Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD-423-67/PW/05
z 6 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-423-67/PW/05
Data
2005.10.06



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
najem
podatek dochodowy od osób prawnych
samochód osobowy


Pytanie podatnika
Pytanie w sprawie prawidłowego zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodu osobowego niestanowiącego składnika majątku Spółki .


Postanowienie



Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, że stanowisko Spółki w sprawie prawidłowego zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodu osobowego niestanowiącego składnika majątku Spółki przedstawione w piśmie z dnia 5 lipca 2005 r. bez znaku nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 5 lipca 2005 r., Spółka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z zapytaniem o prawidłowe zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków z tytułu używania dla potrzeb działalności gospodarczej samochodu osobowego niestanowiącego składnika majątku podatnika.

Przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny jest następujący:

Spółka używa dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności samochodu osobowego niestanowiącego majątku Spółki, w oparciu o umowę najmu. W związku z powyższym Spółka stoi na stanowisku, że wszystkie koszty ponoszone z tytułu umowy najmu samochodu osobowego są kosztem uzyskania przychodu. Spółka dokonując interpretacji art. 17a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uważa, że pojęcie umowy leasingu zostało rozciągnięte na każdą inną umowę, w której jedna strona oddaje drugiej do odpłatnego używania albo używania i pobierania pożytków, na warunkach określonych w ustawie, podlegające amortyzacji środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, a także grunty. Jako że umowa najmu samochodu osobowego zawarta przez Spółkę spełnia powyższe kryteria, może być uznana dla potrzeb podatkowych za umowę, o której mowa w art. 17a pkt 1 ustawy.

W stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego informuje, że zgodnie z art.16 ust. 1 pkt 51 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz.654 ze zm. - zwanej dalej ,,ustawą") nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków z zastrzeżeniem pkt 30 z tytułu kosztów używania, dla potrzeb działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu tego pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra: podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Sposób prowadzenia ewidencji - w przypadku wykorzystywania samochodów osobowych nienależących do składników majątku podatnika - został szczegółowo określony w art.16 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przebieg pojazdu, o którym mowa w art. 16 ust.1 pkt 51 ustawy, powinien być udokumentowany w ewidencji przebiegu pojazdu, potwierdzonej przez podatnika na koniec każdego miesiąca. Ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać co najmniej następujące dane: nazwisko imię i adres zamieszkania osoby używającej pojazdu, numer rejestracyjny pojazdu pojemność silnika, kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd-dokąd), liczbę faktycznie przejechanych kilometrów, stawkę za jeden kilometr przebiegu oraz podpis podatnika (pracodawcy i jego dane.) W razie braku tej ewidencji, wydatki z tytułu używania samochodów nie stanowią kosztu uzyskania przychodów. Powyższy przepis ogranicza możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów całości wydatków związanych z użytkowaniem samochodów osobowych na podstawie umów najmu, dzierżawy, użyczenia. Przepis ten nakłada obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Czynsz opłacany przez użytkowników samochodu osobowego na podstawie umowy najmu lub dzierżawy stanowi koszt uzyskania przychodu objęty limitem wynikającym z ewidencji przebiegu pojazdu. Ograniczenie wynikające z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 51 nie dotyczy samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu, o której mowa w art. 17a pkt 1 ustawy. Oznacza to, że korzystający, który używa samochód na podstawie umowy zawartej po 1 października 2001 r. ( od tego dnia obowiązują przepisy ustawy regulujące opodatkowanie stron umowy leasingu), nie ma obowiązku dla tego pojazdu prowadzić ewidencji przebiegu pojazdu i może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wszystkie opłaty leasingowe i wydatki eksploatacyjne. Jednakże w takim przypadku umowa zawarta między stronami musi spełniać warunki określone w przepisach dotyczących opodatkowaniu stron umowy leasingu zawartych w Rozdziale 4a ustawy, ze szczególnym uwzględnieniem art. 17b i 17f ustawy.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji.

Zgodnie z art.14b § 1 oraz art. 14b §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Spółki, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenia przez organ odwoławczy oraz do czasu zmiany przepisów prawnych.

Stosownie do postanowień art.14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 §1 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz.2532 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz.1 części I tego załącznika opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł. natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj