Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-2312/04/CIP
z 15 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-2312/04/CIP
Data
2004.12.15



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników

Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług


Słowa kluczowe
dokumentacja
import usług
miejsce świadczenia usług
usługi o charakterze niematerialnym


Pytanie podatnika
Podatnik zwraca się z zapytaniami:
1) Czy nabycie powyższych usług od kontrahenta z Tajwanu stanowi import usług w rozumieniu art. 2 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą ?
2) Czy dla udokumentowania nabycia w/w usług ma on obowiązek wystawić fakturę wewnętrzną?
W opinii Podatnika w przypadku nabywania usług polegających m.in. na pośrednictwie w działaniu, w imieniu lub na rzecz innej osoby, w przypadku gdy nabywane usługi służą zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 1-20 ustawy, miejscem ich świadczenia zgodnie z art. 27 ust.3 ustawy jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.
Zdaniem Podatnika w przedmiotowej sprawie ma zastosowanie art. 27 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym miejscem świadczenia jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności. Zatem w opinii Podatnika dla udokumentowania nabycia w/w usług nie ma on obowiązku wystawienia faktury wewnętrznej


Stan faktyczny w sprawie:

Podatnik podatku od towarów i usług – spółka akcyjna ma otrzymać od kontrahenta z Tajwanu fakturę za nabycie usług polegających na wyszukiwaniu odbiorców produktów podatnika. Podatnik podkreśla, iż odbiorcą eksportowanych przez niego produktów jest kontrahent z Tajwanu.

Ocena prawna stanu faktycznego

W przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ustawodawca określił zasady rozliczania podatku od towarów i usług z tytułu transakcji pomiędzy podmiotami z różnych krajów, które mają miejsce bądź traktowane są jako mające miejsce na ściśle określonym terytorium. Ustawodawca określił w przepisach ustawy szereg szczegółowych regulacji z tytułu rozliczania podatku od towarów i usług przy wykonywaniu usług o charakterze transgranicznym. W przypadku transakcji transgranicznych przepisy, określając miejsce świadczenia usług, wskazują wprost na miejsce ich opodatkowania. Miejsce świadczenia wskazuje, który z podmiotów (usługodawca czy usługobiorca) i w jakim kraju zobowiązany jest do rozliczenia podatku z tytułu dokonanej transakcji.

Zgodnie z ogólną zasadą dotyczącą miejsca świadczenia usług, a co za tym idzie miejsca ich opodatkowania, zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Ustawodawca wprowadził pewne odstępstwa od powyższej reguły stanowiąc, iż w niektórych przypadkach miejsce świadczenia może być uzależnione od miejsca faktycznego świadczenia tych usług, od rodzaju lub przedmiotu związanego ze świadczonymi usługami, czy też od statusu podatkowego nabywcy danej usługi i jego siedziby. Do katalogu wyjątków należą m.in.: usługi związane z nieruchomościami, usługi transportowe, usługi, które są opodatkowane w miejscu ich faktycznego świadczenia oraz ściśle określone usługi niematerialne.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 4.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Powyższy przepis nie ma zastosowania, zgodnie z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadku usług i towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem usług określonych w art. 27 ust. 3 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca.

Należy w tym miejscu wskazać, iż na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, iż aby daną transakcję zakwalifikować do importu usług, muszą zostać spełnione poniższe warunki:

  • usługodawcą musi być podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • usługobiorcą jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna mająca siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu na terytorium Polski, zobowiązana do rozliczania podatku w Polsce,
  • miejscem świadczenia usług - opodatkowania jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • usługodawca nie rozliczył w Polsce podatku należnego z tytułu wykonanej usługi na rzecz polskiego usługobiorcy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma on otrzymać od kontrahenta z Tajwanu fakturę za nabycie usług polegających na wyszukiwaniu odbiorców produktów Podatnika.

Usługi polegające na wyszukiwaniu odbiorców produktów podatnika nie zostały objęte przepisami szczególnymi art. 27 ust. 2 – 6 ustawy oraz art. 28 ustawy stanowiącymi katalog usług niematerialnych, których świadczenie przez usługodawcę mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, skutkuje tym, iż miejscem ich świadczenia (opodatkowania) może być terytorium Polski.

W związku z powyższym miejscem świadczenia usługi transgranicznej polegającej na wyszukiwaniu odbiorców produktów podatnika będzie miejsce określone na zasadach ogólnych, tj. na podstawie art. 27 ust. 1 ustawy. W przedmiotowej sprawie miejscem świadczenia (opodatkowania) usług wyszukiwania odbiorców produktów podatnika jest terytorium Tajwanu (miejsce siedziby usługodawcy), a zatem przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu poza terytorium kraju.

A zatem należy stwierdzić, iż zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami nabycie usług polegających na wyszukiwaniu odbiorców produktów Podatnika od kontrahenta posiadającego siedzibę poza terytorium kraju (w przedmiotowej sprawie z Tajwanu), nie może stanowić importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy. Miejscem świadczenia przedmiotowych usług nie jest bowiem terytorium kraju, a tylko wówczas dane czynności podlegałyby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Tym samym brak jest podstaw do zastosowania przepisów art. 106 ust. 7 ustawy, w myśl których w przypadku m. in. importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne. Dokumentem potwierdzającym wykonanie usługi wyszukiwania odbiorców produktów podatnika przez kontrahenta z Tajwanu winna być faktura wystawiona przez tego kontrahenta.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj