Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Katowicach
PPI/443-135/05
z 8 września 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PPI/443-135/05
Data
2005.09.08



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
fakturowanie
miejsce świadczenia usług
transport drogowy
usługi transportu międzynarodowego


Pytanie podatnika
Podatnik skierował zapytanie dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług usług transportu międzynarodowego oraz sposobu wystawiania faktur dokumentujących ich świadczenie.


Wnioskodawca świadczy usługi międzynarodowego transportu towarów, który odbywa się pomiędzy krajami Unii Europejskiej a krajami spoza Wspólnoty. Usługi te wykonywane są zarówno na rzecz kontrahentów z Polski jak i kontrahentów z innych krajów członkowskich Unii.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczona przez niego usługa transportu, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT, opodatkowana jest na całym odcinku trasy 0% stawką podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) miejscem świadczenia usług transportowych jest miejsce, gdzie odbywa się transport z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Takie określenie miejsca świadczenia usług transportowych powoduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce podlegać będzie tylko ta część transportu, która wykonana zostanie na terytorium Polski z uwzględnieniem pokonanych odległości. I tak, w przypadku usług transportu międzynarodowego towarów, przez które, zgodnie z art. 83 ust. 3 ww. ustawy, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów: z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju; zastosowanie, w myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy, ma 0% stawka VAT w części wykonanej na terytorium kraju. Pozostała część tej usługi wykonana poza granicami Polski nie będzie podlegać opodatkowaniu polskim podatkiem od towarów i usług. Stosownie bowiem do art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zatem na mocy art. 27 ust. 2 pkt 2 podatnik zobowiązany jest do określenia jaka część tej usługi wykonywana jest na terytorium RP oraz jaka część usługi świadczona jest poza terytorium RP. Jednocześnie zaznaczyć należy, iż usługi transportu międzynarodowego drogowego w części świadczonej na terytorium innego państwa członkowskiego UE, podlegały będą opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w tym państwie członkowskim. Zasady opodatkowania tych usług regulowane są przez wewnętrzne przepisy każdego z tych państw.

Odwołując się zatem do w/cyt. przepisów:

  • na trasie rozpoczynającej się na terytorium kraju do miejsca przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty bądź na trasie rozpoczynającej się poza terytorium Wspólnoty do miejsca przeznaczenia na terytorium kraju- stawka 0% VAT znajdzie zastosowanie w części wykonywanej na terytorium kraju. Pozostała część tej usługi wykonywana poza terytorium Polski nie będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce podatkiem od towarów i usług (usługa transportu międzynarodowego).
  • usługa transportu rozpoczynająca się i kończąca poza terytorium Wspólnoty lub rozpoczynająca się w innym państwie członkowskim niż Polska, a kończąca się poza granicami Wspólnoty bądź rozpoczynająca się poza Wspólnotą a kończąca się w kraju członkowskim innym niż Polska stanowić będzie usługę transportu międzynarodowego, pod warunkiem że trasa na pewnym odcinku przebiegać będzie przez terytorium Polski.Zastosowanie znajdą tu regulacje zawarte w zdaniu poprzednim.

Gdy transport przebiegać będzie bez wyznaczenia trasy przez terytorium Polski usługa ta nie będzie stanowiła usługi transportu międzynarodowego i miejsce świadczenia określone zostanie zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Jednocześnie podkreśla się, iż nie stanowi usługi transportu międzynarodowego przewóz osób lub towarów w przypadku, gdy miejsce wyjazdu i przyjazdu znajduje się na terytorium kraju a przewóz poza jego obszarem ma wyłącznie charakter tranzytu (art. 83 ust. 4 ustawy).Usługodawca świadczący usługę międzynarodowego transportu drogowego w wystawionej przez siebie fakturze, w odniesieniu do odcinka krajowego winien zastosować stawkę 0%, natomiast wyodrębniony odcinek transportu odbywający się poza terytorium kraju potraktować jako niepodlegający opodatkowaniu z zaznaczeniem, że usługa nie podlega, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, opodatkowaniu na terytorium kraju. Ponadto należy zauważyć, że stawka podatkowa w tym przypadku nie jest uzależniona od podmiotu zlecającego wykonanie usług. Natomiast dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego i tym samym podstawę zastosowania 0% stawki podatku VAT są, zgodnie z art. 83 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj