Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-185/05/KW-69376
z 22 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-185/05/KW-69376
Data
2005.11.22



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów


Słowa kluczowe
bonus
korekta podatku
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nota obciążająca
reklamacje
zwrot towarów


Pytanie podatnika
pytanie podatnika dotyczy obowiązku korygowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w przypadku wystawienia przez kontrahentów z Unii not uznaniowych bądź obciążeniowych związanych z procentowymi bonusami, reklamacjami (jakościowymi i ilościowymi) oraz pomyłkami w cenie a także zwrotem towarów bedacych przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia


Spółka w następujący sposób opisała stan faktyczny:

Otrzymujemy w jednym miesiącu dostawy towarów z państw Unii Europejskiej (od podatników zarejestrowanych dla celów VAT UE) udokumentowane fakturami dostawcy. Na nabycia te, zgodnie z art. 106 ust 7 ustawy wystawiamy fakturę wewnętrzną i ujmujemy w rozliczeniu deklaracji VAT-7 jako VAT należny i naliczony (art. 86 ust 2). Zdarza się, że po dostawie, w tym samym miesiącu lub w następnych miesiącach, otrzymujemy od tych dostawców noty korygujące (występują zarówno przypadki obniżenia cen, jak i podwyższenia cen, często są to np. kwotowe bonusy za cały rok, bez powołania się na dokonane dostawy, których one dotyczą i bez powoływania się na wcześniej wystawione faktury).

Spółka wnosi o informację co do sposobu postępowania w przypadku otrzymania od kontrahenta z Unii not uznaniowych bądź obciążeniowych związanych z reklamacjami (jakościowymi i ilościowymi) oraz pomyłkami w cenie a także zwrotem towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Spółka wnosi o wyjaśnienie następujących kwestii:

1 Czy wg przepisów ustawy obowiązujących po 1.06.2005 r. należy te korekty ujmować w rozliczeniu deklaracji podatkowej VAT należnego i naliczonego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego?

2 Jeżeli tak, to pod jaką datą - czy pod datą otrzymania noty korygującej od dostawcy, czy pod datą wystawienia tej noty przez dostawcę, czy też dokonując korekty faktury wewnętrznej pod datą, pod którą nastąpiła dostawa towaru (jeżeli jest możliwe ustalenie "przyporządkowania" korekty do wcześniejszej dostawy).

Zdaniem Spółki moment powstania obowiązku podatkowego w wewnątrzwspólnotowym nabyciu określony został w art. 20 ust 5. Zgodnie z nim obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła dostawa, a jeżeli przed tym terminem podatnik wystawił fakturę to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Podstawa opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów określona została w art. 31 ustawy.

W odniesieniu do not wystawianych przez naszych kontrahentów związanych z reklamacjami (zarówno jakościowymi i ilościowymi) oraz pomyłkami w cenie a także związanymi ze zwrotem kontrahentowi towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia w Naszej Spółce - otrzymanie not korygujących zmieniających wartość otrzymanych wcześniej dostaw z Unii, podlega obowiązkowi wystawienia faktur wewnętrznych pod datą wystawienia tych not.

W odpowiedzi informuje się, że w myśl art. 31 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (publ. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

  1. podatki, cła opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
  2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zgodnie z ust. 3 powołanego przepisu przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wnikających z dokonanych korekt faktur.

W odniesieniu do not obciążeniowych wystawionych przez kontrahentów z Unii - zwiększających wartość dostawy - obowiązek skorygowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wynika z brzmienia zacytowanego powyżej przepisu art. 31 - zatem jeżeli kwota jaką nabywca jest obowiązany zapłacić okaże się wyższa, niż pierwotnie określona - bez względu na przyczynę jej zwiększenia - powstanie obowiązek skorygowania wartości wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W odniesieniu do not uznaniowych - zmniejszających wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia zauważyć należy, iż rabaty można podzielić na dwie kategorie - te przyznane przed ustaleniem ceny i te, które zostały przyznane po ustaleniu ceny, a wynikające zarówno z działania (zachowania) sprzedawcy, np. z nieterminowej dostawy, dostarczenia towarów gorszej jakości, jak i zachowań nabywcy (zakup dużej ilości towarów). Rabaty udzielone przed ustaleniem ceny nie mają dla potrzeb art. 29 żadnego znaczenia, albowiem kwotą należną jest kwota żądana od nabywcy, w tym przypadku pomniejszona o przyznany rabat - obrót już uwzględnia rabat.

Rabaty aby obniżały obrót muszą być:

  1. udokumentowane
  2. prawnie dopuszczalne, względnie obowiązkowe;

Udokumentowanie oznacza konieczność potwierdzenia udzielenia rabatu, co może być dokonane zarówno w formie odpowiedniego aneksu do umowy, jak i faktury wystawionej przez sprzedawcę (udzielającego rabatu) albowiem faktura taka jest wystarczającym potwierdzeniem udzielenia rabatu.

Skutki podatkowe dotyczące wystawienia not uznaniowych przez kontrahentów z Unii uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia za co faktycznie premie te zostały wypłacone. W przypadku gdy wypłacona premia pieniężna związana jest z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

Noty uznaniowe związane z przyznanym bonusem procentowym dotyczącym osiągniętego obrotu oraz reklamacjami ilościowymi i jakościowymi związane są z konkretnymi nabyciami wewnątrzwspólnotowymi zatem można ustalić dokładnie o ile nastąpiło obniżenie ceny każdej jednostkowej transakcji udokumentowanej fakturą wewnętrzną VAT. W związku z powyższym otrzymanie przez Spółkę noty uznaniowej spowoduje konieczność zmniejszenia obrotu z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia, o którym mowa w art. 31 ust. 3 ustawy o VAT. Ponadto z artykułu 11 C ust. 1 Szóstej Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) wynika, iż państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić podatnikom możliwość skorygowania podstawy opodatkowania w przypadku odwołania, odmowy, całkowitego lub częściowego braku zapłaty, obniżki ceny po dokonaniu dostawy towarów lub wykonaniu usługi.

Ponadto z artykułu 11 C ust. 1 Szóstej Dyrektywy Rady Wspólnot Europejskich z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) wynika, iż państwa członkowskie mają obowiązek zapewnić podatnikom możliwość skorygowania podstawy opodatkowania w przypadku odwołania, odmowy, całkowitego lub częściowego braku zapłaty, obniżki ceny po dokonaniu dostawy towarów lub wykonaniu usługi.

Szczegółowo kwestie zasad wystawiania faktur wewnętrznych regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ). I tak, w myśl § 25 ust. 1 cytowanego rozporządzenia przepisy § 9, § 13-17, § 19, § 20 i § 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym, że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. dostawy towarów, dla których podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Zgodnie z ust. 2 cytowanego powyżej § 25 faktury, o których mowa w ust. 1 można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

W świetle postanowień § 16 ust. 1 cytowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, o których mowa w przepisie art. 29 ust. 4 ustawy, wówczas sprzedawca udzielający rabatu obowiązany jest do wystawienia faktury korygującej.

Spółka, w razie otrzymania noty uznaniowej bądź obciążeniowej zwiazanej z wewnatrzwspólnotowym nabyciem powinna w miesiącu otrzymania faktury korygującej (noty uznaniowej bądź obciążeniowej) od takiego dostawcy wystawić fakturę korygującą do faktury wewnętrznej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Skorygowana faktura wewnętrzna winna korygować podatek należny jak i podatek naliczony wykazany wcześniej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia i powinna być ujęta w rozliczeniu za okres, w którym została wystawiona.

Biorąc pod uwagę powyższe stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.08.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu - 23.08.2005 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22.11.2005 r. w stanie prawnym obowiązującym od 1.06.2005 r. z notami korygującymi WNT postępujemy tak samo jak z otrzymanymi fakturami korygującymi zakup krajowy tj. po otrzymaniu not pomniejszających wcześniejsze nabycia wystawiamy fakturę wewnętrzną korygującą pod datą otrzymania tej noty, jest nieprawidłowe.

Informuje się jednocześnie, że zmiana przepisów, w tym zastąpienie rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur (...), publ. Dz. U. Nr 97, poz. 971, rozporządzeniem z dnia 25 maja 2005 r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798) pozostaje bez wpływu na niniejszą interpretację.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj