Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie
IB/415/62/05
z 8 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IB/415/62/05
Data
2005.11.08



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Polesie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku


Słowa kluczowe
korekta zeznania
odliczenia od podatku
ulga budowlana
wkład budowlany
wkład do spółdzielni mieszkaniowej
wydatki mieszkaniowe


Pytanie podatnika
Czy mam prawo do złożenia korekty zeznania za 2004 rok i odliczenia od podatku 19% kwoty wydatków na wkład mieszkaniowy i budowlany poniesionych w 1997 roku ?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź-Polesie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), stwierdza, że stanowisko Pana wyrażone we wniosku z dnia 26.08.2005r. jest nieprawidłowe.

Wnioskiem z dnia 26.08.2005r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie podatkowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że 1997 r. dokonał Pan wpłaty wkładu mieszkaniowego i budowlanego do spółdzielni mieszkaniowej, uzyskując spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W latach 1997-2003 nie dokonywał Pan odliczenia poniesionych wydatków, gdyż uzyskiwane dochody nie powodowały obowiązku zapłaty podatku. W 2004 r. po raz pierwszy uzyskał Pan dochód powodujący obowiązek zapłaty podatku i obecnie chce Pan skorzystać z ulgi podatkowej z tego tytułu.W tym stanie faktycznym zwrócił się Pan z zapytaniem czy ma Pan prawo do złożenia korekty zeznania za 2004 r. i odliczenia od podatku 19% kwoty wydatków na wkład mieszkaniowy i budowlany poniesionych w 1997 r.

Obowiązująca w latach 1992-2002 ulga budowlana w podatku dochodowym od osób fizycznych - polegała na odliczeniu od dochodu uzyskanego w danym roku podatkowym, a od 1997 r. od podatku, poniesionych przez podatnika w tym roku podatkowym wydatków m.in. na wkład mieszkaniowy i budowlany do spółdzielni mieszkaniowej.Zasady odliczania wydatków poniesionych na ww. cel w 1997 r. normował przepis art. 27a ust. 1, pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176). Zgodnie z tym przepisem podatek dochodowy od osób fizycznych, o którym mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2-15, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe (... ).Stosownie do art. 27 ust. 15 ustawy w przypadku gdy kwota odliczeń od podatku, obliczona zgodnie z ust. 3 pkt. 2 oraz ust. 4, przekraczająca kwotę podatku obliczonego zgodnie z art. 27, podlega odliczeniu od podatku obliczonego za lata następne, aż do całkowitego jej odliczenia.Warunkiem odliczenia wydatków, które nie znalazły pokrycia w podatku za dany rok było wykazanie ich w rocznym rozliczeniu podatkowym za rok podatkowy, w którym zostały poniesione - bez względu na wysokość uzyskiwanych przez podatnika dochodów.Nie jest zatem możliwe odliczenie wydatów poniesionych w 1997 r. od podatku za 2004 r., jako wydatków, które nie znalazły pokrycia w podatku za 1997 r. w sytuacji, gdy nie zostały one wykazane w zeznaniu podatkowym za ten rok.Możliwość taka mogłaby zostać zastosowana w przypadku dokonania przez podatnika w trybie art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) korekty zeznania. Zgodnie z tym przepisem, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy (...) mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym uzasadnieniem przyczyn korekty. Ustawodawca przewidział możliwość korekty deklaracji w związku z realizacją przez podatnika prawa do złożenia wniosku stwierdzenia nadpłaty podatku. Uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty określone zostało w art. 75 § 2 cyt. ustawy, zgodnie z którym uprawnienie to przysługuje podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt. 1, jeżeli:a) w zeznaniach (deklaracjach) o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej,b) w deklaracjach innych niż wymienione w art. 73 § 2 pkt. 2 i 3, z wyjątkiem deklaracji dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależnie lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek,c) nie będąc obowiązani do składania zeznań (deklaracji), dokonali wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.Zgodnie z art. 79 § 2 prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa, w przypadkach, o których mowa w art. 75 § 2 pkt 1 lit. a i b oraz pkt. 2 lit. a i b - po upływie 5 lat od dnia złożenia zeznania (deklaracji).Oznacza to, że podatnik po upływie określonego w tym przepisie terminu nie może skutecznie domagać się ukształtowania stosunku prawnego, w którym stanie się wierzycielem żądającym zaliczenia nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych albo też dokonania jej zwrotu.Termin do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty nie podlega odroczeniu ani przedłużeniu, jak również nie może zostać przerwany lub też zawieszony. Jest to przepis prawa materialnego skutkujący - w przypadku jego uchybienia - utratą prawa podatnika do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

W tym stanie prawnym brak jest podstaw do złożenia korety zeznania za 2004 r. w celu odliczenia od podatku za 2004 r. wydatków poniesionych w 1997 r. oraz do złożenia korekty zeznania za 1997 r. gdyż prawo do jej złożenia wygasło 31.12.2003 r.Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w 2005r. Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie określonym w art. 14b § 5 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj