Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-175-1/05
z 2 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-175-1/05
Data
2005.12.02



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
podatek od towarów i usług
wystawienie faktury


Pytanie podatnika
Czy w przypadku wystawiania faktur w formie elektronicznej można dla celów księgowych wystawiać faktury w formie papierowej ?


P O S T A N O W I E N I E

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4, art. 216 § 1 ustawy z dnia 29. sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po rozpatrzeniu wniosku podatnika nr L.dz. 47/05 z 23.09.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości wystawiania do faktur elektronicznych, dla celów księgowych faktur w formie papierowej - stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 29.09.2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek podatnika z 23.09.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Podatnik otrzymał propozycję od sieci handlowej na wystawianie faktur VAT za dostawy bezpośrednie, za pośrednictwem przekazu w formie elektronicznej oraz w formie papierowej dla celów księgowych.
Podatnik ma wątpliwości, czy rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14.07.2005r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub kontroli skarbowej tych faktur ( Dz. U. Nr 133, poz. 1119) dopuszcza możliwość wystawiania faktur w obu formach jednocześnie.
Podatnik prosi o wyjaśnienie czy w przypadku wystawiania dla celów księgowych dodatkowo faktury w wersji papierowej z adnotacją, że dotyczy ona faktury VAT wystawionej w formie elektronicznej, nie będzie traktowane jako podwójna sprzedaż.
Stanowisko podatnika.
Podatnik uważa, że skoro w rozporządzeniu nie ma wzmianki, że jest to niedopuszczalne to można wystawiać faktury w obu wersjach pod warunkiem, że wersja papierowa będzie zawierała następującą adnotacje; „faktura VAT dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej”.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska podatnika w jego indywidualnej sprawie Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wyjaśnia co następuje.

Od 4 sierpnia 2005r. na mocy rozporządzenia z dnia 14.07.2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur (Dz. U. nr 133, poz. 1119), możliwe jest przekazywanie, jak również przechowywanie dokumentów podatkowych pomiędzy podatnikami VAT w formie elektronicznej.

Pierwszym warunkiem jaki musi spełnić podatnik, który chce korzystać z e-faktury, jest akceptacja. Oznacza to, że najpierw trzeba wystąpić o akceptację tej formy do odbiorcy faktury. Akceptacja może być wyrażona w formie pisemnej lub elektronicznej. Zgodnie z rozporządzeniem faktura może być wystawiana i przesyłana w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji.

Faktury mogą być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, pod warunkiem zagwarantowania bezpieczeństwa.
Zgodnie z § 4 ww rozporządzenia są dwa sposoby na zagwarantowanie autentyczności ich pochodzenia i integralność ich treści;
- posługiwanie się bezpiecznym podpisem elektronicznym w rozumieniu art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 września 2001r. o podpisie elektronicznym ( Dz. U. Nr 130, poz. 1450 z póżn. zm.) weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu,
- wymiana danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, jeżeli zawarta umowa dotycząca wymiany przewiduje stosowanie procedur gwarantujących autentyczność pochodzenia faktury i integralność danych.

Zgodnie z powołanym rozporządzeniem, podatnicy, którzy zamierzają wystawiać i przesyłać faktury w formie elektronicznej przed dniem 1 stycznia 2006r. mogą stosować tę formę wystawiania faktur pod warunkiem uprzedniego zawiadomienia w formie pisemnej o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego oraz naczelnika urzędu celnego właściwego w zakresie podatku akcyzowego.
Natomiast w przypadku zamiaru przesyłania faktur poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI), zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych, zawiadomienie musi również dotyczyć rodzaju normy (standardu), który będzie stosowany.
Uwzględniając powyższe uregulowania prawne oraz precyzyjnie określone przepisy rozporządzenia, należy stwierdzić, że ustawodawca nie dał możliwości wystawiania do faktur elektronicznych faktur w formie papierowej.
Zdaniem organu podatkowego podatnik dla celów księgowych będzie mógł wydrukować e-fakturę, bez konieczności jej podwójnego wystawiania.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że stanowisko podatnika wyrażone w piśmie jest nieprawidłowe.

POUCZENIE

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy podatkowy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj