Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-973/12/BK
z 29 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-973/12/BK
Data
2012.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
odzyskanie podatku


Istota interpretacji
Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku od poniesionych kosztów dotyczących przedmiotowego projektu?



Wniosek ORD-IN 879 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 12 października 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 sierpnia 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku w związku z realizacją projektu.


W złożonym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie na podstawie umowy przyznania pomocy w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy Oś leader w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 Zachowanie Lokalnego Dziedzictwa Kulturowego i Historycznego, w tym przez: remont lub wyposażenie świetlic wiejskich pod tytułem „…..”. Głównym celem projektu jest rozbudowanie aktywności mieszkańców …….i okolicznych wsi, poprzez utworzenie miejsca spotkań, pokazów, warsztatów, dzięki którym uczestnicy zdobędą nowe umiejętności, rozwiną zainteresowania i znajdą sposób na polepszenie jakości życia co jest zgodne z celami określonymi w programie. Wspólne spotkania stworzą warunki do lepszego poznania siebie, oderwania się od codzienności i zainspirują innych do działania. Przedsięwzięcie jest zgodne z celem głównym 2 LSR – aktywowanie mieszkańców obszaru EGO na rzecz poprawy sytuacji społeczno-gospodarczej oraz celami szczegółowymi:


  • 2.1. Rozwój przedsiębiorczości i aktywności gospodarczej mieszkańców,
  • 2.2 Wzrost aktywności społecznej mieszkańców.


W ramach realizacji projektu środki przeznaczone zostały na remont pomieszczenia świetlicy. Stowarzyszenie jest organizacją członkowską, wyłącznie statutową. Koszty kwalifikowane dotyczące projektu księgowane są łącznie z podatkiem VAT, ponieważ nie jest on odliczany od kosztów kwalifikowanych. Stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7 oraz nie prowadzi działalności gospodarczej Realizowany projekt nie jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie ma prawo do odliczenia podatku od poniesionych kosztów dotyczących przedmiotowego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie figuruje w rejestrze podatników VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, z tego też powodu nie może odzyskać uiszczonego przy zakupach podatku VAT. W związku z powyższym nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ustawy).

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt pn. „…”. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT. Realizowany projekt nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa w odniesieniu do okoliczności przedstawionych we wniosku stwierdzić należy, iż skoro Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, a nabywane w ramach przedmiotowego projektu zakupy nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych, to nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego zadania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj