Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowej Soli
IV/443-76/77/05
z 14 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IV/443-76/77/05
Data
2005.11.14



Autor
Urząd Skarbowy w Nowej Soli


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
likwidacja działalności
zaprzestanie działalności


Pytanie podatnika
Na jakich warunkach Spółka może zbyć kasę rejestrującą w związku z zaprzestaniem działalności?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie przepisu art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w podanym stanie faktycznym sprawy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli na wniosek Przedsiębiorstwa w likwidacji w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie pytania przedstawionego w piśmie w stanie faktycznym sprawy, dotyczącego wyjaśnienia, na jakich warunkach Spółka może zbyć kasę rejestrującą w związku z zaprzestaniem działalności

stwierdza, że stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 07.10.2005r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowej Soli złożona została prośba o zajęcie stanowiska, co należy uczynić z kasą rejestrującą w związku z likwidacją przedsiębiorstwa, która następnie została uzupełniona pismem z dnia 21.10.2005r.

Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Przedsiębiorstwo znajduje się aktualnie w stanie likwidacji. Kasa służyła do rejestracji sprzedaży produkowanych prefabrykatów budowlanych. Ten wycinek działalności został całkowicie zaniechany w miesiącu styczniu 2005r.

W dniu 22.06.2005r. kasa została poddana czynnościom odczytania zawartości pamięci fiskalnej.

Na tle takich okoliczności faktycznych Strona formułuje stanowisko, zgodnie z którym chce sprzedać kasę rejestrującą i prosi o podanie warunków na jakich można zbyć przedmiotową kasę.

Odpowiadając w trybie art. 14a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa, na powyższe zapytanie złożone w dniu 07.10.2005r., dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowej Soli wyjaśnia.

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948) nie precyzują co należy uczynić z kasą rejestrującą po likwidacji działalności. W opisanym przypadku należy jednak zwrócić uwagę na brzmienie § 5 pkt 9 cytowanego rozporządzenia, który stanowi, iż pamięć fiskalna podlegająca wymianie, po dokonanych czynnościach określonych w załączniku nr 4 rozporządzenia, jest przechowywana przez producenta lub importera przez 3 miesiące od daty ich dokonania, a po tym okresie – komisyjnie zniszczona.

Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1b cytowanego rozporządzenia kasy rejestrujące muszą między innymi zapisywać w pamięci fiskalnej numer unikatowy pamięci fiskalnej kasy oraz numer identyfikacji podatkowej podatnika. Pamięć fiskalna jest to natomiast, w myśl § 1 pkt 9, urządzenie umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia.

Powyższe oznacza, że pomimo braku wyraźnego zakazu, nie jest możliwa sprzedaż wolnorynkowa kasy rejestrującej. Każda kasa ma bowiem zapisany w pamięci fiskalnej numer NIP podatnika i nie jest możliwa zmiana tego numeru bez zniszczenia pamięci fiskalnej.

Podatnik może zbyć kasę jedynie producentowi lub importerowi kas, za pośrednictwem właściwego serwisu.

Powyższej interpretacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz o obowiązujące na dzień jej datowania przepisy prawa.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organ kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie Stronie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia – art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

Składając zażalenie Strona zobowiązana jest załączyć opłatę skarbową w znakach skarbowych w wysokości 5 zł od podania oraz 0,50 zł od każdego załącznika (na podstawie ustawy o opłacie skarbowej z dnia 09.09.2000r., jednolity tekst z 2004r. Dz. U. Nr 253, poz. 2532).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj