Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
DP3/423-43/05/76342
z 20 października 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
DP3/423-43/05/76342
Data
2005.10.20



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
nagrody
przychody z innych źródeł
sprzedaż premiowa


Pytanie podatnika
Jak należy zakwalifkować przychody pracownków przedsiębiorcy uczestniczącego w promocji polegające na przyznaniu im wycieczek zagranicznych przez organizatora promocji?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 19 sierpnia 2005 r., uzupełnionego pismem z dnia 26 września 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznychstwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Zapytanie Spółki dotyczy ustalenia jak należy zakwalifikować przychody pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w promocji polegające na przyznaniu im wycieczek zagranicznych przez organizatora promocji.

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Spółka zorganizowała promocję wytwarzanych przez nią produktów. Akcja promocyjna trwała 4 miesiące. Mogły w niej uczestniczyć firmy, które zajmują się dystrybucją wyrobów Wnioskodawcy i dokonują u niego regularnych zakupów. Warunkiem udziału w promocji był brak zaległości płatniczych wobec Organizatora oraz regularny zakup minimum 3000 sztuk promowanych produktów w każdym miesiącu trwania promocji. Zakup każdego promowanego towaru premiowany był ilością punktów proporcjonalną do jego ceny, w przeliczeniu 1 pkt na 2 zł wartości netto zakupionych produktów. Punkty były przyznawane podczas każdego zakupu po wystawieniu faktury. Za punkty uzyskane podczas akcji promocyjnej Organizator przyznał nagrody w postaci wycieczek zagranicznych o wartości około 2.400 zł każda. Odbiorcami nagród byli pracownicy wyznaczeni przez nagrodzonego uczestnika promocji.

Na tle takiego stanu faktycznego Spółka formułuje stanowisko, że u beneficjenta nagrody – pracownika uczestnika sprzedaży premiowanej – powstał w związku z przyznaniem mu wycieczki zagranicznej tzw. przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl dyspozycji art. 42a wymienionej ustawy Organizator promocji nie był zobowiązany do pobierania i odprowadzania za odbiorcę nagrody podatku dochodowego, a jedynie musiał sporządzić dla niego i właściwego urzędu skarbowego informację PIT-8C.
Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego potwierdza stanowisko Spółki.
Zgodnie z art 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (druk PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Należności, o których mowa w art. 20 ust. 1 to tzw. przychody z innych źródeł, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że Organizator promocji wydał nagrody nie przedsiębiorcom, którzy uczestniczyli w tej akcji i nabywali premiowane towary, ale ich pracownikom. Wątpliwości Spółki budzi sposób rozliczenia podatku dochodowego od przychodu nagrodzonych osób, tj. czy ciążą na niej jakieś obowiązki z tego tytułu.
Przede wszystkim należy zastrzec, że tylko nagrody, które są związane z tzw. sprzedażą premiową podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli 10% zryczałtowanym podatkiem pobieranym i odprowadzanym przez płatnika. W sytuacji natomiast, kiedy beneficjentem świadczenia jest pracownik uczestnika sprzedaży premiowej, przepis powyższy nie znajdzie zastosowania.
Pojęcie sprzedaży premiowej zostało wyjaśnione przez Ministra Finansów w piśmie z dnia 06.12.1995 r., nr PO4/AK-722-1110/95 jako „sprzedaż, która polega na tym, że do każdego sprzedanego w danym okresie wyrobu dołączana jest nagroda” i ma to na celu „uatrakcyjnienie zakupu danych towarów”. Pismem z dnia 29.04.1998 r., nr PO2/HD6065/97/0912 Minister uzupełnił powyższe wyjaśnienie wskazując, że konsekwencją przedsięwzięć o charakterze promocyjnym jest to, że „nagroda w określonej wysokości przyznawana jest każdemu nabywcy towaru, który spełni wymagane warunki, a zatem nie jest wynikiem przypadku lub odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych”.
W literaturze przedmiotu podnosi się, że powyższe definicje wskazują na następujące cechy sprzedaży premiowej:
– powiązanie przekazania nagrody z faktem zakupu przez osobę ją otrzymującą promocyjnego towaru,
– gwarancja otrzymania nagrody po spełnieniu ustalonych warunków.
Zatem, jeżeli nagrodę związaną z promocyjną sprzedażą towarów otrzymuje nie nabywca promowanego towaru, czyli uczestnik przedsięwzięcia, ale wytypowani przez niego poszczególni pracownicy, to takiej nagrody nie można zakwalifikować do nagród związanych ze sprzedażą premiową i opodatkować stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, ale trzeba ją zaliczyć do określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 tej ustawy przychodów z innych źródeł - w postaci nagród i innych nieodpłatnych świadczeń nienależących do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 - które podatnik będzie obowiązany samodzielnie rozliczyć. Obowiązku odprowadzenia podatku od tak ustalonego przychodu nie można bowiem nałożyć na podmiot świadczący, ponieważ beneficjentem nagrody był nie uczestnik sprzedaży premiowej, a jego pracownik, z którym Organizatora promocji nie łączył żaden stosunek prawny dający podstawą nałożenia obowiązków płatnika. W myśl więc art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Spółka przyznająca nagrodę będzie musiała jedynie wystawić informację o wypłaconych należnościach lub świadczeniach – PIT-8C – i przekazać ją we wskazanym w przepisie terminie podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu.

W świetle powyższych ustaleń Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:
– dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
– nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dniu wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego – w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj