Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-595/12-2/JL
z 8 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-595/12-2/JL
Data
2012.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
jednostka budżetowa
organ władzy publicznej
trwały zarząd
zarząd nieruchomością


Istota interpretacji
Ponieważ jak wynika z wniosku - działalność opodatkowaną na przedmiotowej nieruchomości wykonuje jednostka budżetowa Gminy, będąca również odrębnym od Gminy podatnikiem VAT, Gminie nie przysługuje z tego tytułu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia tej nieruchomości.



Wniosek ORD-IN 278 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2012 r. (data wpływu 09.07.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.07.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Aktem notarialnym Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego i podatnik podatku VAT nabyła w drodze zamiany, od Skarbu Państwa m.in. nieruchomość położoną w R, składającą się z działek oznaczonych nr ewidencyjnymi 74/6 i 74/23 o łącznej powierzchni 1209 m². Wartość ww. nieruchomości ustalona została w oparciu o operat szacunkowy sporządzony przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego w wysokości 278.472 zł w tym 23% podatku VAT - w wysokości 52072 zł.

Na opisanej wyżej nieruchomości funkcjonuje targowisko miejskie, którym zarządza Zakład Usług Komunalnych w R, będący jednostką budżetową Gminy, posiada NIP oraz REGON. Zgodnie ze swoim statutem Zakład Usług Komunalnych zarządza targowiskami miejskimi w R, pobiera opłatę rezerwacyjną oraz targową na targowiskach miejskich i w innych miejscach, na których prowadzona jest działalność handlowa, z wyłączeniem targowisk, dla których wyznaczono innego niż Zakład inkasenta opłaty targowej. Opłatę targową Zakład pobiera jako inkasent i przekazuje ją na rachunek bankowy organu podatkowego, natomiast opłatę rezerwacyjną, jako należność (dochód) za rezerwację terenu Zakład jako jednostka budżetowa Gminy pobiera i przekazuje ją na rachunek budżetu. Transakcja zamiany udokumentowana została dwoma fakturami wystawionymi przez dotychczasowych właścicieli zamienianych nieruchomości tj. Skarb Państwa (w imieniu, którego jako starosta działa Prezydent Miasta) i Gminę Miasta.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym, przyjąć należy, że nabyta od Skarbu Państwa przez Gminę Miasta nieruchomość, będąca przedmiotem transakcji zamiany związana jest z Działalnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT i Gminie przysługiwać będzie prawo do obniżenia (zwrotu) podatku VAT, naliczonego w fakturze zakupu (nabycia) tej nieruchomości, w sytuacji kiedy na tej nieruchomości działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT prowadzona jest przez gminną jednostkę organizacyjną (budżetową) - Zakład Usług Komunalnych w ramach zarządzania targowiskami miejskimi Gminy Miasta...

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym na nieruchomości położonej przy ul. S prowadzona jest działalność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT, a z uwagi na fakt, że nieruchomością zarządza jednostka budżetowa Gminy, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu jednostki samorządu terytorialnego - Gminie Miasta R przysługiwać będzie prawo do obniżenia (zwrotu) naliczonego podatku VAT w fakturze zakupu (nabycia) przedmiotowej nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (ust. 2).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego i podatnik podatku VAT nabyła w drodze zamiany, od Skarbu Państwa nieruchomość o łącznej powierzchni 1209 m². Na opisanej wyżej nieruchomości funkcjonuje targowisko miejskie, którym zarządza Zakład Usług Komunalnych, będący jednostką budżetową Gminy. Zgodnie ze swoim statutem Zakład Usług Komunalnych zarządza targowiskami miejskimi w R, pobiera opłatę rezerwacyjną oraz targową na targowiskach miejskich i w innych miejscach, na których prowadzona jest działalność handlowa, z wyłączeniem targowisk, dla których wyznaczono innego niż Zakład inkasenta opłaty targowej. Opłatę targową Zakład pobiera jako inkasent i przekazuje ją na rachunek bankowy organu podatkowego, natomiast opłatę rezerwacyjną, jako należność (dochód) za rezerwację terenu Zakład jako jednostka budżetowa Gminy pobiera i przekazuje ją na rachunek budżetu. Transakcja zamiany udokumentowana została dwoma fakturami wystawionymi przez dotychczasowych właścicieli zamienianych nieruchomości tj. Skarb Państwa (w imieniu, którego jako starosta działa Prezydent Miasta) i Gminę.

Zdaniem Gminy, w związku z usytuowaniem na nabytej nieruchomości targowiska i wykonywaniem przez Zakład Usług Komunalnych działalności opodatkowanej VAT na tej nieruchomości, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od jej zakupu.

Jak wynika z cyt. wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). W opinii Organu, w przedmiotowej sprawie Gmina nie wykorzystuje omawianej nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak wynika bowiem z wniosku Gmina przekazała targowisko w zarząd swojej jednostce budżetowej – Zakładowi Usług Komunalnych, posiadającemu odrębny od Gminy numer NIP. Zatem samo przekazanie targowiska w zarząd jednostce budżetowej nie stanowiło czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 5 ustawy o VAT.

Ponadto należy zauważyć, iż wprawdzie Gmina i jej zakład budżetowy funkcjonują w ramach jednej osoby prawnej (w ramach gminy jako osoby prawnej może funkcjonować wiele jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej), to jednak na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług Gmina oraz jej zakład budżetowy są dwoma odrębnymi od siebie podatnikami VAT.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 w zw. z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995r. - o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tj. Dz. U. z 2004r. Nr 269 poz. 2681), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej NIP.

W świetle powyższego gminne jednostki organizacyjne, działające w formie np. zakładów budżetowych, jednostek budżetowych i gospodarstw pomocniczych, są podatnikami podatku od towarów i usług, o ile spełnią pozostałe warunki wskazane w art. 15 ustawy i w związku z tym powinny dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT, rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku posiadające odrębne oznaczenie (numery) NIP.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że ponieważ jak wynika z wniosku - działalność opodatkowaną na przedmiotowej nieruchomości wykonuje jednostka budżetowa Gminy, będąca również odrębnym od Gminy podatnikiem VAT, Gminie nie przysługuje z tego tytułu prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia tej nieruchomości. Podstawową przesłanką warunkującą prawo do odliczenia jest bowiem związek nabytych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a w przedstawionej we wniosku sytuacji czynności związane z targowiskiem są czynnościami jednostki budżetowej, a nie Gminy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj