Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nisku
US.I-OF-406/13/6/05
z 3 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.I-OF-406/13/6/05
Data
2005.11.03



Autor
Urząd Skarbowy w Nisku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
charakter działalności gospodarczej
diety
miejsce wykonywania działalności
podróż służbowa (delegacja)


Pytanie podatnika
Czy osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie inwentaryzacji lasów i opracowywania planów urządzenia lasów może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w ramach tej działalności dietę związaną z własnym wyjazdem służbowym?


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, działając na podstawie:

  • art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 22 ust. 1 i art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku pana Marka C. z dnia 8.08.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 26.08.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości diet oraz ryczałtów za nocleg z tytułu własnych podróży służbowych na zasadach obowiązujących pracowników, postanawia uznać stanowisko pana Marka C. za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. W związku z powyższym podatnik nie ma prawa zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wartości diet z tytułu własnych wyjazdów związanych z wykonywaniem inwentaryzacji lasów i opracowywania planów urządzenia lasów.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stosowanie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W dniu 10.08.2005 r. wpłynął do Naczelnika tut. Urzędu wniosek pana Marka C. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie i sposobie stosowania prawa podatkowego, uzupełniony następnie pismem z dnia 26.08.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 31.08.2005 r.). (...) Pan Marek C. przedstawiając stan faktyczny podał, iż prowadzi działalność gospodarczą polegająca na wykonywaniu inwentaryzacji lasów i opracowywaniu planów urządzenia lasów. Poinformował on także, że jego działalność gospodarcza związana jest z częstymi wyjazdami i przebywaniem poza miejscem prowadzonej działalności. Jest to praca w lasach, brak hoteli zatem konieczne są jego noclegi u rolników, którzy nie mogą wystawić faktury VAT lub rachunków za nocleg. Podatnik wskazuje, że zatrudniając pracownika jest on zobowiązany do wystawienia mu delegacji służbowych, wypłacania diet oraz zwrotu kosztów noclegów (ryczałt lub według rachunków). Poniesione zaś z tego tytułu wydatki wlicza do kosztów uzyskania przychodu z prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Podatnik uważa, że ma prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodu ryczałt za nocleg oraz dietę związaną z własnym wyjazdem służbowym.

Tutejszy organ podatkowy przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w pismach z dnia 8 i 26.08.2005 r. stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska podatnika i stwierdził jak niżej:

Definicję kosztów uzyskania przychodu zawiera art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), który stanowi iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów enumeratywnie wymienionych w art. 23. W myśl art. 23 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Przepisami tymi są:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991).

Powołane rozporządzenia nie zawierają jednak definicji podróży służbowej. Została ona natomiast zawarta w art. 775 § 1 ustawy z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze zm..). Według tego przepisu, podróżą służbową pracownika jest wykonywanie na polecenie pracodawcy zadania służbowego poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy. Jeżeli więc osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą wyjeżdża w celach związanych z tą działalnością poza miejsce, w którym działalność tę prowadzi, to uznać można, iż odbywa ona podróż służbową w rozumieniu powołanego wyżej przepisu, z tym, że podróży służbowej nie odbywa podmiot wykonujący działalność gospodarczą, który udaje się z miejsca zamieszkania do miejsca ustalonego w umowie, jako miejsca jej wykonania.

Ze złożonego wniosku wynika, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą świadczenia usług polegających na inwentaryzacji lasów i opracowywania planów urządzenia lasów. W myśl ustawowej definicji zawartej w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 28.09.1991 r. o lasach (Dz. U. Nr 101, poz. 444 ze zm.) plan urządzenia lasu to podstawowy dokument gospodarki leśnej opracowywany dla określonego obiektu, zawierający opis i ocenę stanu lasu oraz cele, zadania i sposoby prowadzenia gospodarki leśnej.

Zatem w przypadku prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie wykonywania inwentaryzacji lasów i opracowywania planów urządzenia lasów, brak jest uzasadnienia dla przyjęcia, iż świadcząc te usługi podatnik odbywa podróże służbowe. Wyjazd podatnika poza miejsce stałego zamieszkania będące konsekwencją realizacji podpisanych umów z kontrahentami, wynika bowiem z istoty prowadzonej działalności gospodarczej. Bez wpływu na powyższe pozostaje przy tym okoliczność posiadania przez podatnika oznaczonej we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej siedziby.

Mając na uwadze ww. okoliczności i obowiązujące przepisy podatkowe należy stwierdzić, że realizacja usług, których specyfika i prawidłowe wykonanie w ramach wykonywanej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej nierozerwalnie wiąże się z wyjazdami poza siedzibę firmy, nie może być utożsamiana z odbywaniem podróży służbowej w rozumieniu art. 23 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji powyższego podatnikowi w omawianym przypadku nie przysługuje prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów diet z tytułu własnych wyjazdów związanych z wykonywaniem inwentaryzacji lasów i opracowywania planów urządzania lasów. Zatem stwierdzić należy, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku w części dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości diet z tytułu własnych podróży służbowych na zasadach obowiązujących pracowników jest nieprawidłowe. Problem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów ryczałtów za nocleg tytułu własnych podróży służbowych omówiono w odrębnym postanowieniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj