Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lubaniu
PP/443-44/05/1
z 23 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-44/05/1
Data
2005.09.23



Autor
Urząd Skarbowy w Lubaniu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dokumentowanie
ewidencja sprzedaży
kasa rejestrująca
usługi pośrednictwa


Pytanie podatnika
Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług sprzedaży, w ramach usług pośrednictwa, w imieniu i na rzecz firmy ZZZ przedłużonej gwarancji na samochody ZZZ.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)Naczelnik Urzedu Skarbowego w Lubaniu stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 27.06.2005 r., który wpłynął w dniu 30.06.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidulanej sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży w imieniu i na rzecz firmy ZZZ przedłużonej gwarancji na samochody firmy ZZZ w ramach usług pośrednictwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.06.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu wpłynął wniosek sp. z o. o. XXX o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług sprzedaży przedłużonej gwarancji na samochody firmy ZZZ, w której Spółka występowałaby w roli partnera pośredniczącego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, że XXX sp. z o. o. prowadzi sprzedaż samochodów jako koncesjoner firmy ZZZ. Firma ZZZ ma zamiar podpisywać z klientami umowy z tytułu sprzedaży przedłużonej gwarancji. Partnerem pośredniczącym w sprawie ma być XXX sp. z o. o., która z tego tytułu będzie wystawiała faktury VAT i przyjmowała za nie płatności. Zdaniem jednostki wystawienie faktury VAT powoduje konieczność ujęcia jej w rejestrze sprzedaży VAT i zaewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Zdaniem firmy ZZZ - sp. z o. o. XXX winna zaewidencjonować sprzedaż, zaś wydruk z kasy rejestrującej winien być opatrzony NIP i adresem XXX sp. z o. o. Zapłata w całości będzie przekazywana do firmy ZZZ i firma ta będzie dokonywać rozliczeń podatku należnego. Tym samym koncesjonariusz nie będzie ujmował powyższej faktury we własnym rozliczeniu podatku VAT - ma ona dla niego charakter wyłącznie informacyjny. Podatek od tych transakcji będzie podatkiem należnym firmy ZZZ.

Zdaniem podatnika takie czynności mogłyby się odbywać wyłącznie w przypadku, gdyby XXX sp. z o. o. wystawiała faktury w imieniu firmy ZZZ, pobierała zapłatę za pokwitowaniem, rozliczenia wzajemne dokonywane byłyby na koncie rozrachunkowym na podstawie wystawionych KP dla wpłacającego i KW dla firmy ZZZ, a cały obrót łącznie z fiskalizacją sprzedaży ewidencjonowany byłby w firmie ZZZ.

Ponadto Spółka ma zainstalowaną drukarkę fiskalną połączoną z programem magazynowo-księgowym, zatem każde zaewidencjonowanie sprzedaży przy użyciu drukarki fiskalnej powoduje automatyczny zapis danych w rejestrach VAT oraz księgowanie obrotu magazynowego i finansowego.

W związku z powyższym Spółka zwróciła się o rozstrzygnięcie, który z uczestników sporu ma rację i jak zgodnie z przepisami o podatku VAT przeprowadzić takie działania oraz o zajęcie stanowiska, czy załączony wzór faktury VAT jest prawidłowy. Z załączonego wzoru faktury wynika, że sprzedawcą jest ZZZ Sp. z o. o., natomiast wystawcą XXX Sp. z o. o., a przedmiotem sprzedaży jest umowa serwisowa Formuła Non Stop opodatkowana stawką 22%.

Na wezwanie z dnia 08.08.2005 r., w dniu 12.08.2005 r. jednostka złożyła kolejne pismo, uzupełniające stan faktyczny, w którym poinformowała, iż obowiązkiem XXX sp. z o. o. jako koncesjonera, jest zapewnienie właściwej i pełnej opieki w imieniu firmy ZZZ każdemu klientowi. W przypadku sprzedaży przedłużonej gwarancji Spółka XXX pełni rolę "wystawcy" dokumentów w imieniu firmy ZZZ. Faktura wystawiana jest na bazie programu rezydującego na serwerze firmy ZZZ, gdzie archiwizowane są wszelkie informacje o warunkach, na jakich klient zawarł przedłużoną gwarancję. Ponieważ gwarancja taka jest respektowana w całej Europie, jest to dokument o randze międzynarodowej i w związku z tym gwarantem w imieniu polskich klientów jest firma ZZZ. Kwota pobrana za przedłużoną gwarancję zostaje w całości przelana na konto firmy ZZZ. Należność za przedłużoną gwarancję nie jest częścią składową ceny samochodu, jest ona ustalana w zależności od modelu samochodu oraz warunków dodatkowych. Umowa na przedłużoną gwarancję może zostać zawarta w ciągu 1 roku od dnia odbioru nowego samochodu przez klienta. W przypadku zawarcia umowy przez klienta, koncesjoner otrzymuje wynagrodzenia w wysokości uzależnionej od modelu pojazdu i warunków zawartej gwarancji. Wynagrodzenie to rozliczane jest osobną fakturą VAT, wystawianą przez firmę ZZZ na koncesjonera.

Sp. z o. o. XXX zwraca uwagę na fakt, iż przedłużona gwarancja nie jest ubezpieczeniem, lecz usługą opodatkowaną 22% stawką podatku VAT, a Spółka nie dokonuje jeszcze czynności objętych zapytaniem.<

Zatem, zdaniem pytającego, wystawienie faktury, zaewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz pobranie zapłaty, wiąże się z obowiązkiem rozliczenia podatku VAT przez XXX sp. z o. o.

Z uzupełnienia stanu faktycznego, w piśmie złożonym w dniu 16.09.2005 r. wynika, że zawarcie umowy serwisowej Formuły Non Stop (FNS) polega na wypełnieniu wniosku w oparciu o odpowiedni program informatyczny, który generuje fakturę VAT. Odbiorca dokonuje wpłaty w kasie XXX sp. z o. o., która następnie zostaje przekazana na konto firmy ZZZ. Zgodnie z zawartą umową XXX sp. z o. o. zobowiązała się wobec firmy ZZZ do stałego pośrednictwa w zawieraniu umów serwisowych w imieniu i na rzecz firmy ZZZ w ramach FNS. Zatem nie jest dokonywany zakup Formuły Non Stop, a następnie jej odsprzedaż klientowi docelowemu. W przypadku zawarcia transakcji, XXX sp. z o. o. otrzymuje wynagrodzenie w wysokości odpowiedniej do modelu samochodu oraz warunków zawartej gwarancji. Wynagrodzenie rozliczane jest osobną fakturą.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lubaniu zważył, co następuje.

Organ podatkowy, w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej, jest zobowiązany wyłącznie do dokonania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - w ramach nałożonych przepisami kompetencji - bez rozstrzygania sporu między kontrahentami.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 i 4 cytowanej ustawy, podstawę opodatkowania czynności maklerskich, czynności wynikających z zarządzania funduszami powierniczymi, czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla zleceniodawcy - kwota należna z tytułu dostawy, pomniejszona o kwotę podatku, natomiast dla prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze - kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi pomniejszona o kwotę podatku.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez XXX sp. z o. o. oraz załączonego projektu faktury wynika, iż jest ona pośrednikiem przy sprzedaży przedłużonej gwarancji pomiędzy Firmą ZZZ a klientem docelowym. Nie nabywa i nie dokonuje sprzedaży tego produktu na własny rachunek. Między firmą ZZZ a Spółką XXX nie występuje dostawa w postaci umowy serwisowej (przedłużonej gwarancji FNS), nie ma przeniesienia prawa do rozporządzania dobrami materialnymi jako właściciel (brak przeniesienia własności). Świadcząc usługę pośrednictwa, tj. sprzedaży przedmiotu należącego do firmy ZZZ, XXX sp. z o. o. otrzymuje stosowne wynagrodzenie.

Zatem - zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu - sprzedaż przedłużonej gwarancji (umowy serwisowej FNS) w imieniu i na rzecz firmy ZZZ przez XXX sp. z o. o. winna być potraktowana przez XXX sp. z o. o. jako świadczenie usługi pośrednictwa. Należności otrzymane od klientów z tytułu sprzedaży przedłużonej gwarancji, będą stanowić przychód firmy ZZZ (art. 30 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy). Powoduje to również konieczność wykazania w deklaracji dla podatku od towarów i usług przez firmę ZZZ, podatku należnego z tytułu tych transakcji. Natomiast kwota wynagrodzenia z tytułu zawarcia umowy Formuły Non Stop, stanowić będzie przychód XXX sp. z o. o. - art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798, ze zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
3) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym;
4) nazwę towaru lub usługi;
5) jednostkę miary i ilość sprzedanych towarów lub rodzaj wykonanych usług;
6) cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
7) wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
8) stawki podatku;
9) sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
10) kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
11) wartość sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartość sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych od podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu;
12) kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażoną cyframi i słownie.

Przepis powyższy określa minimalne elementy, które winna zawierać faktura VAT. Jednym z tych elementów jest oznaczenie sprzedawcy i nabywcy. Zatem niewątpliwie informacje te muszą się znaleźć na fakturze. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby na fakturze znalazły się dodatkowe elementy, czyli np. oznaczenie osoby wystawiającej daną fakturę.

W myśl art. 111 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem w przypadku sprzedaży przedłużonej gwarancji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, sprzedaż ta podlega ewidencjonowaniu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Minister Finansów z dnia 04.07.2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948, ze zm.), podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Wobec powyższego - w przypadku sprzedaży przedłużonej gwarancji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, w imieniu i na rzecz firmy ZZZ - Spółka z o. o. XXX winna ewidencjonować tę sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Jednakże sprzedaż ta nie stanowi dla Spółki jako pośrednika obrotu podlegającego opodatkowaniu, zatem nie powinna być ujmowana w deklaracji VAT.

Wobec powyższego stanowisko jednostki w zakresie sprzedaży przedłużonej gwarancji na samochody firmy ZZZ, świadczonej w ramach usługi pośrednictwa w imieniu i na rzecz innego podatnika - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, ul. Wzgórze Kościuszki 2, 58-500 Jelenia Góra za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lubaniu 59-800 Lubań, ul. Stara 1, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj