Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-188/05/BKJ-69900
z 24 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-188/05/BKJ-69900
Data
2005.11.24



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy dostawie towarów --> Miejsce dostawy towarów


Słowa kluczowe
brak
dokumenty przewozowe
miejsce świadczenia
miejsce świadczenia przy dostawie towarów


Pytanie podatnika
Czy w przedmiotowym przypadku przedmiotową dostawę uznać można za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i zastosować stawkę VAT 0% do faktur sprzedaży w sytuacji kiedy brakuje dokumentów przewozowych?


Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka w miesiącu grudniu 2004r. dokonano w wewnatrzwspólnotowej dostawy towarów do firmy z Niemiec drogą kolejową. Po otrzymaniu potwierdzonej kopii faktury oraz listu przewozowego CIM 1 dla tej dostawy zastosowano stawkę VAT 0%. W miesiącu marcu 2005r. dla firmy niemieckiej wystawiono faktury korygujące na część wyżej opisanej dostawy z grudnia – korekta ilości. Towar nie wrócił do Spółki lecz został sprzedany do innej firmy z Niemiec na co zostały wystawione w miesiącu marcu i kwietniu 2005r. faktur sprzedaży. Polska Spółka otrzymała potwierdzone przez odbiorcę – firmę niemiecką kopie faktur. Dla drugiej firmy niemieckiej Podatnik nie wystawił dokumentu przewozowego – towar był już na terenie Niemiec.

W związku z wyżej przedstawionym stanem faktycznym Spółka ma wątpliwości czy w związku z brakiem dokumentów przewozowych na dostawę dla drugiego kontrahenta niemieckiego zasadne jest zastosowanie stawki 0% do faktur sprzedaży dla kontrahenta.

Zdaniem Strony zasadne jest zastosowanie stawki VAT 0% z uwagi na to iż towar znajdował się już na terenie Niemiec co potwierdzają dokumenty przewozowe wystawione w grudniu 2004r. dla firmy LM i nastąpiło tylko ich przemieszczenie na terenie Niemiec.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w myśl którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z regulacją art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W ustępie 2 cytowanego artykułu ustawodawca zastrzegł, że przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe zharmonizowane, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Przepisy ustawy - pozostając w zgodzie ze stosownymi regulacjami VI dyrektywy - określają miejsce dostawy towarów w przypadkach, gdy towar jest wysyłany lub transportowany przez podatnika, przez nabywcę lub osobę trzecią do podmiotu, dla którego jest dokonywana dostawa.

I tak zgodnie z podstawową zasadą wyrażoną w art. 22 ustęp 1 wyżej cytowanej ustawy miejscem świadczenia w przypadku dostawy, w wyniku której towary będące jej przedmiotem są transportowane lub wysyłane do nabywcy, jest miejsce, w którym towary te znajdowały się w momencie rozpoczęcia ich przemieszczania.

Przepis art. 22 odnosi się do miejsca świadczenia dla dostawy towarów, a także dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, będącej w istocie szczególnym przypadkiem dostawy towarów.

Miejsce świadczenia determinuje miejsce opodatkowania danej czynności. Jest to zgodne z charakterem podatku od towarów i usług jako podatku krajowego, który dotyczy czynności wykonywanych na terytorium kraju co wynika z wyżej cytowanego art. 5. Regulacje VAT odnoszące się do miejsce świadczenia tylko w niektórych przypadkach oparte są o kryterium faktycznego miejsca wykonania danej czynności.

Jak wynika z pisma Spółki, w grudniu 2004r. dokonała ona wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do firmy niemieckiej. Dla dostawy tej zastosowano stawkę VAT 0%. W miesiącu marcu 2005r. w związku z korektą ilości – wystawiono dla odbiorcy niemieckiego faktury korygujące na część wyżej opisanej dostawy z grudnia. Towar będący przedmiotem korekty nie powrócił do Spółki lecz został sprzedany do innej firmy niemieckiej. Spółka dla tej drugiej dostawy nie wystawiła dokumentu przewozowego ponieważ towar był już na terenie Niemiec.

Wobec powyższego w sytuacji przedstawionej w piśmie Spółki nie będziemy mieć do czynienia z wewnątrzwspólnotową dostawą ponieważ za wewnątrzwspólnotową dostawę uważa się zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, a w wykonaniu przedmiotowej dostawy nie nastąpił wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Zastosowanie znajdzie tu przepis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym miejscem świadczenia w przypadku dostawy, w wyniku której towary będące jej przedmiotem są transportowane lub wysyłane do nabywcy, jest miejsce, w którym towary te znajdowały się w momencie rozpoczęcia ich przemieszczania.

Z powyższego wynika, że dostawa dokonana przez Spółkę na terenie Niemiec nie będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej gdyż miejscem jej świadczenia - zgodnie z wyżej cytowanym art. 22 ust. 1 ustawy o VAT będzie miejsce w którym towary znajdowały się w momencie rozpoczęcia ich przemieszczania tj. w opisanej przez Spółkę sytuacji - Niemcy. W związku z tym dostawa ta będzie podlegała opodatkowaniu w Niemczech według przepisów niemieckich.

Ponadto tutejszy organ informuje, że w myśl art. 106 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Natomiast zgodnie z ustępem drugim cytowanego artykułu przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Jak stanowi § 27 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz. 798 ze zm.) do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej, stosuje się odpowiednio przepisy § 9, 11-23 i 26 cytowanego rozporządzenia.

Zgodnie z ustępem 2 cytowanego paragrafu faktury, o których mowa wyżej, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. W myśl ustępu trzeciego mogą one nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy.

W związku z stanowisko Spółki przedstawione w piśmie Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj