Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-964/12/KM
z 29 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-964/12/KM
Data
2012.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników


Słowa kluczowe
dostawa
złom
złoto


Istota interpretacji
Czy w przypadku zbycia metali szlachetnych na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, po dniu 1 lipca 2011 r. Wnioskodawca jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonywanych dostaw złomu metali szlachetnych na rzecz innych podmiotów, będących zarejestrowanymi podatnikami VAT ze stawką 23% (zasady ogólne), czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 „bez podatku naliczonego”?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy na okoliczność sprzedaży złomu metali szlachetnych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 sierpnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisu art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy na okoliczność sprzedaży złomu metali szlachetnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Jest Pan zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Prowadzi Pan działalność gospodarczą-handlową w zakresie sprzedaży biżuterii, zegarków i drobnego sprzętu AGD, w ramach której m.in. nabywa używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych od osób fizycznych niezarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT. Używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych pochodzą przeważnie z majątku prywatnego osób sprzedających. Nabyte używane wyroby jubilerskie są przetwarzane przez Pana w ten sposób, że usuwane są wszelkie elementy niestanowiące metali szlachetnych, tj. np. kamienie. Następnie używane wyroby jubilerskie, jako złom metali szlachetnych oraz nabyty złom metali szlachetnych, zaklasyfikowany pod „nr PKWiU 38.11.58.0 (odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal)” - są przedmiotem dostaw dokonywanych przez Pana na rzecz innych podmiotów, w szczególności dla firm jubilerskich. Zarówno Pan, jak i wszystkie podmioty nabywające złom metali szlachetnych są podatnikami VAT, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT. Złom metali szlachetnych będący przedmiotem dostawy nie jest towarem używanym w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku zbycia metali szlachetnych na podstawie art. 17 ust. 2 ustawy o VAT, po dniu 1 lipca 2011 r. Wnioskodawca jest podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego z tytułu dokonywanych dostaw złomu metali szlachetnych na rzecz innych podmiotów, będących zarejestrowanymi podatnikami VAT ze stawką 23% (zasady ogólne), czy zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 „bez podatku naliczonego”...


Pana zdaniem, zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, dokonywane odpłatne dostawy towarów - złomu złota są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. W obowiązującym - od dnia 1 lipca 2011 r. - brzmieniu art. 17 ust. 1 pkt 7 „Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Ustawodawca odwołuje się do załącznika nr 11 do ustawy, wskazując jednocześnie na klasyfikację PKWiU:


  1. ex 24.10.14.0 - Granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 - Pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,
  3. 38.11.51.0-Odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 - Pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 - Odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 - Odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 - Odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38.32.29.0 - Surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.


W Pana ocenie, złom metali szlachetnych, PKWiU 38.11.58.0 (numer potwierdzony przez Urząd Statystyczny w Łodzi - kopia pisma nr OKN-5672/KW-1610/2012 w załączeniu) , mieści się w wykazie załącznika nr 11, a tym samym podlega mechanizmowi „przesuwającemu” obowiązek rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu. Wobec tego uważa Pan, że zgodnie z wykładnią literalną przepisów obowiązujących od 1 lipca 2011 r. sprzedaż złomu złota powinna być opodatkowana przez sprzedawcę na zasadach odwrotnego obciążenia.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast w myśl art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o którym mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm), która zastąpiła obowiązującą dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.


Natomiast wprowadzony do ustawy, z dniem 1 lipca 2011 r., załącznik nr 11 określa wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Obejmuje on:


  1. ex 24.10.14.0 – granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali – wyłącznie wlewki lub gęsi zwykle ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu,
  2. ex 24.45.30.0 – pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali – wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych,
  3. 38.11.51.0 – odpady szklane,
  4. 38.11.54.0 – pozostałe odpady gumowe,
  5. 38.11.55.0 – odpady z tworzyw sztucznych,
  6. 38.11.58.0 – odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal,
  7. 38.12.27 – odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne,
  8. ex 38.32.29.0 – surowce wtórne z pozostałych metali – wyłącznie odpady i złom.


Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. – podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy).

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 68, poz. 360).


Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:


  1. adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub
  2. wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub
  3. oznaczenie „odwrotne obciążenie”.


Ze złożonego wniosku wynika, że nabywa Pan używane wyroby jubilerskie oraz złom metali szlachetnych od osób fizycznych niezarejestrowanych jako czynni podatnicy VAT, które - po przetworzeniu - są następnie przedmiotem dostaw dokonywanych przez Pana na rzecz innych podmiotów, w szczególności dla firm jubilerskich. Wyroby te zostały zaklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 38.11.58.0 (odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy, ponadto przedmiotem dostawy nie jest towar używany w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, że skoro przedmiotem dokonywanych przez Pana dostaw jest złom metali szlachetnych, który mieści się w grupowaniu PKWiU 38.11.58.0 (przy założeniu, że podana klasyfikacja są prawidłowa) oraz towary te nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, a sprzedaż nastąpi na rzecz podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, niekorzystającego ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, to w świetle brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 7 w związku z art. 17 ust. 2 ustawy o podatku od towaru i usług zastosowanie znajdzie mechanizm odwróconego opodatkowania, a więc to na nabywcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu tej transakcji.

W tym przypadku bowiem z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotem dostawy jest towar, o którym mowa w załączniku nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem z tytułu przedmiotowej dostawy, wystawia Pan na rzecz nabywcy fakturę VAT, zgodnie z art. 106 ust. 1a cyt. ustawy, nie wykazując w niej danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług, dlatego też Minister Finansów nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności. W związku z tym niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawioną przez Pana klasyfikację statystyczną.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj