Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PP-3/i/4407/120/05
z 28 września 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-3/i/4407/120/05
Data
2005.09.28
Autor
Izba Skarbowa w Krakowie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
nauczyciel
opłata eksploatacyjna
wynajem
zwolnienia z podatku od towarów i usług
Pytanie podatnika
Czy wynajmowanie mieszkań nauczycielom, łącznie z pobieranymi opłatami eksploatacyjnymi podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług, czy też opłaty eksploatacyjne są oddzielnie opodatkowane?
DECYZJA Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, po rozpoznaniu zażalenia Państwowego Liceum (...) z dnia 19.07.2005 r. na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bochni z dnia 12.07.2005 r., nr RP/443-2/05, w sprawie interpretacji dotyczącej zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług,działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) odmawia zmiany przedmiotowego postanowienia uznając, iż zawarta w nim ocena prawna stanu faktycznego jest prawidłowa. UZASADNIENIE Pismem z dnia 15.04.2005 r. Liceum zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Bochni z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zgodnie z przepisem art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w skład zasobów mieszkaniowych Liceum wchodzą trzy domy nauczyciela, których lokatorami są wyłącznie nauczyciele. Z tytułu najmu mieszkań nauczyciele ponoszą: Naczelnik Urzędu Skarbowego w Bochni w postanowieniu z dnia 12.07.2005 r., nr RP/443-2/05, stwierdził, że w zakres usług wynajmu lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.20.11, wchodzą wyłącznie świadczenia wynajmującego, związane ściśle z jego świadczeniem polegającym na oddaniu najemcy lokalu mieszkalnego do używania, za które to świadczenia odpłatność ma charakter stałej, należnej wraz czynszem zryczałtowanej opłaty, czyli tzw. opłaty eksploatacyjnej. Zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), są więc, obok czynszu, tylko te składniki należności związane z eksploatacją lokalu, które mają charakter stałych, płatnych, wraz z czynszem opłat eksploatacyjnych. Natomiast umowa, w świetle której najemca niezależnie od czynszu z tytułu najmu ponosić będzie rzeczywiste (bo według wskazań licznika) koszty dostarczonej mu energii, gazu, wody, oraz odbierania ścieków, przesądza o odrębnym, od usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, charakterzetych czynności. W tej sytuacji dochodzi do refaktury przez wynajmującego na najemcę tych kosztów i należy stosować stawkę podatku od towarów i usług, właściwą dla dostaw energii, gazu, wody oraz odbierania ścieków. Na powyższe postanowienie Państwowe Liceum (...) zażaliłosię pismem z dnia 19.07.2005 r., podnosząc, że najem mieszkań dla nauczycieli, łącznie z pobieraniem opłat eksploatacyjnych (zarówno w przypadku, gdy opłaty te pobierane są w formie stałego ryczałtu, lub według wskazań urządzeń pomiarowych, w zmiennej wysokości), jest zwolniony od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego w Łodzi nie wynika, że jako opłaty eksploatacyjne należy rozumieć wyłącznie opłaty o charakterze zryczałtowanym. O charakterze opłat decyduje cel, w jakim są ponoszone, a nie umowny sposób ustalania ich wielkości. Liceum podnosi ponadto, że o stawce podatku decyduje przedmiot transakcji, a nie sposób dokonywania rozliczeń, który może mieć wpływ co najwyżej na moment powstania obowiązku podatkowego. Zarówno w przypadku, gdy rozliczenie za dostarczone media odbywa się w formie ryczałtu, czy kosztorysowe według faktycznego zużycia, mamy do czynienia z tożsamą usługą w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia na własny rachunek nieruchomości. Po rozpoznaniu złożonego zażalenia oraz akt sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie stwierdza: Zwolnione od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), są usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek mieszczące się w grupowaniu PKWiU ex 70.20.11. Zgodnie z postanowieniami art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz. Podstawą opodatkowania usług najmu, w świetle art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jest zatem kwota należna od najemcy, do zapłaty której został on zobowiązany umową najmu, czyli kwota czynszu, o którym mowa w art. 659 § 1 Kodeksu cywilnego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że opłaty ryczałtowe za energię elektryczną, ustalane według wskazań licznika opłaty za wodę, ścieki oraz energię elektryczną oraz opłaty za ogrzewanie gazowe i centralne ogrzewanie pobierane przez Liceum, nie stanowią składnika czynszu określonego umową najmu, dlatego opłaty te nie są zwolnione od podatku od towarów i usług, nie stanowiąc odpłatności za usługę najmu wymienioną w poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy. W tej sytuacji dochodzi do odsprzedaży w/w mediów przez wynajmującego i należy stosować stawkę podatku od towarów i usług właściwą dla dostaw energii elektrycznej, ciepła, gazu, wody i doprowadzania ścieków. Odnosząc się do zarzutu Liceum, iż o stawce podatku winien decydować przedmiot transakcji, a nie sposób dokonywania rozliczeń należy stwierdzić, że strony umowy najmu odrębnie rozliczając opłaty za media, przesądzają o tym, że dokonują odrębnych transakcji, których przedmiotem są usługi: najmu i dostarczania „mediów" komunalnych. Rozstrzygnięcie organów podatkowych bierze zatem pod uwagę przedmiot transakcji, a nie sposób dokonywania rozliczeń między stronami umowy. Z w/wymienionych względów, kierując się postanowieniami art. 14b § 5 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie orzekł, jak w sentencji. Powyższa interpretacja: Decyzja niniejsza jest ostateczna. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.