Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sieradzu
1021_POS_52_52_78 (III/443/36/05/AO)
z 20 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1021_POS_52_52_78 (III/443/36/05/AO)
Data
2005.10.20



Autor
Urząd Skarbowy w Sieradzu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
fundusz unijny
odliczenie podatku od towarów i usług
program pomocowy
refundacja


Pytanie podatnika
  1. Czy Szkoła ma możliwość odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją zadania ze środków Programu Leonardo da Vinci?
  2. Czy Szkoła może otrzymać refundację wraz z nieodliczonym podatkiem od towarów i usług (wg wartości brutto) ze środków ww. programu?


Dyrekcja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w xxxxx złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, tj.:
1) Czy Szkoła ma możliwość odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z realizacją zadania ze środków Programu Leonardo da Vinci?
2) Czy Szkoła może otrzymać refundację wraz z nieodliczonym podatkiem od towarów i usług (wg wartości brutto) ze środków ww. programu?
Z treści wniosku wynika następujący stan faktyczny.

Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w xxxxx współpracuje w ramach Programu Leonardo da Vinci z innymi partnerami programu w celu wdrażania polityki Wspólnoty Europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego. Zgodnie z Decyzją Rady Unii Europejskiej 1999/283/EC o uruchomieniu programu, Program Leonardo da Vinci ma na celu wdrażanie polityki Wspólnoty Europejskiej w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego przyczyniając się do promowania idei Europy opartej na wiedzy poprzez rozwój europejskiej współpracy w dziedzinie kształcenia i szkolenia zawodowego oraz wspierania polityki poszczególnych państw członkowskich w dziedzinie uczenia się przez całe życie, a także budowania wiedzy, umiejętności i kompetencji sprzyjających aktywnym postawom obywatelskim oraz zwiększających szanse zatrudnienia.

Powyższe założenia realizowane są poprzez:

  • projekty wymian i staży, polegające na wysyłaniu za granice na szkolenia, staż bądź wymianę doświadczeń uczniów, studentów,
  • projekty pilotażowe akcje tematyczne, projekty językowe polegające na przygotowaniu innowacyjnych materiałów szkoleniowych,
  • projekty badań i analiz, polegające na przeprowadzeniu i opublikowaniu badań bądź analiz,
  • projekty międzynarodowych sieci instytucji, polegające na wsparciu procesu wymiany doświadczeń.
    Ponoszone koszty związane z realizacją ww. założeń podlegają dofinansowaniu z funduszy omawianego programu.

    Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w xxxx będzie realizował zadania w ramach pierwszej kategorii, tj. poprzez projekty wymiany i stażu. Dyrekcja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w xxxx precyzując własne stanowisko w sprawie wyraża pogląd, że w związku z realizacją zadania ze środków Programu Leonardo da Vinci Szkoła nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z tym zadaniem. Powyższe wynika z faktu, iż realizacja założeń Programu nie jest usługą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.), gdyż nie jest świadczeniem na rzecz jednostkowej osoby fizycznej. Nie dochodzi również do zobowiązania się do wykonania konkretnego świadczenia na rzecz określonej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej. Promotor (insytucji realizującej projekt) umożliwia jednynie osiąganie rezultatów, a czynności te nie są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. W celu realizacji programu Leonardo da Vinci beneficjenci wykonują przypisane im faktyczne zadania, niemniej jednak nie są to czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

    Ponadto Strona jest zdania, że uzyskanie środków z Programu Leonardo da Vinci nie stanowi również dotacji, subwencji czy innej dopłaty, o których mowa jest w art. 29 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, a które związane byłby ze świadczeniem usług. W związku z powyższym, Dyrekcja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w xxxxx jest zdania, że Jednostka nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług i powinien on być zrefundowany jako koszt uprawniony. Tutejszy organ podatkowy po przeanalizowaniu stanu faktycznego zawartego we wniosku oraz obowiązujących przepisów w zakresie prawa podatkowego przedstawia własne stanowisko w sprawie.

    Zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Według cytowanego przepisu zarejestrowanym podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - płaconego z tytułu dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług określonych w art. 5 ustawy, o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, gdy nie zachodzi związek pomiędzy dokonywanym przez podatnika zakupem towarów i usług, a czynnościami opodatkowanymi, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku.

    Na podstawie analizy posiadanej dokumentacji, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sieradzu stwierdza, że Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w xxxx jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, składa deklaracje dla podatku od towarów i usług VAT - 7. Przedmiotem opodatkowania są czynności z tytułu najmu lokalu na cele związane z prowadzoną działalnością. W pozostałym zakresie Szkoła realizuje zadania związane z nauczaniem młodzieży (PKD 8022G). Powyższe czynności są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy - załącznik nr 4, poz. 7 - określone wg symbolu PKWiU ex 80 jako Usługi w zakresie edukacji.

    Ponadto należy stwierdzić, że na mocy art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 651 z póź. zm.), jednostki budżetowe, jednostki samorządu terytorialnego korzystają ze zwolnienia podmiotwego w tym podatku, w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966), w związku z tym nie mogą zaliczać nieodliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodu. Wobec powyższego organ podatkowy stoi na stanowisku, że w ramach realizacji zadania Programu Leonardo da Vinci, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w xxxx nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z jego realizacją.

    Jednocześnie tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, że jest prawnie umocowany jedynie do udzielenia interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Brak jest natomiast podstaw prawnych do wypowiadania się w tym trybie do kwestii możliwości pokrycia poniesionych wydatków w wartości brutto, tj, wraz z nieodliczonym podatkiem od towarów i usług przez jednostkę udzielającą pomocy w ramach Programu Leonardo da Vinci. Kwestie powyższe nie mieszczą się bowiem w zakresie udzielanej przez tutejszy organ interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Mając na uwadze powyższe, stanowisko Dyrektora Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 w xxxxx w kwestii niemożności odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją projektu w ramach Programu Leonardo da Vinci, należy uznać za prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj