Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSppII/443-258/311a/237/05/JR
z 30 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSppII/443-258/311a/237/05/JR
Data
2005.11.30



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
energia cieplna
faktura korygująca
spółdzielnie mieszkaniowe


Pytanie podatnika
W deklaracji, za jaki okres rozliczeniowy należy dokonać korekty sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej?


Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego zgodnie z regulaminem rozliczania kosztów zużycia energii cieplnej na cele centralnego ogrzewania, Spółdzielnia Mieszkaniowa pobiera od jej członków zaliczkowe opłaty miesięczne za zużycie energii cieplnej w ciągu całego okresu rozliczeniowego. W przypadku lokali mieszkalnych jest to sprzedaż zwolniona wykazywana w deklaracjach miesięcznych VAT-7 w poz. 20, a w przypadku lokali usługowych w poz. 26 i poz. 27. Okres rozliczeniowy obejmuje 12 miesięcy od 1 czerwca poprzedniego roku do 31 maja bieżącego roku (01.06.2004 – 31.05.2005). Rozliczenia dla poszczególnych członków Spółdzielni dokonuje Firma specjalistyczna na podstawie odczytów podzielników kosztów. Za bieżący okres rozliczenie nadpłaty z poszczególnymi członkami Spółdzielni nastąpiło w sierpniu 2005 r. (nadpłata – uznanie czynszu, niedopłata – obciążenie czynszu). Podobna sytuacja występuje w lokalach usługowych, gdzie sprzedaż energii cieplnej jest opodatkowana stawką VAT 22%. W tym przypadku Spółdzielnia wystawiła za cały okres rozliczeniowy faktury korygujące w miesiącu sierpniu 2005 r.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny powstała wątpliwość w deklaracji, za jaki okres rozliczeniowy należy dokonać korekty sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej...

Spółdzielnia stoi na stanowisku, iż należy dokonać korekty sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej za cały okres rozliczeniowy w deklaracji za miesiąc sierpień 2005 r.

OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA

Na podstawie § 16 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę, nie dotyczy to eksportu towarów, dostaw energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu i unieszkodliwiania odpadów oraz usług sanitarnych i pokrewnych, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust. 1 ustawy. Tak więc w przypadkach, gdy skutkiem korekty jest obniżenie podatku należnego można go dokonać w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał potwierdzenie odbioru faktury korygującej bez względu na przyczynę dokonanej korekty.

Natomiast w sytuacjach, gdy korekta powoduje podwyższenie podatku należnego, sposób rozliczenia u sprzedawcy wystawionych przez niego faktur korygujących jest uzależniony od przyczyn, które spowodowały konieczność wystawienia danej faktury. Jeżeli faktura korygująca wystawiana jest w celu naprawienia błędu, który spowodował zaniżenie kwoty podatku wykazanego w pierwotnej fakturze (np. niewłaściwa stawka podatkowa, błąd rachunkowy, zaniżenie wartości sprzedaży), następuje zaniżenie zobowiązania podatkowego za dany miesiąc w wyniku wykazania zbyt małego podatku należnego, a sprzedawca winien ujęć tę fakturę w rejestrze sprzedaży w miesiącu, w którym została wystawiona faktura pierwotna i jednocześnie skorygować deklarację za ten miesiąc, na podstawie zmienionych danych wynikających z rejestru sprzedaży. Wystawienie faktury korygującej spowodowane jest bowiem faktem, iż pierwotna faktura, w stosunku do której wystawiono fakturę korygującą, nieprawidłowo odzwierciedlała stan faktyczny, który istniał już w miesiącu powstania obowiązku podatkowego z tytułu korygowanej sprzedaży.

W przypadku natomiast, gdy faktura korygująca została wystawiona z powodu zaistnienia okoliczności, które miały miejsce po dokonaniu pierwotnej sprzedaży np. podwyższenie ceny sprzedaży, fakturę korygującą rozlicza się na bieżąco i ujmuje w rejestrze sprzedaży w miesiącu jej wystawienia.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Spółdzielnia dokonała końcowego rozliczenia dostaw energii cieplnej na rzecz lokali użytkowych poprzez wystawienie faktur korygujących w sierpniu 2005 r. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż faktury korygujące, w których następstwie doszło do podwyższenia kwoty podatku należnego, Spółdzielnia powinna rozliczyć na bieżąco i ująć w rejestrze sprzedaży i deklaracji za miesiąc ich wystawienia. W związku z tym, iż w przypadku dostaw energii cieplnej sprzedawca nie ma obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, faktury korygujące obniżające podatek należny trzeba ująć również w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostały wystawione.

Rozstrzygając natomiast kwestię okresu, w którym należy skorygować obrót zwolniony Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza , iż dokonując w sierpniu 2005 r. końcowego rozliczania dostaw energii cieplnej na rzecz lokali mieszkalnych Spółdzielnia powinna skorygować odpowiednio obrót zwolniony za ten miesiąc.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąze natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia /art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj