Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zabrzu
USPDFD/415/38/2005/I/GB PBB1/415-10/06
z 7 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USPDFD/415/38/2005/I/GB PBB1/415-10/06
Data
2005.11.07



Autor
Urząd Skarbowy w Zabrzu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
reklama
samochód
środek trwały


Pytanie podatnika
dotyczący zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją samochodu będącego środkiem trwałym oraz wydatków na reklamę firmy


Postanowienie

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zabrzu stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 15.09.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z eksploatacją samochodu będącego środkiem trwałym oraz wydatków na reklamę firmy jest prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 15.09.2005r do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zabrzu wpłynął wniosek Pana o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz ( prezydent miasta ), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych spawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym . W myśl art. 14 a § a 4 cytowanej wyżej ustawy, udzielenie interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Pan prowadzi działalność gospodarczą w zakresie instalatorstwa urządzeń chłodniczych przemysłowych. Dla celów prowadzonej działalności gospodarczej podatnik zamierza nabyć samochód osobowy, który byłby środkiem trwałym firmy. Z treści pisma wynika, że wnioskodawca zamierza jeździć samochodem, po całym kraju i uczestniczyć w różnego rodzaju imprezach publicznych w celu reklamowania swojej firmy. Samochód posiadałby elementy reklamowe firmy. W związku z powyższym podatnik zwrócił się z zapytaniem, czy wydatki związane z eksploatacją samochodu, z udziałem w różnego rodzaju imprezach a także strój kierowcy, który posiadałby elementy reklamy firmy mogą stanowić koszt uzyskania przychodu prowadzonej działalności gospodarczej.Podatnik przedstawił własne stanowisko w sprawie, uznając, że wszystkie powyższe wydatki stanowią reklamę publiczną i można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów firmy. Biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny tutejszy organ podatkowy zważył co następuje: Zgodnie z definicją ogólną zawartą w artykule 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Warunkiem koniecznym więc do zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest istnienie jego związku z działalnością gospodarczą podatnika oraz potencjalny wpływ tego wydatku na wielkość osiąganego przez niego przychodu. W przypadku środków trwałych , zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki poniesione na ich zakup nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Kosztem uzyskania przychodów są natomiast odpisy amortyzacyjne. W sytuacji samochodów zaliczonych do środków trwałych podatnika kosztami uzyskania przychodu są:–odpisy amortyzacyjne od środków trwałych, przy czym dla samochodów osobowych tylko w części ustalonej od wartości samochodu nieprzekraczającej 20.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania do używania,–koszty ubezpieczenia samochodu w wysokości nieprzekraczającej ich części ustalonej w proporcji w jakiej pozostaje równowartość 20.000 euro do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia,–koszty bieżącej eksploatacji pojazdu, m.in. paliwo,oleje, płyny, części zamienne, opony. Tak więc wykorzystywanie przez podatnika dla celów reklamowych w miejscu publicznym środka trwałego ( samochodu ), w celu reklamowania firmy – powoduje, że wydatki związane z tym środkiem trwałym będą kosztem uzyskania przychodów. Ustosunkowując się do kosztów zakupu odzieży, organ podatkowy stwierdza, że wydatki na zakup odzieży mogą stanowić koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reprezentację, jeżeli podatnik wykaże, że odzież ta utraciła charakter odzieży osobistej np. z uwagi na opatrzenie jej cechami charakterystycznymi dla firmy ( barwa,krój, logo itp. ) oraz noszenie go tylko w związku z wykonywaną pracą.Nie ulega wątpliwości, że odpowiedni wygląd może mieć wpływ na wzajemny stosunek kontrahentów. Nie przesądza to jednak, że wydatek na zakup ubrania jest wydatkiem związanym z prowadzeniem działalności gospodarczej. Obowiązujące bowiem zasady życia społecznego wymagają, aby osoby prowadzące swoje interesy w ramach działalności gospodarczej posiadały schludny wygląd, podobnie zresztą jak osoby zatrudnione w innych zawodach. Uzyskiwanie przychodów w ramach działalności gospodarczej nie jest zatem uzależnione od rodzaju noszonej odzieży.Podsumowując, wydatki na zakup ewentualnego stroju podatnika podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów jedynie w ramach limitu, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj do wysokości nieprzekraczającej 0,25 % przychodu, ale pod warunkiem, iż odzież ta utraci charakter odzieży osobistej poprzez charakterystyczny krój, kolor, umieszczenie na nim w sposób trwały logo firmy. Z kolei wydatek poniesiony na zakup odzieży niespełniającej tych wymagań nie będzie podlegał zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Odnośnie wydatków związanych z udziałem podatnika w różnego rodzaju imprezach publicznych tutejszy organ podatkowy stwierdza, że zgodnie z brzmieniem art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, aby koszty związane z reklamą mogły zostać zaliczone w całości do kosztów uzyskania przychodów, reklama musi być prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Użyte w przepisie określenie, że „reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób” oznacza, że taka publiczna reklama kierowana jest do niezidentyfikowanego odbiorcy czy klienta, ma nieokreślony, ale powszechny w sensie lokalnym czy krajowym zasięg a zatem o publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie.Kosztami reklamy publicznej będą w szczególności wydatki na: •reklamę w mediach, •reklamę uliczną, •publiczne pokazy i demonstracje, uczestnictwo w wystawach,targach, giełdach,które mają ogólnodostępny charakter, reklamę na ulotach, folderach, kalendarzach, skierowanych do anonimowego klienta,•reklamę podczas koncertów,festiwali, zawodów sportowych W rozpatrywanej sprawie wskazał Pan , że zamierza reklamować swoją firmę m.in. poprzez udział w różnego rodzaju imprezach o masowym charakterze jak rajdy, pokazy,wystawy, poprzez rozpowszechnianie ulotek ,oklejanie samochodu i ubrania barwami i znakami firmy, wręczanie upominków dla osób biorących udział w imprezie. Nie ulega zatem wątpliwości, że wszystkie opisane przez Pana działania mieszczą się w pojęciu reklamy, czyli działań mających na celu rozpropagowanie wśród potencjalnych nabywców usług oferowanych przez reklamodawcę lub też samej marki, czy znaku firmowego reklamodawcy. Należy jednak dodać, że wręczane osobom biorącym udział w imprezie upominki powinny zawierać znak firmowy. Mając zatem na uwadze przedstawiony przez Pana stan faktyczny należy stwierdzić, że ponoszone wydatki w związku z uczestnictwem w w różnego rodzaju imprezach o charakterze masowym mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Zaznaczyć należy, że warunkiem niezbędnym do zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest ich prawidłowe udokumentowanie. Ciężar dowodu co do wykazania istnienia związku przyczynowego z prowadzoną działalnością gospodarczą spoczywa na podatniku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj