Interpretacja Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu
PSUS/PB-RII-PDP/423/249/05/KTK
z 17 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PSUS/PB-RII-PDP/423/249/05/KTK
Data
2005.11.17



Autor
Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Pobór podatku --> Zeznania podatkowe


Słowa kluczowe
działalność statutowa
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w związku z ponoszoną stratą Jednostka jest zobowiązana do wykazywania i naliczania podatku od wpłat na PFRON ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam,że stanowisko Jednostki przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2005 r., który wpłynął do tut. Organu w dniu 19 września 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej obowiązku wykazywania i naliczenia podatku od wpłat na PFRON w związku z ponoszoną stratą jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2005r. do tut. Organu został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie opisanej we wniosku.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta)starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez WnioskodawcęPodmiot jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej. Przedmiot działalności kwalifikuje się do grupy EKD 8511 – szpitalnictwo. Dochody ochrony zdrowia zgodnie z art.17 ust. 1 są wolne od podatku. Za 2004r. Jednostka złożyła deklarację CIT-8, w której w poz. 35 wykazała stratę w wysokości 1.264.694,50 zł. Za lata ubiegłe również były ponoszone straty. W poz. 57 deklaracji CIT-8 Jednostka nie wykazała dochodów wydatkowanych na inne cele, niż określone w art. 17 ust. 1b ustawy. W 2004r. zapłaciła na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych kwotę 207.759,22 zł, od której nie zapłaciła podatku i nie wykazała jej w poz. 58 CIT-8.

Pytanie WnioskodawcyCzy w związku z ponoszoną stratą Jednostka jest zobowiązana do wykazywania i naliczania podatku od wpłat na PFRON ...Stanowisko Wnioskodawcy w sprawieJednostka stoi na stanowisku, że zeznanie podatkowe CIT-8 za 2004r. zostało sporządzone prawidłowo. W związku z ponoszoną startą Jednostka nie powinna naliczać i odprowadzać podatku od wpłat na PFRON.Ocena prawna stanowiska WnioskodawcyZgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. Stosownie do art. 17 ust. 1b w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów. Natomiast art. 21 ust. 1 i 2a ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) stanowi, że pracodawca zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5 i art. 22, dokonywać miesięcznych wpłat na Fundusz, w wysokości kwoty stanowiącej iloczyn 40,65% przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 6% a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Dla państwowych i samorządowych jednostek organizacyjnych będących jednostkami budżetowymi, zakładami budżetowymi albo gospodarstwami pomocniczymi, instytucji kultury oraz jednostek organizacyjnych zajmujących się statutowo ochroną dóbr kultury uznanych za pomnik historii wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o którym mowa w ust. 1 i ust. 2, wynosi 2%, 3% w 2005 r., 4% w 2006 r., 5% w 2007 r. i 6% w 2008 r. oraz w latach następnych. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (...). Zatem wpłaty dokonane na PFRON nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, co wynika z art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpływają jednakw przypadku osiągnięcia dochodu na jego zwiększenie w rozumieniu przepisów podatkowych. Zgodnie z art. 7 ust. 2 i 3 w/w ustawy o podatku dochodowym - dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów z tych źródeł, których dochody nie podlegają opodatkowaniu albo są wolne od podatku oraz kosztów ich uzyskania. Pozycja 57 zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych za rok podatkowy 2004 CIT-8 (wersja 18) brzmi: „dochody wydatkowane w ostatnim miesiącu roku podatkowego na inne cele, niż określone w art. 17 ust. 1b ustawy, z uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 12 listopada 2005r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957), w tym dochód uzyskany i nie wydatkowany do końca 1994r. (art.6 ust.2 ustawy z dnia 2 grudnia 1994r. o zmianie niektórych ustaw regulujących zasady opodatkowania …-Dz. U. z 1995r. Nr 5, poz. 25) – art. 25 ust. 4 ustawy”. Stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b. W składanych deklaracjach podatnicy są obowiązani do wykazania sumy dochodów, w tym także z lat poprzedzających rok podatkowy, przeznaczonych a nie wydatkowanych do końca okresu, za który składana jest deklaracja. Z opisanego stanu faktycznego wynika, że w 2004 roku oraz w latach poprzednich Jednostka poniósła straty podatkowe oraz nie wykazywał dochodów wydatkowanych na inne cele w pozycji 57 zeznania CIT-8. W 2004r. zapłacił na PFRON kwotę 207.759,22 zł. Uwzględniając powyższe, stwierdzić należy, że jeżeli Jednostka wykazała stratę podatkową w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2004 i za poprzednie lata, a wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16ust. 1 pkt 36 (na PFRON) w/w ustawy nie wiążą się bezpośrednio z działalnością statutową, której dochód podlega zwolnieniu od opodatkowania, a ponadto Jednostka nie posiada dochodów z lat poprzedzających rok podatkowy, przeznaczonych na cele określone w art. 17. ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b i nie wydatkowanych do końca roku podatkowego, wówczas kwota przekazana na PFRON nie będzie podlegała opodatkowaniu. Nie można bowiem opodatkować straty. W związku z powyższym odnosząc się bezpośrednio do przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego, na tle powyższych uregulowań prawnych, Jednostka nie ma obowiązku wykazywania i naliczania podatku od wpłat na PFRON jeżeli w roku 2004 i w latach poprzednich poniosła straty podatkowe.

Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, iż stanowisko przedstawione przez Podatnika jest prawidłowe.

Niniejsze postanowienie na podstawie art. 143 ustawy Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj