Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DC/436/35/MK
z 26 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DC/436/35/MK
Data
2005.10.26



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
otwarty fundusz emerytalny
zarządzanie


Pytanie podatnika
Czy zarządzanie otwartym funduszem emerytalnym podlega pcc?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art.14a §4 w związku z §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa /t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm./, po rozpatrzeniu wniosku Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego Skarbiec Emerytura S.A. z siedzibą w Warszawie przy ul. Nowogrodzkiej 47A, NIP 526 225 30 06 z dnia 01.08.2005 roku (wpływ 02.08.05r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. "Czy przeniesienie zarządzania OFE będzie zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art.43 ust.1 pkt 12d ustawy VAT jako usługa zarządzania otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych i czy w konsekwencji zgodnie z art.2 pkt 4 ustawy o PCC czynność taka pozostawać będzie poza zakresem opodatkowania podatkiem PCC?", Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe.

U z a s a d n i e n i e

Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka prowadzi działalność, której przedmiotem zgodnie z art.29 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych jest tworzenie i zarządzanie Otwartego Funduszu Emerytalnego (OFE) oraz ich reprezentowanie wobec osób trzecich. W myśl postanowienia ustawy OFE Wnioskujący zamierza przenieść OFE do innego Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego (PTE). Na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych nastąpi przeniesienie zarządzania OFE oraz likwidacja OFE Skarbiec. W ramach likwidacji nastąpi przeniesienie aktywów likwidowanego OFE Skarbiec na rzecz OFE zarządzanego przez PTE, które zamierza przejąć zarządzanie OFE Skarbiec.

Według Strony w przedstawionym stanie faktycznym zastosowanie ma art.43 ust.1 pkt 12d ustawy VAT, na podstawie którego, przeniesienie zarządzania OFE za wynagrodzeniem jako usługa zarządzania otwartymi funduszami emerytalnymi jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji, zgodnie z art.2 pkt 4 ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych /t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 41, poz.399/, będzie pozostawać poza zakresem opodatkowania podatkiem PCC.

Na podstawie art.43 ust.1 pkt 12d ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm./ zwalnia się od podatku usługi zarządzania otwartym funduszem emerytalnym w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów.

Z w/w przepisu wynika, że ustawodawca zwolnił jedynie usługi zarządzania otwartymi funduszami emerytalnym, a nie przeniesienie zarządzania OFE w trybie art.66 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Z tego względu art.43 ust.1 pkt 12d w/c ustawy o VAT nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie, a tym samym czynność ta (w przypadku, gdyby uznać ją za zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu art.551 k.c.) na podstawie art.1 ust.1 pkt 1 lit."a" ustawy o pcc, podlegać będzie podatkowi od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art.6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans, a zatem nie miałby zastosowania art.2 pkt 4 w/w ustawy o pcc, zgodnie z którym nie podlegają temu podatkowi czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona, z wyjątkiem umów sprzedaży i zamiany zwolnionych z podatku od towarów i usług, których przedmiotem są nieruchomości lub ich części albo prawo użytkowania wieczystego.

Ponadto Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje, iż nie jest ani obowiązany ani uprawniony do zajmowania w opisanym stanie faktycznym, stanowiska w sprawie uznania otwartego funduszu emerytalnego za przedsiębiorstwo w rozumieniu art.551 kodeksu cywilnego.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony-do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b §1 i 2 Ordynacja podatkowa).

Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy jedynie do czasu zmiany przepisów na podstawie których została wydana. Organ podatkowy nie jest zobowiązany przepisami prawa do informowania o zmianach przepisów, na podstawie których została udzielona niniejsza interpretacja.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego (art.236 §2 pkt 1 Ordynacja podatkowa) w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj