Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krapkowicach
PD-415/19/05
z 22 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/19/05
Data
2005.11.22



Autor
Urząd Skarbowy w Krapkowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
ekwiwalent pieniężny
emeryci
opodatkowanie
podatek dochodowy od osób fizycznych
świadczenia rzeczowe


Pytanie podatnika
Opodatkowanie przyznanego ekwiwalentu pieniężnego w zamian za świadczenie rzeczowe dla byłego pracownika-emeryta.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 §1 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005r., nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krapkowicach po rozpatrzeniu wniosku, złożonego dnia 17.10.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresui sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących opodatkowania przyznanego ekwiwalentu pieniężnego w zamian za świadczenie rzeczowe dla byłego pracownika-emeryta, uznaje przedstawione w sprawie stanowisko za prawidłowe

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 216 § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa w toku postępowania organ podatkowy wydaje postanowienia.

W myśl art. 14a § 1 w ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dnia 17.10.2005 roku do tut. urzędu wpłynęło pismo, w którym zwrócono się z wnioskiem o zajęcie stanowiska w kwestii opodatkowania przyznanego ekwiwalentu pieniężnego w zamian za świadczenie rzeczowe dla byłego pracownika-emeryta. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż zakład przyznał emerytom z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych ekwiwalent pieniężny w zamian za świadczenie rzeczowe na zakup paczek żywnościowych.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art.21 ust.1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,-zł nie należy pobierać 10% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Powyższą sytuację reguluje powołany przez stronę przepis art. 21 ust. 1 pkt 38 i art.30 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000r., nr 14 poz. 176 z późn.zm).

Przepisy art. art. 21 ust. 1 pkt 38 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią, iż wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280,-zł.

Natomiast, zgodnie z art. 30 ust.1 pkt 4 tejże ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy, z zastrzeżeniem art.21 ust.1 okt 26 i 38 – w wysokości 10% należności. Co oznacza, iż w przypadku , gdy świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń przekazywane przez Zakład emerytom i rencistom, o których mowa w w/w przepisach, przekroczą wartość 2.280,-zł , to nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% należności.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i została udzielona w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej sporządzenia.

Zgodnie z art.14b w/w ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla wnioskodawcy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj