Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DP2/423/80/05/JB
z 11 października 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DP2/423/80/05/JB
Data
2005.10.11
Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
leki
limit
reklama publiczna
Pytanie podatnika
czy koszty związane z czynnościami faktycznymi, stanowiącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r- Prawo farmaceutyczne reklamę produktów leczniczych są w całości traktowane jako koszty uzyskania przychodów na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych.
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.- Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr. 8, poz.60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj: czy koszty związane z czynnościami faktycznymi, stanowiącymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r- Prawo farmaceutyczne reklamę produktów leczniczych są w całości traktowane jako koszty uzyskania przychodów na potrzeby podatku dochodowego od osób prawnych.Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
Z przedstawionego przez Stronę stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonuje min. Czynności faktyczne polegające na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktów leczniczych, mające na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych z uwzględnieniem wszelkich ograniczeń nałożonych przepisami Prawa farmaceutycznego. Zakres powyższych czynności obejmuje w szczególności:działania reklamowe i promocyjne produktów OTC (wydawanych bez recept) adresowane poprzez media i inne kanały promocyjne do szerokiego kręgu potencjalnych nabywców produktów Spółki;różne działania reklamowe i promocyjne adresowane do środowiska lekarskiego dotyczące produktów wydawanych na podstawie recepty ( w tym min. dystrybucja ulotek, imienny mailing, rozdawnictwo oznaczonych logo firmy lub produktu gadżetów reklamowych, itp.);działania reklamowe i promocyjne prowadzone przez przedstawicieli handlowych zatrudnionych w Spółce polegające w szczególności na :- reklamie i promocji produktów w czasie spotkań i wizyt składanych lekarzom i osobom zajmującym się dystrybucją produktów leczniczych;- reklamie produktów poprzez dostarczanie próbek produktów leczniczych lekarzom;- organizowaniu i sponsorowaniu spotkań dla lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów w czasie których reklamowane są produkty Spółki;sponsorowanie przez Spółkę konferencji, zjazdów i kongresów naukowych organizowanych dla lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją leków. W opinii Spółki wymienione powyżej czynności mieszczą się pojęciu reklamy produktu leczniczego zgodnie z art.52 ust.4 Prawa farmaceutycznego i jednocześnie spełniają kryteria reklamy publicznej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Tym samym koszty wymienionych powyżej działań w zakresie reklamy produktów leczniczych począwszy od dnia 1 października 2002 r mogą być klasyfikowane dla celów podatku dochodowego od osób prawnych jako koszty uzyskania przychodów w pełnej wysokości. Na podstawie art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1 ustawy. Aby określony wydatek mógł stanowić koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia reklamy. Do działalności prowadzonej przez Spółkę w zakresie obrotu produktami leczniczymi mają zastosowanie przepisy szczególne tj. ustawa z dnia 06.09.2001r. - Prawo farmaceutyczne ( Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 533 ze zm.). W art.52 ust.1 i 2 tej ustawy określona została definicja i katalog czynności stanowiących reklamę produktu leczniczego. Działania wymienione w wystąpieniu Spółki objęte są definicją reklamy produktu leczniczego zawartą w w/w przepisie. Zgodnie z art.52 ust.4 cytowanej ustawy, czynności te uznaje się za reklamę publiczną w rozumieniu w/w ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z art.16 ust.1 pkt.28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.Działania reklamowe dotyczące produktu leczniczego wymienione w art.52 ust.1 i 2 ustawy Prawo farmaceutyczne, na podstawie przepisu szczególnego kwalifikowane są jako reklama publiczna i zgodnie z w/w przepisami w całości stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art.15 ust.1 ustawy. Dla działalności reklamowej ustawa Prawo farmaceutyczne przewiduje również szereg ograniczeń, które zawarte zostały w art.53-64, spełnienie tych warunków decyduje o kwalifikacji wydatków do reklamy produktu leczniczego oraz do kosztów uzyskania przychodów. Odnośnie poszczególnych grup czynności i działań określonych przez spółkę jako reklamowe oraz promocyjne należy zauważyć, że np. działania reklamowe i promocyjne dotyczące leków OTC (wydawanych bez recepty) adresowane poprzez media i inne kanały promocyjne do szerokiego kręgu potencjalnych nabywców produktów Spółki nie mogą obejmować zgodnie z art.57 ust.1 pkt.3 leków umieszczonych na wykazach leków refundowanych, zgodnie z odrębnymi przepisami, oraz dopuszczonych do wydania bez recept o nazwie identycznej z umieszczonymi na tych wykazach.Także odnośnie działań prowadzonych przez przedstawicieli handlowych, polegających na organizowaniu oraz sponsorowaniu spotkań dla lekarzy i osób zajmujących się dystrybucją produktów, w czasie których promowane są produkty spółki, zgodnie z przywołanym przepisem art.58 ust.1 cyt. ustawy Prawo farmaceutyczne przewiduje ograniczenie - zabrania się kierowania do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz właścicieli i pracowników aptek reklamy produktu leczniczego polegającej na wręczaniu, oferowaniu i obiecywaniu korzyści materialnych, prezentów i różnych ułatwień, nagród, wycieczek oraz organizowaniu i finansowaniu spotkań promocyjnych produktów leczniczych, podczas których przejawy gościnności wykraczają poza główny cel tego spotkania. Powyższe nie dotyczy przedmiotów o znikomej wartości materialnej opatrzonych znakiem reklamującym daną firmę lub produkt leczniczy, o czym stanowi art.58 ust.3 ustawy Prawo farmaceutyczne.Działania wymienione w przedmiotowym piśmie, określone jako wręczanie opatrzonych logo firmy lub produktu leczniczego upominków reklamowych mogą być uznane za reklamę produktu leczniczego i w związku z tym za koszt uzyskania przychodów, po spełnieniu warunków określonych w w/w art.58 ust.3 powołanej ustawy Prawo farmaceutyczne. Reasumując, Naczelnik tut. Urzędu stoi na stanowisku, że działania podejmowane przez Spółkę mające na celu rozwój i stymulowanie sprzedaży produktów leczniczych będą stanowiły reklamę publiczną, a wydatki ponoszone na ten działania będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdy reklama ta będzie prowadzona zgodnie z unormowaniami zawartymi w art.52-64 ustawy Prawo farmaceutyczne. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa) Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art.14a § 4 w związku z art.236 § 2 pkt.1ustawy - Ordynacja podatkowa). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.