Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zamościu
POIV-443/65/05
z 19 grudnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
POIV-443/65/05
Data
2005.12.19



Autor
Urząd Skarbowy w Zamościu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
badania techniczne
karawan
odliczenie podatku od towarów i usług
paliwo
samochód specjalistyczny


Pytanie podatnika
Strona prowadzi działalność w zakresie kompleksowych usług pogrzebowych wykorzystując samochody pogrzebowe (karawany). Od 22 sierpnia 2005 r. zgodnie z załącznikiem nr 9 do ustawy o VAT karawany nie należą do pojazdów specjalnych. Wobec tego czy należy traktować je jako samochody ciężarowe czy też prawo do odliczenia podatku naliczinego o zakupów paliwa służącego do ich napędu uzależnione jest od zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów?



POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst. jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26.10.2005 r. bez znaku w sprawie zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego uzupełnionego w dniu 09.11.2005 r. postanawiam:

ocenić stanowisko Strony jako prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: Strona jest podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność w zakresie kompleksowych usług pogrzebowych. Do świadczenia tych usług wykorzystywane są karawany, które są samochodami specjalnymi w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym. Wątpliwości Strony wynikają ze zmiany od 22 sierpnia 2005 r. przepisów ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących odliczeń podatku naliczonego związanego z samochodami osobowymi wykorzystywanymi w działalności gospodarczej. Do chwili wejścia w życie nowych przepisów samochody pogrzebowe (karawany) na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym traktowane były jako samochody specjalne. Obecnie zgodnie z załącznikiem nr 9 do ustawy o VAT karawany nie należą do pojazdów specjalnych. Wobec tego czy należy traktować je jako samochody ciężarowe czy też prawo do odliczenia podatku naliczinego o zakupów paliwa służącego do ich napędu uzależnione jest od zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.
Zdaniem Strony z uwagi na fakt, iż pojazdy specjalne do przewozu zwłok nie zostały wymienione w załączniku nr 9 do ustawy o VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów służącego do ich napędu paliwa powinno być oceniane w oparciu o badania techniczne i stosowne zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów.
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.
W myśl art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o VAT w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
Jednocześnie art. 86 ust. 4 cyt. ustawy o VAT stanowi, iż przepis ust. 3 nie dotyczy:
1.pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;
2.pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, który oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolna krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędziąprzedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
3.pojazdów samochodowych, które mają otwartą cześć przeznaczoną do przewozu ładunków;
4.pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
5.pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;
6.pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;
7.przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.
Zgodnie z art. 86 ust. 5 i 5a cyt. ustawy o VAT, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań. Kopię stosownego zaświadczenia należy dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego.
Z kolei odnosząc się do kwestii powołanego przez Stronę załącznika nr 9, o którym mowa w art. 86 ust. 4 pkt 5 cyt. ustawy o VAT, należy zaznaczyć, iż zawiera on wykaz pojazdów, w stosunku do których pomimo dopuszczalnej masy całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich zakupie w pełnej wysokości bez spełniania dodatkowych warunków. Są to następujące pojazdy:
1.Agregat elektryczny/spawalniczy,
2.Bankowóz,
3.Do prac wiertniczych,
4.Koparka, koparko - spycharka,
5.Ładowarka,
6.Oczyszczanie dróg,
7.Podnośnik do prac konserwacyjno - montażowych,
8.Pomoc drogowa,
9.Zimowego utrzymania dróg,
10.Żuraw samochodowy.
Wobec tego karawany, mimo iż w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym posiadają status pojazdów specjalnych, nie zostały uwzględnione w załączniku nr 9 do ustawy o VAT.
W związku z powyższym karawany nie stanowią samochodów specjalnych w rozumiemiu przepisów o VAT, natomiast prawo do odliczania podatku naliczonego od paliwa wykorzystywanego do ich napędu uzależnione jest od uzyskania, zgodnie z art. 86 ust. 5 cyt. ustawy o VAT, zaświadczeń z okręgowej stacji kontroli pojazdów stwierdzających, że pojazdy te spełniają ustawowe wymagania, o których mowa w w/w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT.
Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Stronę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.
Zgodnie z art. 14b §1 i §2 w/w ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a §4 w/w ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zamościu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj