Interpretacja Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej
PP/443-175/05/BKJ-65874
z 3 listopada 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-175/05/BKJ-65874
Data
2005.11.03



Autor
Drugi Śląski Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
faktura
obniżenie podatku należnego
podatek naliczony
zaokrąglanie kwot


Pytanie podatnika
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT zawierającej pomyłki polegające na stosowaniu różnych metod zaokrąglania części ułamkowych przez programy komputerowe dostępne na rynku?


Zgodnie z przedstawionym przez Stronę stanem faktycznym Spółka otrzymuje faktury dokumentujące zakup w których stosowane są różne metody zaokrąglenia.

Przykładowo:

Firma stosuje rabaty w różnej wysokości (np. 20%, 8%) tj. np. na cenę jednostkową wynoszącą 21,85 za litr paliwa według oficjalnego cennika i otrzymuje kwotę 16,0816. Następnie na fakturze dokonuje zaokrąglenia ceny do 16,08, jednak do obliczeń wartości netto używa ceny netto jednostkowej jeszcze przed zaokrągleniem.

Zdaniem Spółki wybór programu komputerowego przez kontrahentów i stosowane różne metody zaokrąglania części ułamkowych grosza nie powinny być traktowane jako próby faworyzowania którejś ze stron kontraktu. Błąd taki należy traktować jako błąd mniejszej wagi, który nie wpływa na rozliczenie należnego podatku. Zawiera on niski stopień społecznej szkodliwości czynu i nie wpływa na uszczuplenie należności publicznoprawnej względem państwa.

Spółka traktuje stosowane, różne metody zaokrąglenia części ułamkowych grosza jako błędy mniejszej wagi, które nie wpływają na rozliczenie należnego podatku.

Na fakturze widnieje np.

cena jednostkowa 4,25 x 100 sztuk – wartość 425,12

cena jednostkowa 4,24 x 100 sztuk – wartość 423,51

z faktur tych wynika, iż zastosowano cenę z czterema miejscami po przecinku.

Spółka ma wątpliwości czy pomyłki polegające na stosowaniu różnych metod zaokrąglania części ułamkowych przez programy komputerowe dostępne na rynku nie stanowią błędu w obliczaniu ceny. Czy błąd ten winien być traktowany jako błąd mniejszej wagi, który jednak nie będzie dyskwalifikować faktury pod względem odliczenia podatku przez kontrahenta.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze. zm.).

I tak, zgodnie z unormowaniem zawartym w postanowieniach ust. 1 artykułu 86 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jednocześnie, zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) cytowanego powyżej artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3–7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Realizacja prawa, o którym mowa powyżej, została obostrzona wieloma ograniczeniami zawartymi w dziale IX cytowanej ustawy o VAT.

I tak w art. 88 ustęp 1 cytowanej wyżej ustawy ustawodawca przewidział zakaz obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych przez podatnika:

1) importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionych w załączniku nr 5 do ustawy; 2) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego; 3) paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; 4) usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:a) przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki, opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie,b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób; 5) towarów i usług, których nabycie:a) zostało udokumentowane fakturami otrzymanymi przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7,b) nastąpiło w wyniku darowizny lub nieodpłatnego świadczenia usługi.

Natomiast w myśl ustępu 3a cytowanego wyżej artykułu nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1) sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:a) wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,b) w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii; 2) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu, jest zwolniona od podatku - a kwota wykazana w fakturze nie została uregulowana; 3) wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż; 4) wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:a) stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,b) podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,c) potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności; 5) faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego.

W ustępie 4 cytowanego artykułu stwierdzono, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zatem, w sytuacji kiedy otrzymane faktury są wystawione w sposób rzetelny, a transakcja w rzeczywistości nastąpiła i otrzymana faktura odzwierciedla stan faktyczny, po spełnieniu innych warunków zawartych w dziale IX ustawy o podatku od towarów i usług oraz w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Podatnikowi przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur w których błędnie zastosowano metody dokonywania zaokrągleń gdyż ustawodawca wśród przypadków wymienionych wyżej nie przewidział opisanego w piśmie Spółki.

W związku z powyższym Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje przedstawione przez Spółkę stanowisko za prawidłowe.

Odnośnie pisma Podsekretarza Stanu Ministerstwa Finansów z dnia 15 grudnia 1994r. nr. MWM – 6513/94 tutejszy organ informuje, iż na podstawie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach podatnika.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj