Żydowskiego
    - remonty kapitalne i modernizację ulic;”

Zgodnie z par. 3

  1. Wielkość dotacji dla jednostek określonych w par. 2 ustalana jest w oparciu o przedłożone przez kierowników tych jednostek organizacyjnych projekty rocznych planów finansowych określające:

  2. a. stan środków obrotowych na początek roku,
    b. wielkość przychodu własnych,
    c. wielkość rozchodów (kosztów) bieżących,
    d. wielkość dotacji z budżetu gminy,
    e. planowany stan środków obrotowych na koniec roku.
  3. Kierownicy jednostek organizacyjnych określonych w par. 2 pkt 1-4 łącznie z projektem rocznych planów przedstawiają kalkulacje kosztów i dochodów dotowanych zadań”

Jak wynika z cyt. wyżej uchwały zasady przyznawania dotacji określone są przez Radę gminy i stanowią pokrycie kosztów działalności.

W przypadku wnioskodawcy wykonywane czynności pokryte dotacją przedmiotowa stanowią zadania wykonywane na podstawie odrębnych przepisów tj. uregulowane są Ustawą o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.), dla realizacji których został powołany o czym szczegółowo stanowi statut, nie są one wykonywane w ramach umów cywilnoprawnych i stanowią sfinansowanie części kosztów bieżącej działalności – eksploatacji, a więc nie występuje bezpośredni związek z kwotę należną za wykonane usługi. Zadaniem wnioskodawcy jest wykonanie określonych statutem zadań użyteczności publicznej tj. zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, a ich rozliczenie finansowe następuje wyłącznie na poziomie ponoszonych kosztów jak np. w przypadku otrzymywanych dotacji i w tym zakresie nie jest prowadzona działalność gospodarcza mająca na celu uzyskanie korzyści.

Zgodnie z art. 7 o gospodarce komunalnej działalność wykraczająca poza zadania o charakterze użyteczności publicznej nie może być prowadzona w formie zakładu budżetowego. Zatem można jedynie prowadzić działalność gospodarczą ograniczoną do umów cywilnoprawnych i tylko ten rodzaj działalności podlega opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem czy otrzymane przez wnioskodawcę dotacje przedmiotowe będą podlegały opodatkowaniu VAT, czy będą zwolnione z podatku VAT lub czy nie będą podlegały podatkowi VAT.

Zdaniem wnioskodawcy otrzymane przez niego dotacje przedmiotowe nie stanowią obrotu w ogóle. W związku z tym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powinna być wyłączona spod działania ustawy.

Powyższe uzasadnia tym, że od l maja 2004 r. obrotem jest dotacja związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Cechą charakterystyczną dotacji jest to, że otrzymywana jest nie od nabywcy towarów i usług lecz od osób trzecich (w naszym przypadku jest to kwota otrzymana z budżetu Miasta).

Z wypowiedzi przedstawicieli MF oraz wyjaśnień Izb Skarbowych w Polsce wynika, że w niektórych sytuacjach dotacje nie są wliczone do podstawy opodatkowania. Takie wypowiedzi nie ułatwiają nam interpretacji przepisów w szczególności, że otrzymywane przez nasz Zakład dotacje trudno nam powiązać z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług.

Pismo Podsekretarza Stanu w Ministerstwie finansów z dnia 30.12.2004 r. nr PP3-812-1341/2004/BL „Zgodnie z art. 29 ust. l zd. czwarte ustawy z dnia 11.03.2004 r., obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania VAT wliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Podstawą zatem oceny opodatkowania VAT-em dotacji, jest stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Tym samym otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na wartość dostawy lub usługi, nie wchodzi do podstawy opodatkowania VAT".

Zatem opodatkowaniu, będzie podlegała taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach. Przykładem dotacji podlegających opodatkowaniu VAT mogą być dopłaty do ceny leków, do usług przewozu osób. Otrzymanie bowiem dotacji w tych przypadkach umożliwia stosowanie niższej ceny.

Zdefiniowana dotacja przedmiotowa w ustawie o finansach publicznych w art. 69 ust. 4 pkt 3 - jako „dopłata do określonych rodzajów wyrobów i usług, kalkulowanych według stawek jednostkowych" może sugerować jej opodatkowanie. Jednak pojawiające się liczne pytania w indywidualnych sprawach odnośnie opodatkowania VAT dotacji przedmiotowej i w tej sprawie interpretacje Izb i Urzędów Skarbowych o stosowaniu przepisów prawa podatkowego sugerują w wielu przypadkach, że dotacja przedmiotowa nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ ma na celu ogólne dofinansowanie zadań wynikających ze statutu, nie jest bezpośrednio uzależniona od ilości oraz wartości świadczonych usług, nie ma również bezpośredniego związku z konkretnymi usługami.

Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje:

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca otrzymuje z Urzędu Miasta dotacje przedmiotowe na świadczenie usług. Z załączonej do zapytania kopii uchwały Rady Miasta wynika, że w odniesieniu do konkretnych świadczonych usług zostały ustalone odpowiednie stawki dotacji. Wnioskodawca nie może dowolnie przeznaczyć otrzymanej dotacji lecz tylko na konkretny cel. Powyższa kwota dotacji pokrywa w całości koszty związane ze świadczeniem konkretnej usługi. Podatnik dokonuje kalkulacji świadczonej przez siebie usługi i następnie otrzymuje dotację na pokrycie kosztów związanych z realizacją konkretnej usługi. Powyższa konstrukcja jednoznacznie wskazuje, że otrzymana dotacja ma bezpośredni związek z wykonywana usługą. W tym przypadku więc mamy do czynienia z dotacją przedmiotową.

Zgodnie z art. 29 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) – zwaną dalej: ustawą o VAT - podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Dotacje, które taki związek wykazują, uwzględnia się w ramach podstawy opodatkowania danej transakcji.

Dotacja przedmiotowa, o której mowa, będąca dofinansowaniem do świadczonych usług, stanowi zatem obrót, o którym mowa w w/w przepisie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu taką stawką podatku VAT, jaką opodatkowane jest świadczenie wskazanych usług

Zatem Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego i postanowiono jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj