Interpretacja Urzędu Skarbowego w Radomsku
USIII/443-56/05
z 29 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/443-56/05
Data
2005.11.29



Autor
Urząd Skarbowy w Radomsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
decyzja administracyjna
opodatkowanie
przekształcenie prawa wieczystego użytkowania w prawo własności


Pytanie podatnika
Czy opłaty z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ?


W złożonym wniosku Jednostka prosi o wyjaśnienie, czy do opłat z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie ustawy z dnia 29.07.2005 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności (Dz. U. Nr 175, poz. 1459) należy doliczać podatek VAT. Nabycie prawa własności nastąpi w trybie decyzji administracyjnej wydanej przez Prezydenta Miasta. Zdaniem wnioskującego przedmiotowe postępowanie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tut. organ podatkowy podziela stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę.
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez prezydenta miasta w oparciu o przepisy ustawy z dnia 29.07.2005 r. o przekształcaniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości (Dz. U. Nr 175, poz. 1459). W decyzji tej ustalana jest również opłata ponoszona z tego tytułu.
Powyższa czynność stanowi zmianę formy prawnej faktycznego prawa do nieruchomości dokonaną w ramach zadań realizowanych przez organy władzy publicznej - w tym przypadku prezydenta miasta i co do zasady jest dostawą towarów, gdyż stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Fakt, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności stanowi czynność podlegającą działaniu ustawy nie oznacza jeszcze, iż jest ona opodatkowana. Aby dana czynność była opodatkowana podatkiem od towarów i usług musi być ona wykonywana przez podatnika tego podatku.
Z art. 3 ust. 1 w/w ustawy z dnia 29.07.2005 r. wynika, że decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:

  • starosta - w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w tym również nieruchomości, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne;
  • wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wydając decyzję dotyczącą przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości prezydent miasta wykonuje władztwo publiczne wynikające z pełnionej przez niego funkcji i na mocy art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania powyższej czynności.
W myśl art. 11a ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) organami władzy są: wójt (burmistrz, prezydent) i rada gminy.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że w sytuacji, gdy prezydent miasta (organ władzy) stwierdza w drodze decyzji administracyjnej przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności, bez zawierania w tym zakresie jakiejkolwiek umowy cywilnoprawnej, zastosowanie znajduje przepis art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, a zatem powyższa czynność nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tut. organ informuje, że niniejsza interpretacja została udzielona na podstawie stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika oraz na podstawie stanu prawnego obowiązującego na dzień udzielenia interpretacji. Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj