Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/NUR2/443-373/05/ST
z 17 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/NUR2/443-373/05/ST
Data
2005.10.17



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury przy świadczeniu usług turystyki

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
usługi hotelarskie
usługi pośrednictwa
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Spółka świadczy również usługi pośrednictwa w rezerwacji hoteli zarówno na zlecenia osób fizycznych krajowych i zagranicznych jak i klientów będących podatnikami VAT, w kraju opodatkowane na zasadach ogólnych stawką 7%. Przy świadczeniu tych usług firma pośredniczy na zlecenie klienta w rezerwacji noclegów w określonych przez klienta hotelach. Faktury hoteli, z których korzystają klienci są wystawiane najczęściej na spółkę, która po dodaniu należnej prowizji wystawia fakturę na klienta. W fakturach wystawianych przez spółkę dla klientów za usługi hotelarskie wykazywany jest 7% podatek VAT od kwoty wynikającej z faktury hotelu powiększonej o prowizję.Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie możliwości stosowania przepisu art 88 ust. 1 pkt 4 lit. a w/w ustawy o VAT dla odliczenia 7% podatku naliczonego z faktur otrzymywanych z hoteli.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia:

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że spółka w ramach prowadzonej działalności turystycznej do której odnoszą się przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o usługach turystycznych (Dz.U. Nr 133, poz. 884 ze zm.) świadczy usługi opodatkowane na podstawie przepisów art. 119 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatkuod towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Spółka świadczy również usługi pośrednictwa w rezerwacji hoteli zarówno na zlecenia osób fizycznych krajowych i zagranicznych jak i klientów będących podatnikami VAT, w kraju opodatkowane na zasadach ogólnych stawką 7%. Usługi hotelarskie są jednymi z wielu usług turystycznych w rozumieniu przepisów ustawy o usługach turystycznych. Przy świadczeniu tych usług firma pośredniczy na zlecenie klienta w rezerwacji noclegów w określonych przez klienta hotelach. Sposób fakturowania tych usług na poszczególnych klientów jest różny i uzależniony od uzgodnień z klientem. Faktury hoteli, z których korzystają klienci są wystawiane najczęściej na spółkę, która po dodaniu należnej prowizji wystawia fakturę na klienta. W fakturach wystawianych przez hotele na terenie kraju wykazywany jest 7% podatek VAT. W fakturach wystawianych przez spółkę dla klientów za usługi hotelarskie również wykazywany jest 7% podatek VAT od kwoty wynikającej z faktury hotelu powiększonej o prowizję.

W związku z powyższym spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie możliwości stosowania przepisu art 88 ust. 1 pkt 4 lit. a w/w ustawy o VAT dla odliczenia 7% podatku naliczonego z faktur otrzymywanych z hoteli. Zdaniem podatnika opodatkowanie usług hotelarskich 7% stawką VAT od pełnej kwoty należności wykazywanej na fakturze wystawianej klientowi spółki, uprawnia ją do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury hotelu wystawionej na spółkę.

W myśl art. 119 ust. 1 ustawy z dnia ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku, z zastrzeżeniem ust. 5.Przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.

Zgodnie z ust. 3 przepis ust. 1 stosuje się bez względu na to, kto nabywa usługę turystyki, w przypadku gdy podatnik:

1) ma siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju;

2) działa na rzecz nabywcy usługi we własnym imieniu i na własny rachunek;

3) przy świadczeniu usługi nabywa towary i usługi od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty;4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

4) prowadzi ewidencję, z której wynikają kwoty wydatkowane na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, oraz posiada dokumenty, z których wynikają te kwoty.

Podatnikom, o których mowa w ust. 3, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty.

Stosownie do ust. 5 w przypadku gdy przy świadczeniu usługi turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się odpowiednio przepisy art. 29, tj. opodatkowaniu podlega cała wartość usługi.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 pkt a w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania stwierdzić należy, iż podatnik w przypadku, gdy świadczy usługę turystyki (w skład której wchodzi usługa noclegowa), opodatkowaną na zasadach innych niż określone w art. 119 (cała wartość świadczonej usługi stanowi podstawę opodatkowania) ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę wynikająca z faktury za usługę noclegową.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.Przepisy ustawy o podatku VAT oraz akty wykonawcze do tej ustawy nie wymieniają usług turystyki jako korzystających z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług.

Wynika z tego, że Podatnik świadczoną usługę turystyki (w tym przypadku usługę noclegową powiększoną o prowizję) winien opodatkować według stawki 22% a nie jak to opisał w swoim wystąpieniu z 30.06.2005r. stawką 7%.

W związku z powyższym w ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w przedstawionym stanie faktycznym stanowisko strony należy uznać za nieprawidłowe.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa). Zażalenie wnosi się w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj