Interpretacja Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu
1473/WV/443/140/94/2005/HZ
z 6 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1473/WV/443/140/94/2005/HZ
Data
2005.07.06



Autor
Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
energia
infrastruktura towarzysząca
remonty
stawki podatku


Pytanie podatnika
Jaką stawką VAT należy opodatkować usługi modernizacji przyłączy energetycznych do budynków mieszkalnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 11.04.2005r (data wpływu do urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego tj. art. 146 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz.535 z późn. zm.) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe w części dotyczącej prac remontowych w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, w pozostałej części jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Podstawowym przedmiotem działalności XXXX są:usługi w zakresie eksploatacji infrastruktury elektroenergetycznej i pośrednictwa w sprzedaży energii elektrycznej (PKWiU 40) - 44,44% przychodów ze sprzedaży w 2004 roku, .usługi budowlane związane m.in. z budową i modernizacją przyłączy energetycznych, linii elektroenergetycznych oraz konserwacją oświetlenia ulicznego i drogowego (PKWiU 45) ­53,46 % przychodów ze sprzedaży w 2004 roku. W ramach działalności budowlanej Spółka wykonuje m.in. usługi modernizacji przyłączy energetycznych do budownictwa mieszkaniowego.Zgodnie z § 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 grudnia 2004r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączania podmiotów do sieci elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz. U. Nr 2, poz. 6), przyłącze to odcinek lub element sieci służący do połączenia urządzeń, instalacji lub sieci odbiorcy o wymaganej przez niego mocy przyłączeniowej z siecią przedsiębiorstwa energetycznego świadczącego na rzecz tego odbiorcy usługę polegającą na przesyłaniu energii elektrycznej.Modernizacja przyłącza wykonywana przez Spółkę polega na zdemontowaniu starego przyłącza - z przewodami gołymi - i zamontowaniu nowego z przewodami izolowanymi. W sensie majątkowym zamontowane przyłącze nie stanowi nowego elementu sieci, a stanowi jego ulepszenie, ponieważ następuje zmiana parametrów technicznych. Modernizację przyłączy wykonuje się w następujących przypadkach:a)ze względów eksploatacyjnych, z uwagi na awaryjność przyłączy napowietrznych z przewodami gołymi - dzięki wymianie na przewody izolowane skracane są przerwy w dostawie energii elektrycznej dla odbiorców i obniżeniu ulegają koszty eksploatacji sieci,b)w przypadku podejrzeń nielegalnego poboru energii elektrycznej - zastosowanie przewodów izolowanych znacznie utrudnia takie możliwości, a ponadto w takich przypadkach układ pomiarowy wynoszony jest na zewnątrz budynku,c)na wniosek klienta.Przyłącze do budynku mieszkalnego stanowi element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu w rozumieniu art. 146 ust 3 ustawy o podatku od towarów i usług.Usługi budowy oraz modernizacji przyłączy, w tym przyłączy do budynków mieszkalnych, XXXXX. świadczy w oparciu o umowę zawartą z Koncernem YYY. Za wykonane usługi XXXXz o.o. wystawia faktury sprzedaży na Koncern YYYY. Właścicielem sieci elektroenergetycznej jest Koncern Energetyczny YYY a wartość nakładów poniesionych na budowę lub modernizację przyłączy zwiększa następnie wartość majątku stanowiącego własność zlecającego, tj. przedsiębiorstwa energetycznego.Pytanie Spółki:Jaką stawką VAT należy opodatkować usługi modernizacji przyłączy energetycznych do budynków mieszkalnych?

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zdaniem Spółki w odniesieniu do usług modernizacji przyłączy do budynków mieszkalnych ma zastosowanie stawka 7% VAT. Zastosowanie obniżonej stawki w odniesieniu do robót budowlano-montażowych obejmujących modernizację przyłącza do budynku mieszkalnego wynika wprost z art. 146 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z pózn. zm.).Wspomniany artykuł wskazuje, że do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% m.in. w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a)). O możliwości zastosowania obniżonej stawki, o której mowa w powyższym przepisie, decyduje zarówno precyzyjne ustalenie wykonywanych czynności, jak i przedmiotu tych czynności. Przedmiot określony został przez ustawodawcę w art. 2 pkt 12 (definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego) oraz wart. 146 ust. 3 ustawy (pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu). Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych stanowią element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą objęte są obecnie 7% stawką VAT. Sprecyzowanie czynności objętych preferencyjną stawką zawiera art. 146 ust. 2 ustawy. Zgodnie z powyższym przepisem „przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego”. Ponadto wg Spółki zastosowanie prawidłowej stawki VAT dla świadczonych przez nią usług kluczowe znaczenie ma pojęcie „inwestycja w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej”. Zdaniem Spółki pojęcie to obejmuje roboty budowlano-­montażowe związane zarówno z budową nowych obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i modernizacją istniejących obiektów i infrastruktury. Zgodnie z opinią służb technicznych, wykonywane przez Spółkę usługi modernizacji przyłącza energetycznego mają na celu trwałe unowocześnienie środka trwałego, podnoszące jego wartość, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego, technicznego i obniżce kosztów eksploatacji. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, modernizacja przyłącza energetycznego do budynku mieszkalnego objęta jest 7% stawka VAT na podstawie art. 146 ustawy, jako inwestycja w zakresie infrastruktury towarzyszącej.Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisu art. 146 ust. 2 ustawy VAT Spółka uważa, że prace remontowe w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jako nie wymienione w tym przepisie, objęte są podstawową stawką VAT 22%.

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zdaniem Spółki w odniesieniu do usług modernizacji przyłączy do budynków mieszkalnych ma zastosowanie stawka 7% VAT. Zastosowanie obniżonej stawki w odniesieniu do robót budowlano-montażowych obejmujących modernizację przyłącza do budynku mieszkalnego wynika wprost z art. 146 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z pózn. zm.).Wspomniany artykuł wskazuje, że do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% m.in. w odniesieniu do robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą (art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a)). O możliwości zastosowania obniżonej stawki, o której mowa w powyższym przepisie, decyduje zarówno precyzyjne ustalenie wykonywanych czynności, jak i przedmiotu tych czynności. Przedmiot określony został przez ustawodawcę w art. 2 pkt 12 (definicja obiektów budownictwa mieszkaniowego) oraz wart. 146 ust. 3 ustawy (pojęcie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu). Zgodnie z art. 146 ust. 3 ustawy sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych stanowią element infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit a) ustawy roboty budowlano - montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą objęte są obecnie 7% stawką VAT. Sprecyzowanie czynności objętych preferencyjną stawką zawiera art. 146 ust. 2 ustawy. Zgodnie z powyższym przepisem „przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego”. Ponadto wg Spółki zastosowanie prawidłowej stawki VAT dla świadczonych przez nią usług kluczowe znaczenie ma pojęcie „inwestycja w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej”. Zdaniem Spółki pojęcie to obejmuje roboty budowlano-­montażowe związane zarówno z budową nowych obiektów budownictwa mieszkaniowego oraz infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i modernizacją istniejących obiektów i infrastruktury. Zgodnie z opinią służb technicznych, wykonywane przez Spółkę usługi modernizacji przyłącza energetycznego mają na celu trwałe unowocześnienie środka trwałego, podnoszące jego wartość, wyrażające się w poprawie standardu użytkowego, technicznego i obniżce kosztów eksploatacji. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, modernizacja przyłącza energetycznego do budynku mieszkalnego objęta jest 7% stawka VAT na podstawie art. 146 ustawy, jako inwestycja w zakresie infrastruktury towarzyszącej.Biorąc pod uwagę literalne brzmienie przepisu art. 146 ust. 2 ustawy VAT Spółka uważa, że prace remontowe w zakresie infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jako nie wymienione w tym przepisie, objęte są podstawową stawką VAT 22%.

Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa)4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 253, poz. 2532 z późn. zm.) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj