Interpretacja Urzędu Skarbowego w Lesku
US-PP-443/38/05
z 30 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP-443/38/05
Data
2005.11.30



Autor
Urząd Skarbowy w Lesku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
darowizna
działalność statutowa
fundacje
opodatkowanie
podatek od towarów i usług
prowadzenie ewidencji


Pytanie podatnika
Czy darowizny finansowe od osób fizycznych przeznaczone na działalność statutową Fundacji w formie dobrowolnych datków do wystawionej skarbonki, które to darowizny nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług i sprzedawanych pamiątek należy opodatkować podatkiem od towarów i usług i zaewidencjonować w kasie fiskalnej?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 14b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz.60 ze zm.), w związku z art. 5 ust. 1, art. 29 ust. 1, art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na pisemny wniosek podatnika z dnia 06.09.2005 r. (uzupełniony pismem z dnia 14.09.2005 r.) o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym: czy darowizny finansowe od osób fizycznych przeznaczone na działalność statutową Fundacji w formie dobrowolnych datków do wystawionej skarbonki , które to darowizny nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług i sprzedawanych pamiątek należy opodatkować podatkiem od towarów i usług i zaewidencjonować w kasie fiskalnej ? Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku po wnikliwej analizie własnego stanowiska wnioskodawcy, który uważa, że darowizny finansowe od osób fizycznych na rzecz Fundacji w formie dobrowolnych datków do wystawionej skarbonki nie powinno się opodatkowywać podatkiem od towarów i usług, ani też ewidencjonować ich w kasie fiskalnej. Zdaniem Fundacji nie mają one wpływu na cenę świadczonych usług i sprzedawanych pamiątek, a będą przeznaczone na działalność statutową Fundacji, czyli "utrzymanie w ruchu zabytkowej kolejki wąskotorowej w Bieszczadach, aktywizacji turystyczno gospodarczej Gmin oraz ochrony zabytku" postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 06.09.2005 r. (uzupełniony pismem z dnia 14.09.2005 r.) wpłynął do tut. Organu podatkowego pisemny wniosek Fundacji o interpretację zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca pyta: czy darowizny finansowe od osób fizycznych przeznaczone na działalność statutową Fundacji w formie dobrowolnych datków do wystawionej skarbonki, które to darowizny nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług i sprzedawanych pamiątek należy opodatkować podatkiem od towarów i usług i zaewidencjonować w kasie fiskalnej ? Z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że decyzją Wójta Urzędu Gminy z dnia 03.06.2005 r. Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej otrzymała zezwolenie na przeprowadzenie publicznej zbiórki na terenie stacji głównej w Majdanie w formie dobrowolnych datków do wystawionej skarbonki. Zdaniem Fundacji zebrane środki będą przeznaczone na działalność statutową Fundacji, a nie mają bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług i sprzedawanych pamiątek. Komisyjne otwarcie i przeliczenie zebranej gotówki nastąpi po zakończeniu sezonu.

Po wnikliwej analizie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Lesku postanawia jak w sentencji (postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe), ponieważ: W art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) określony został zakres opodatkowania tym podatkiem, zgodnie, z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z mocy art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2 - 22, art. 30 - 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z analizy tych przepisów wynika, iż aby dotacja podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT muszą być spełnione dwie przesłanki:

  1. musi być faktycznie otrzymana,
  2. musi być związana z odpłatną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Podstawą oceny opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze jest więc stwierdzenie czy są one dokonywane w celu sfinansowania, czy też dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. Opodatkowaniu nie będą podlegać takie dotacje, które nie są bezpośrednio związane z dostawą konkretnych towarów lub świadczeniem konkretnych usług i bezpośrednio nie wpływają na ich cenę.

Odnosząc się do zagadnienia obowiązku ewidencjonowania wyżej wspomnianej darowizny pieniężnej za pomocą kasy rejestrującej Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia: w myśl zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Omawiane darowizny (dopłaty pieniężne) nie stanowią obrotu dla Jednostki, a więc przepisy art. 111 ust. 1 nie będą miały do tych czynności zastosowania i w konsekwencji nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania tych datków przy zastosowaniu kas rejestrujących. Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. jak również stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 wyżej wymienionej ustawy - jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się w ciągu 7 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie Oddział Zamiejscowy w Krośnie za pośrednictwem tut. organu podatkowego. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt a oraz art. 9 ustawy z dnia 09.09.2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.), zażalenia i załączniki do zażalenia podlegają opłacie skarbowej wg stawki 5 zł od zażalenia, 50 gr od załącznika do zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj