Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-555/12-6/IZ
z 3 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-555/12-6/IZ
Data
2012.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
miejsce świadczenia
prowizje
usługi reklamowe


Istota interpretacji
miejscem świadczenia powyższych usług przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy z USA jest miejsce, w którym podatnik – nabywca z USA będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium USA, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.



Wniosek ORD-IN 695 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 04.06.2012 r. (data wpływu 14.06.2012 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 14.09.2012 r. (data wpływu 19.09.2012 r.) oraz pismem z dnia 26.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012 r.0 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji osiągniętego przychodu na kasie rejestrującej oraz zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 14.09.2012 r. i pismem z dnia 26.09.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencji osiągniętego przychodu na kasie rejestrującej oraz zastosowania zwolnienia z podatku VAT dla świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje możliwość osiągania przychodu (w dolarach amerykańskich) za umieszczenie legalnych plików reklamowych na serwerze (F). Za ww. usługi otrzymuje płatności za pomocą systemu P. od podmiotu zagranicznego z USA. P. jest to internetowy portfel, który pozwala na przesyłanie pieniędzy pomiędzy zarejestrowanymi użytkownikami na całym świecie. Z usług p.com korzysta tysiące międzynarodowych czy też państwowych firm by szybko i bez problemu móc finalizować różnego rodzaju transakcje (np. sprzedając przedmioty na ebay.com czy innych sklepach internetowych). P umożliwia dodatkowo przesłanie środków z konta na rachunek bankowy, czy też podczepienie karty kredytowej w celu dodania środków na konto P.

F. po wrzuceniu danego pliku użytkownik otrzymuje link do pliku by móc się nim podzielić ze znajomymi i zdobyć pobranie, co się równa zarobieniu pewnej kwoty za owe pobranie. Osoba, która chce pobrać plik zanim będzie mogła ten plik ściągnąć na swój komputer musi wykonać prostą ofertę, po sukcesywnym wykonaniu pobieranie się odblokuje i plik zostanie pobrany. F korzysta z wielu firm afiliacyjnych, które płacą Wnioskodawcy za wykonanie oferty. W zależności od rodzaju oferty, kwota za jedną wykonaną ofertę oscyluje pomiędzy 0,20$ a 20$.

Po wykonaniu danej oferty Wnioskodawca dostaje pewną sumę w firmie afiliacyjnej, która będzie możliwa do wypłacenia po uzbieraniu minimalnej kwoty do wypłacenia. Użytkownik po zyskanym pobraniu pliku otrzymuje połowę kwoty, którą oferuje dana sieć afiliacyjna np. została wykonana oferta, która jest płatna 2$ za jedno wykonanie, wtedy użytkownik dostaje na konto 1$ za pobranie. Są u nas tzw. użytkownicy Premium, którzy zarabiają 30% więcej niż normalni użytkownicy - wtedy w przypadku wykonania oferty otrzymuje on 1,30$ za pobranie zamiast 1$. Wnioskodawca ma przy tym zarejestrowanych ponad 10 tys. użytkowników i ciągle ich przybywa. Wszelkie płatności odbywają się za pomocą systemu P. Sieci afiliacyjne wypłacają Wnioskodawcy zarobione pieniądze zazwyczaj 15 dnia kolejnego miesiąca przelewem na rachunek bankowy w walucie obcej lub poprzez konto P. Wnioskodawca nie otrzymuje za ww. płatności żadnej faktury, jedynie przelew na konto, ani też nie wystawia żadnych faktur.

Najtańszą i najprostszą formą regulowania należności za transakcje kupna oraz sprzedaży jest konto tzw. pieniądza elektronicznego w „P”. Kontrahenci przelewają ze swojego konta w P należności za towar na konto Wnioskodawcy w P, a następnie pieniądze są przelewane na konto bankowe. Przy zapłacie za towar procedura wygląda identycznie, ze swojego konta bankowego Wnioskodawca dokonuje przelewu pieniędzy na konto w P, a następnie przelewa środki na konto swoich kontrahentów w P. Płatności otrzymane, czy dokonane za pośrednictwem P dla celów podatkowych potraktował tak samo, jak transakcje na zwykłym rachunku bankowym.

W związku z dokonaniem, czy też otrzymaniem płatności rozlicza różnice kursowe. P nie ogłasza kursów waluty stosowanych do przeliczenia złotego. W związku z tym, iż nie ma możliwości uwzględnienia faktycznie zastosowanego kursu waluty, do rozliczania transakcji kupna oraz sprzedaży Wnioskodawca stosuje kurs średni Narodowego Banku Polskiego z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dokonanie operacji na koncie P.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Podatnik wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą na rzecz osób fizycznych, którzy identyfikowani są za pomocą adresu e-mailowego, w związku z czym wystawienie faktury VAT jest niemożliwe ze względu na brak danych osobowych. Strona nadmienia, że użytkowników ciągle przybywa i są to użytkownicy z całego świata o bardzo różnej narodowości. Strona świadczy usługi polegające na zarabianiu poprzez wykonywanie ofert reklamowych na rzecz amerykańskiej firmy afiliacyjnej, za co otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji za wykonana usługę. Podatnik nie prowadzi żadnej fizycznej sprzedaży towarów, a wskazane we wniosku sformułowanie dotyczące sprzedaży oraz kupna towarów miało charakter ogólnikowy i dotyczyły jedynie świadczenia usług na rzecz firmy afiliacyjnej. Zapłata na rzecz użytkowników wykonujących oferty następuje w całości za pośrednictwem przelewów bankowych i portfeli internetowych: P, M, A. Jest to zbiorcze wynagrodzenie z całego miesiąca. Z ewidencji przelewów dokumentujących transakcję wynika kwota transakcji oraz unikatowy numer identyfikacyjny transakcji z konta P. Firmy afiliacyjne wypłacały pieniądze na to bankowe lub P Wnioskodawcy. Obecnie ze względów oszczędnościowych jedynie na konto Wnioskodawcy. Wpływy na konto P, a obecnie na konto bankowe są dokonywane od firm afiliacyjnych. Wykonywaną działalność Strona rozumie jako świadczoną usługę na rzecz amerykańskich firm afiliacyjnych polegającą na wykonywaniu ofert znajdujących się w bazie wspomnianych firm. W przekonaniu Strony jest to eksport usług na rzecz podmiotu zagranicznego.

Ponownie uzupełniając wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego Wnioskodawca powtórzył, że prowadzi działalność gospodarczą polegająca na zarabianiu poprzez wykonanie ofert reklamowych na rzecz amerykańskiej firmy afiliacyjnej, za co otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji za wykonaną usługę. System F - po wrzuceniu danego pliku użytkownik (osoba fizyczna) otrzymuje link do pliku by móc się nim podzielić ze znajomymi i zdobyć pobranie, co się równa zarobieniu pewnej kwoty za owe pobranie. Osoba, która chce pobrać plik zanim będzie mogła ten plik ściągnąć na swój komputer musi wykonać prostą ofertę, po sukcesywnym wykonaniu pobieranie się odblokuje i plik zostanie pobrany. Osoba fizyczna po uzyskanym pobraniu otrzymuje pewną kwotę. rolą Wnioskodawcy jest wypłata użytkownikom (osobom fizycznym, identyfikowanym za pomocą adresu e-mailowego) części kwot jakie oferuje dana sieć afiliacyjna, co nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w przypadku wpływów na konto P, można wykazać wypłatę naszym użytkownikom w wysokości 60% przychodu, jako koszty... Czy może w przypadku wpływów na konto P wykazać tylko przychód ze środków otrzymywanych z USA w wysokości 40% wpływów na konto z USA... Czy w związku z powyższym za pomocą kasy fiskalnej powinno się ewidencjonować przychody w wysokości 100%, czy może tylko 40%...

Czy wykonywaną działalność, można zaklasyfikować jako usługi zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług...

Odpowiedź w zakresie podatku od towarów i usług, tj. dotycząca obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej osiągniętego przychodu oraz zastosowania zwolnienia z podatku dla świadczonych usług stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Odpowiedź w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych została udzielona odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest postępowanie takie, że po stronie przychodu wykazuje tylko 40% wpływów, tj. bez części 60% wykazanej u odbiorcy. W związku z tym zaewidencjonować na kasie fiskalnej również przychody w wysokości 40%.

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest zaklasyfikowanie wykonywanej działalności jako usługi zwolnionej z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług. W przekonaniu Wnioskodawcy jest to eksport usług na rzecz podmiotu zagranicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Natomiast obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 cyt. ustawy.

W myśl ust. 1 ww. przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z treści art. 2 pkt 22 cyt. ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z powyższych przepisów, ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej podlega wyłącznie sprzedaż, tj. dostawa towarów lub świadczenie usług, wykonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych; takiej ewidencji nie podlega natomiast świadczenie usług i dostawa towarów, których odbiorcami są podmioty prowadzące działalność gospodarczą.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające na zarabianiu poprzez wykonywanie ofert reklamowych na rzecz amerykańskiej firmy afiliacyjnej, za co otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji za wykonaną usługę.

Sieci afiliacyjne wypłacają Wnioskodawcy zarobione pieniądze przelewem na rachunek bankowy w walucie obcej lub poprzez konto P. Wnioskodawca nie otrzymuje za ww. płatności żadnej faktury, jedynie przelew na konto, ani też nie wystawia żadnych faktur.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oferuje możliwość osiągania przychodu (w dolarach amerykańskich) za umieszczenie legalnych plików reklamowych na serwerze Wnioskodawcy (F). System F polega na tym, że po wrzuceniu danego pliku użytkownik otrzymuje link do pliku by móc się nim podzielić ze znajomymi i zdobyć pobranie, co się równa zarobieniu pewnej kwoty za owe pobranie. Osoba, która chce pobrać plik zanim będzie mogła ten plik ściągnąć na swój komputer musi wykonać prostą ofertę, po sukcesywnym wykonaniu pobieranie się odblokuje i plik zostanie pobrany. Osoba fizyczna po uzyskanym pobraniu otrzymuje pewna kwotę, którą oferuje dana sieć afiliacyjna. Rolą Wnioskodawcy jest wypłata użytkownikom (osobom fizycznym, identyfikowanym za pomocą adresu e-mailowego) części kwot jakie oferuje dana sieć afiliacyjna.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że Wnioskodawca świadczy usługi reklamowe na rzecz amerykańskich firm afiliacyjnych, za co do otrzymuje wynagrodzenie. Ponadto Wnioskodawca wypłaca użytkownikom (osobom fizycznym, identyfikowanym za pomocą adresu e-mailowego) części kwot jakie oferuje dana sieć afiliacyjna.

W ocenie tut. Organu rola Wnioskodawcy sprowadzająca się wyłącznie do powyższej czynności, tj. wypłaty użytkownikom, osobom fizycznym części kwot jakie oferuje dana sieć afiliacyjna nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące obowiązku ewidencjonowania obrotów przy zastosowaniu kas rejestrujących, w okolicznościach wskazanych przez Stronę, z których wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (firmy afiliacyjne) i nie świadczy usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej stwierdzić należy, iż Strona nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotów przy użyciu kas rejestrujących.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy odnośnie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej przychodu w wysokości 40% kwoty otrzymywanej od firm afiliacyjnych uznać należy za nieprawidłowe.

W celu określenia, czy usługi, które świadczy Wnioskodawca, podlegają opodatkowaniu w Polsce, należy ustalić miejsce świadczenia tych usług.

Generalnie, usługi opodatkowane są w miejscu gdzie nabywca ma swoją siedzibę jeśli jest on podatnikiem innym niż osoba fizyczna, bowiem w myśl art. 28b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j i art. 28n.

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, o czym stanowi art. 28b ust. 2 cyt. ustawy.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług” cyt. ustawy, w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

Stosownie do art. 28a ustawy o VAT, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Należy zaznaczyć, że art. 28a cyt. ustawy obejmuje na potrzeby stosowania Rozdziału 3 pojęciem podatnika co do zasady nie tylko podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 lecz również podmioty, które wykonują działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, czyli działalność zdefiniowana w innych systemach prawnych niż system podatku od towarów i usług, której definicja odpowiada tej przyjętej w polskich przepisach.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz amerykańskiej firmy afiliacyjnej, za co otrzymuje wynagrodzenie w postaci prowizji za wykonaną usługę. Usługi polegają na umieszczani plików reklamowych na serwerze Wnioskodawcy.

W świetle powyższego miejscem świadczenia powyższych usług przez Wnioskodawcę na rzecz nabywcy z USA jest miejsce, w którym podatnik – nabywca z USA będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, tj. terytorium USA, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT.

Zatem usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz amerykańskiej firmy afiliacyjnej podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym firma afiliacyjna posiada siedzibę działalności gospodarczej, w związku z czym przedmiotowe usługi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem bezprzedmiotowa staje się ocena czy świadczone przez Stronę usługi na rzecz amerykańskich firm afiliacyjnych polegające na wykonywaniu ofert, podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj